Wrenchman hier.

Vertel ons even wie je bent en als je reuma hebt, wat voor reuma je hebt!

Moderator: Martijn

Re: Wrenchman hier.

Berichtdoor adeb65 » vr jan 25, 2019 2:36 pm

Bedankt voor de waarschuwing vooraf :-)

ik loop even achter met lezen zie ik,maar zie ook dat de situatie tot gister niet erg veranderd is

das mooi balen! darmonderzoek zit ook niemand op te wachten

dat kaarsvetachtige stukje is raar he

benieuwd wat ze gezegt hebben gister

en idd of je nog even dit wil langsbrengen, tuurlijk, heb hele dag niets anders te doen, zhuis is voor mij bv toch 40 min rijden

alvast fijn weekeinde

Astrid
adeb65
Lid

Reumavorm: artritus

Berichtdoor Wrenchman » vr jan 25, 2019 4:11 pm

Weer thuis van de afspraak, met een stel folders en drukwerk.

Ik trof een wat oudere arts. Zo een die met 2 vingers typt en weinig zegt. Hij hoorde mijn verhaal aan en stelde nog een paar vragen. Goed dus dat ik mij voorbereid had, want een duidelijk verhaal van mijn kant heeft wel meegeholpen, denk ik.
Hij heeft nog wat gevoeld aan de buik en vervolgens verteld wat er gaat gebeuren.

Er gaat een coloscopie plaatsvinden met een roesje. De risico's zijn uitgelegd en wat er, in het ergste geval, mis kan gaan en hoe men daarop kan handelen. Er gaan vrijwel zeker een aantal biopten gemaakt worden tijdens het onderzoek.
Ik hoef er niet bang voor te zijn, want als ik er toch last van heb, spuiten ze bij.
De reden dat dit sowieso plaats moet vinden is dat ik slijm en bloed bij de ontlasting gemeld heb.

Ik heb nog gevraagd of een onderzoek nu zinvol is, aangezien de buik momenteel rustig is. Volgens hem wel, want onder meer aan de biopten kunnen ze ziektes als Crohn of colitis ulcerosa bevestigen, dan wel uitsluiten.

Nog gevraagd of een voedselallergie of mijn medicijnen dit kunnen hebben veroorzaakt, maar dat is niet het geval.

Ook moest er wéér bloed geprikt worden en wéér een potje ingeleverd. Ik heb nog gevraagd aan de assistente of nu alles een keer getest is aan mijn poep, want het is niet een hobby van mij om telkens maar weer dit in te leveren...
De vorige keer bloed prikken ging trouwens niet zo best, na een half uur deed mijn arm flink zeer en het is nu blauw tot en met. De prikmiep raadde aan om het goed dicht te blijven drukken in het vervolg. Zo word ik steeds weer wat wijzer. ;)
Ik woon op 2 kilometer afstand van het ziekenhuis, dus heb wat dat betreft gelukkig geen klagen.

Bij de apotheek de klean-prep opgehaald :roll: en weer huiswaarts.
Het onderzoek is over 2 weken. Ik zou blij zijn als het achter de rug is.

Ik hoop inderdaad dat het geen chronische darmontstekingsaandoening is of ander onheil. Maar als dit wel gevonden zou worden, hoop ik dat ik er vroeg bij ben en dat dit onderzoek meehelpt mij zo gezond mogelijk te houden. Maar na nu een gezonde stoelgang zonder verder gedonder heeft inderdaad mijn voorkeur.
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Berichtdoor adeb65 » di jan 29, 2019 2:16 pm

Hey Wrench

oh, daar zou ik ook niet naar uitkijken,maar misschien wel noodzakelijk? laat je maar goed onder zeil brengen :-)

het klinkt idd of er bloed in je arm gelopen is na het prikken. dat wordt een mooi blauw plek, maar geeft ook een raar pijnlijk/moe gevoel in je arm

als het niet tijdens het prikken gebeurd is (ik had vroeger een verloskundige die niet zo best kon prikken en de naald niet stil hield) dan is ht idd ernaa weer wat gaan bloeden

we zijn nooit te oud om te leren he :-))

alvast alle sterkte gewenst voor je onderzoek,kan me voorstellen dat je daar pijn in je buik van hebt , brrrr
adeb65
Lid

Berichtdoor Wrenchman » do feb 07, 2019 7:23 pm

Vanochtend de poli gebeld omdat ik de kleanprep echt niet binnen de 2 uur door m'n strot gewerkt kreeg en ik er vreselijk misselijk van was.
Ik heb gelukkig laat in de middag een afspraak en het was in orde als ik het 3 uur van tevoren op zou hebben. En ik mocht een rennie voor de maag.
Dat gaf weer was rust, maar mijn hemel, wat is die kleanprep een zooi zeg! Elke vezel in je lijf protesteert op een gegeven moment. Het laatste glas heb ik ruim een uur over gedaan.

Ondertussen is het onderzoek ook geweest. Ik ben fijn begeleid en ondanks dat ik erg nerveus was, hebben de medewerkers er alles aan gedaan om mij gerust te stellen.
Het roesje werkte niet optimaal. Ergens tijdens het onderzoek had ik enorme pijn in mijn buik, echt niet grappig. Dit heeft kort geduurd en ik werd vervolgens weer wakker op de verkoeverkamer. Daar meldden ze dat er flink extra slaapmiddel en pijnstillers gegeven zijn.

De uitslagen zijn goed. Geen poliepen of andere afwijkingen. Er zijn biopten genomen van normaal ogend slijmvlies.

Dit is erg goed nieuws natuurlijk. De vraag wat de klachten veroorzaakt heeft bewaren we dan tot de afspraak met de arts over een aantal weken.

Buiten dat ik sloom, duizelig en moe ben van de sedatie voel ik mij prima.
Wrenchman
Lid

Berichtdoor Wrenchman » vr feb 08, 2019 11:51 am

Gistermiddag was ik, op de vermoeidheid en duizeligheid na, best goed te spreken. Het eten in het ziekenhuis en thuis smaakte mij prima.
Dat was blijkbaar een prettige bijwerking van het roesje. Zeer prettig spul, voor herhaling vatbaar!

Vannacht en vanmorgen voelt de buik weer wat kramperig en pijnlijk aan. En ik snap wel dat je 24 uur niet mag autorijden na afloop. Mini-hangover.

Vanochtend heb ik eens ingelogd op het patiëntenportaal van het ziekenhuis. De uitslag van de 3e feceskweek staat er al op. Deze werd door de MDL-arts aangevraagd. De buik was op dat moment rustig. Er staat:

Calprotectine <50 83.0

Wat ik ervan gevonden heb is dat dit een ontstekingremmend eiwit is en dat de waarde een indicator voor de mate van actieve ontsteking in de darm is.
Dit, tezamen met de licht verhoogde CRP waarden in het bloed in de tests daarvoor, geven mijzelf een indicatie dat er daadwerkelijk een darmontsteking actief is geweest. En het is bewijs dat ik niet helemaal gek ben.

De coloscopie heeft poliepen en andere afwijkingen uitgesloten, dus eigenlijk past alles wel bij mijn klachten en de vermoedens van de arts.

Over 2 weken hoor ik graag van de arts wat zijn oordeel is.
Wrenchman
Lid

Berichtdoor AnnemiekV » wo feb 13, 2019 8:44 am

Hoi Wrenchman, lang niet meer gereageerd hier, ik lees heel af en toe bij. Jouw verhaal klinkt bekend, wat de darmklachten betreft. Ik heb hetzelfde gehad namelijk. Bij de mdl arts kon er uiteindelijk geen diagnose opgeplakt worden, omdat het tijdens de scopie goed was, maar inderdaad de calprotectine verhoogd, en bloed en slijm bij de ontlasting. Vanwege het feit dat ik Bechterew heb, ben ik toen op Humira gezet, mede door de mdl arts. Hij vond Crohn absoluut niet ondenkbaar, zeker met de Bechterew in het achterhoofd. Sinds de Humira zijn mijn darmen rustiger, altijd wel veel naar het toilet kunnen gaan. En tijdens darmontstekingen kon ik de deur niet uit, het liep er gewoon uit.
Ben benieuwd wat de bevinding gaat zijn bij jou.
Hier gaat het zijn gangetje, zit nu in de ziektewet, afgelopen maandag een schouderoperatie gehad. 5 jaar geleden rechts, nu was de linker aan de beurt. Neerplastiek gehad. Nu herstellen, maar dat komt wel goed.
AnnemiekV
Lid

Reumavorm: Bechterew

Berichtdoor Wrenchman » za feb 16, 2019 11:14 pm

Hoi Annemiek.

Zo'n schouderoperatie zou je vast niet naar uitgekeken hebben. Het resultaat waarschijnlijk wel en een goed resultaat wens ik jou van harte toe.

Bedankt voor jouw terugkoppeling. Ik blijf het bijzonder vinden dat jij het hele verhaal toch herkenbaar vindt.
Ik heb een vriend die, buiten allerlei kwalen om, sinds een poosje ook Bechterew heeft. Alleen dan de zware, invaliderende vorm. Allergieën voor biologicals zorgen ervoor dat hij helemaal niet geholpen kan worden met medicijnen.
Ik vind het nog steeds vreselijk hoe erg reuma kan huishouden en hoe het iemand kan kwellen.

Afgelopen week had ik wel last van darmkrampen en buikpijn. 1 dag weer bloed en slijm gesignaleerd. Momenteel is het rustig. Komt het nog door het onderzoek? Of is dit vanaf nu normaal?

Mijn eigen situatie confronteert mij dikwijls. Zo langzaam aan sluipen er al hoe meer kleine ongemakken bij in die je maar voor lief neemt, of je nou wil of niet.
Maar ik ben wel blij en dankbaar dat ik maar een soort 'light versie' heb.

Komende week de uitslag. Aan de ene kant voel ik mij soms niet lekker en hoop ik op een diagnose en een werkend medicijn, aan de andere kant hoop ik steeds maar dat het tijdelijk is en een diagnose uitblijft.
Wrenchman
Lid

Berichtdoor AnnemiekV » ma feb 18, 2019 8:53 am

Het resultaat heeft tijd nodig, voor nu is het vooral ongemakkelijk om mijn arm niet te kunnen gebruiken. Ik kan me prima redden, met wat kunst en vliegwerk, maar lange haren wassen en in model krijgen met 1 hand is wel een uitdaging, haha! En 's nachts slapen met een strakke mitella om, schiet ook niet erg op.

En ja, ik herken wel wat in jouw verhaal, niet alles maar toch wel een aardig gedeelte. En zeker de darmklachten. Wat rot voor jouw vriend dat hij niet tegen biologicals kan! Voor mij is dat absolute redding geweest toen ik op mijn tandvlees kwam aangestrompeld bij de reumatoloog. Toen werd mij deze optie aangeraden, onder andere. Ik moest eerst darmonderzoek, omdat ik aangaf vaak last te hebben ervan. En de mdl arts gaf toen het laatste zetje voor de biologicals, vanwege mijn verhoogd calprotectine. En ik heb er echt zoveel baat bij, dat ik vaak mijn nsaids kan laten staan, tenzij ik een slechtere periode heb, dan slik ik ze erbij. Maar ook dat verloopt dan milder dan voorheen.
Zoveel patienten, zoveel verhalen en gradaties...
AnnemiekV
Lid

Berichtdoor adeb65 » di feb 19, 2019 3:35 pm

Hallo beide

ik liep weer even achter,maar ben weer bij gelezen

fijn dat het onderzoek uiteindelijk toch wat meegevallen is, ik geloof dat ik serieus niet het ziekenhuis in gestapt zou zijn smorgens, alleen bij het idee al :(

je darmen zijn nu even goed bekeken, das ook fijn en er zijn dan weer dingen uit te sluiten.benieuwd naar de uitslag bij de arts

met het lekkere weer van de afgelopen dagen ben ik lekker veel buiten geweest, daar knapt een mens toch van op , ik tenminste wel

mijn reuma is echt minimaal en heel stabiel gelukkig(knock on wood) ik kan het nog af met Leuflimine(of zoiets)

af en toe een paracetamol, dat is het wel

Groetjes
Astrid
adeb65
Lid

Berichtdoor Wrenchman » do feb 21, 2019 9:55 pm

Vandaag in het ziekenhuis de uitslag gehoord.

De dokter noemt het posttraumatische ibs.
Prikkelbare darm tgv een bacterie of infectie die er wel gezeten heeft, maar niet geconstateerd.

De gevolgen hiervan kunnen wel maanden aanhouden en het is een kwestie van uitzieken.

Alle onderzoeken, uitslagen en biopten waren goed.
Dus het aanvullend bloedonderzoek, alle feceskweken op bacteriën en virussen.
De calprotectine is besproken. Hij noemde het net iets hoger dan normaal, maar als er echt een ontsteking zit, is die waarde 4000 of 6000.

Als ik weer hevige klachten zou krijgen, moet ik mij weer bij de huisarts melden. Tenminste, dat kreeg ik eruit na doorvragen.

Natuurlijk dolblij dat er niets ernstigs is, maar helemaal gerust ben ik er niet op.
Ik kan zelf niet zo goed rijmen dat alle tests die in het begin gedaan zijn niet richting virus of bacterie wezen en het dit wel geweest moet zijn. Ook die calprotectine is een waarde op het moment dat de buik redelijk rustig was.

Ik ga het proberen los te laten. Dat ik wat krampen en soms wat bloed en slijm heb, neem ik maar voor lief. Hopelijk gaat dat ook snel weg.

Mocht het wel weer zover komen dat ik dubbel lig van de krampen, neem ik contact op met de huisarts en wil ik sowieso die calprotectine nogmaals getest hebben.
Misschien dat ik volgende week de huisarts nog even bel om na te praten. Ook vanwege mijn andere klachten.

Het is telkens een geruststelling dat er niets gevonden wordt, maar het verklaart mijn klachten niet.

Verder heb ik 1 van de 2 Tramadols laten staan sinds het onderzoek. 1,5 dag nuchter wees uit dat ik geen wilde afkickverschijnselen had. De wervelkolom doet wel meer pijn en ik ben wat prikkelbaarder. Desondanks hoop ik het vol te houden.

Het mooie weer is echt goed voor je humeur! Minder voor de pijn in mijn handen. Dat komt ook weer wat op. Ook de eczeem vraagt om meer hormoonzalf.
Thuis en op het werk zijn het dagen met veel stress en gezeur. Het kost bovengemiddeld veel energie. Op het werk zit ik nog wel steeds op mijn plek, maar ik verdrink soms bijna in het aanbod van uitdaging, om het maar zo te noemen.
Al die stress helpt natuurlijk ook niet mee om de lichamelijke ongemakken rustig te houden, of om ongemak uit te zieken.

Hopelijk dit weekend weer een lekker stuk wandelen of fietsen. Ik heb een nieuwe camerariem, dus die misschien eens uitproberen. Laten we het beste er maar van proberen te maken.
Wrenchman
Lid

Berichtdoor adeb65 » di feb 26, 2019 2:39 pm

Hey Wrench

nou goed nieuws!! al blijft het vervelend, ms kun je wat prbiotoca nemen om je darm flora iets te helpen? je hebt van die zakjes,los je op in water , mijn man heeft daar vaak wel baat bij

https://www.bol.com/nl/p/orthica-orthif ... 005143266/

denk nog eens aan de pro topic voor je eczeem ook, werkte bij mij 6 x beter dan hormoonzalf

geniet van het mooie weer zolang het duurt en probeer idd wat los te laten , snap dat dat niet meevalt, je wilt gewoon weten wat er scheelt, maar het is wel beter voor je

zonnige groet
adeb65
Lid

Berichtdoor AnnemiekV » wo feb 27, 2019 6:51 pm

Tja, fijn en niet fijn. Blijft onduidelijk allemaal dus.
AnnemiekV
Lid

Berichtdoor Wrenchman » ma maart 04, 2019 11:11 pm

Afgelopen week heb ik een ongeluk gehad met de scooter. Een automobilist zag mij over het hoofd en reed mij, van voren/ in de flank aan.
Erg geschrokken en wat stram en stijf klom ik overeind. Maar het mag een wonder heten dat ik er nog geen blauwe plek aan overgehouden heb!

De scooter heeft een flink pakket schade, maar da's allemaal vervangbaar. Blijkbaar is het de investering in goede motorkleding waard geweest. (buiten een fikse dosis dom geluk om natuurlijk)
Wrenchman
Lid

Berichtdoor adeb65 » di maart 05, 2019 2:02 pm

oh, das heftig!

je schrikt je idd rot kan ik me voorstellen

gelukkig alleen materiele schade, die hoop ik verzekerd is

gr
Astrid
adeb65
Lid

Berichtdoor Wrenchman » do maart 21, 2019 11:22 pm

Vandaag een informeel gesprek met een externe adviseur van het merk waar ik voor werk.
Dus kwam mijn arbeidsverleden ter sprake. 1 van mijn vorige werkgevers was niet zo van het investeren en ik gaf als voorbeeld dat ik in een pand werkte waar de sneeuw naar binnen kwam in de winter. De beste man gooit eruit: "Zo'n koud pand en dan ook nog reumapatiënt."

Interessante opmerking. Waar ik nu werk weten ze alleen hetgeen waar ik onlangs mee thuis ben komen te zitten. Van mijn gewrichten en handen heb ik nauwelijks last, dus zwijg ik erover.
Toen ik wel veel last had van de gewrichten, wist men wel van mijn situatie. 2 werkgevers geleden was dat. Dus kan het een paar dingen betekenen.

- Meneer kent mij beter dan dat hij mij wil laten weten
- Mijn werkgever en/of collega's hebben door dat ik niet 'kerngezond' ben
- De beste man verwart mij met iemand anders
- Een willekeurige andere verklaring

Waarschijnlijk zie ik hem binnenkort nog een keer. Vandaag was ik een beetje overdonderd, maar misschien stel ik hem de volgende keer de vraag: Waarom zei je dat ik reumapatiënt ben?
Wrenchman
Lid

VorigeVolgende

Keer terug naar Wie is wie?