rode plek na MTX spuit

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

rode plek na MTX spuit

Berichtdoor nine61 » wo jul 04, 2018 9:03 pm

Hallo,

Sinds iets meer dan een jaar spuit ik MTX,eerst 25 mg en nu 15 mg omdat de leverwaarden te hoog werden.
Ik reageer er goed op, heb weinig bijwerkingen en de ontstekingen tgv de RA zijn verdwenen.
Tot deze week. Vorige week heb ik in mijn bovenbeen gespoten, aanvankelijk geen problemen, maar pas na 6 dagen kwam er een rode plek. Nu heb ik wel eens een blauwe plek gehad door het aanprikken van een klein adertje, maar dit is wat anders, vuurrood en het jeukt nu ook.
Inmiddels heb ik de volgende mtx spuit al weer gezet in mijn andere bovenbeen, tot nu toe geen reactie, dus net als eerder.

Ik zou graag willen weten of iemand dit heeft meegemaakt en wat zo'n reactie kan zijn. Het wordt niet groter,maar ook niet kleiner, inmiddels zijn we drie dagen verder.
nine61
Nieuw lid
 
Berichten: 5
Reumavorm: RA

Re: rode plek na MTX spuit

Berichtdoor Hermione » do jul 05, 2018 11:21 am

Nee, daar heb ik geen ervaring mee. Ik heb wel altijd een half uur pijn na de spuit, inderdaad soms ook dat ik een adertje aanprik en dan een blauwe plek krijg. Die blijft dan ook doodleuk een paar maanden (!) zichtbaar. Maar rood en jeukende plek nog niet meegemaakt. Nou slik ik wel een aantal anti-allergie medicijnen, maar het is natuurlijk de vraag of het zo'n plek is. Heb je al met de poli gebeld, en daar de vraag voorgelegd? Misschien kan de consulente er eens naar kijken? Of vindt zij dat de huisarts 'm even moet zien??

groetjes,
Hermione
Avatar gebruiker
Hermione
Lid
 
Berichten: 1786
Woonplaats: noord limburg
Reumavorm: sarcoïdose dvn

Re: rode plek na MTX spuit

Berichtdoor vrolijkmeisje » do jul 05, 2018 7:15 pm

Ook niet meegemaakt.
Avatar gebruiker
vrolijkmeisje
Lid
 
Berichten: 1100
Reumavorm: Reumatoide Artritis

Re: rode plek na MTX spuit

Berichtdoor Lalage » do jul 05, 2018 8:18 pm

gewoon even bellen naar de reumapoli!
Lalage
Lid
 
Berichten: 555
Reumavorm: reumatoïde artritis

Re: rode plek na MTX spuit

Berichtdoor Arkan » vr jul 06, 2018 5:29 pm

Ik zou ook even contact opnemen met de reumaverpleegsters of de reumatoloog. Daar kan je in principe altijd terecht met vragen.
Arkan
Lid
 
Berichten: 260
Reumavorm: psoriasis artriris

Re: rode plek na MTX spuit

Berichtdoor nine61 » zo jul 08, 2018 12:15 pm

Dank voor jullie reacties.
De plek zit er nog steeds (lijkt iets kleiner te worden) en ik heb de mail met foto naar de reumaverpleegkundige de deur uit. Zo wie zo moesten de bloedwaarden gecontroleerd worden, dus afgelopen vrijdag heb ik bloed laten prikken.
Morgen zal ik wel wat horen.
nine61
Nieuw lid
 
Berichten: 5
Reumavorm: RA

Re: rode plek na MTX spuit

Berichtdoor nine61 » ma jul 09, 2018 9:54 pm

Het is inderdaad een licht allergische reactie die wel vaker voorkomt bij MTX injecties. De jeuk kan je behandelen met azaronzalf. Het verdwijnt wel, maar kan heel lang duren. Verder is het advies het in de gaten te houden, het moet niet al te vaak voorkomen.
Kortom: ik ben weer gerustgesteld.
nine61
Nieuw lid
 
Berichten: 5
Reumavorm: RA

Re: rode plek na MTX spuit

Berichtdoor Hermione » di jul 10, 2018 12:44 am

fijn dat je duidelijkheid hebt. En inderdaad, hopelijk niet te vaak!
groetjes,
Hermione
Avatar gebruiker
Hermione
Lid
 
Berichten: 1786
Woonplaats: noord limburg
Reumavorm: sarcoïdose dvn


Keer terug naar Medicatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

Advertentie