door vrolijkmeisje » wo jun 20, 2018 6:00 pm
Ik heb in 1998 MTX en Salazopyrine gebruikt. Na een jaar/anderhalf jaar werd de reuma rustig. In een lange tijd de medicatie langzaam afgebouwd. 9 maand nadat ik met alles was gestopt ging het volledig mis. In 2003 was dat. Toen weer begonnen met MTX en Salazopyrine. Na een jaar werd de artritis opnieuw rustig, en ben ik nog langzamer gaan afbouwen, maar wel als eerste met de MTX. Dat ging toen goed. Ik weet niet eens meer of ik nog een keer zonder medicatie ben geweest. Volgens mij zat ik uiteindelijk op 2 pillen salazopyrine per dag, omdat ik het niet helemaal meer durfde te stoppen. Toen ik last van mijn polsen kreeg (bleken dus al helemaal kapot) in 2014, ben ik weer opnieuw volop gestart met beiden. Zonder goed resultaat, dus toen de Humira er bij. Daarna volgde nog het een en ander maar de mtx is er altijd naast gebleven. Ik zit nu op een 15 mg mtx injectie en zou er graag af willen. Ik zal het eens aan de orde brengen, nu de Xeljanz het zo goed doet.
Of de reuma weer actief werd doordat ik de medicatie had afgebouwd zullen we natuurlijk nooit zeker weten. Misschien was het anders ook wel weer misgegaan.
Mijn reuma heeft zich nu 3 keer opnieuw aangemeld in mijn leven, en alle keren was het meteen volop en zwaar invaliderend. (En daarnaast kan het ook jaren goed onder controle zijn, waardoor er weinig "chronisch zieke" meer over is). Ik heb het idee dat dit niet heel gemiddeld is, dus ook daar heb je volgens mij weinig houvast aan.
Ik denk dat je het gewoon moet proberen, lekker terug naar 10 mg en iets minder troep in je lijf. Goed je bloeduitslagen en lichaam in de gaten houden. In overleg met de reumatoloog natuurlijk.