Heftige reactie op enbrel

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

Heftige reactie op enbrel

Berichtdoor Tazzygirl » ma apr 23, 2018 8:36 pm

Hallo allemaal,

Sinds 5 weken gebruik ik nu enbrel. Na drie weken kreeg ik een ontstekingsreactie op de drie plekken tegelijk op mijn benen waar ik geprikt had. De vierde plek tpv de vierde injectie, was kleiner dan de drie eerdere plekken.
Nu heb ik zaterdag de vijfde gezet in mijn been, nu heb ik een ontsteking op dat been rondom de injectieplaats van 14x17cm, zonder de witte ring eromheen mee te rekenen. Ter grote van mijn hand. Het is pijnlijk bij aanraking en lopen en blijft uitbreiden.
Deze explosieve groei sinds gisteravond viel mij vanavond vlak voor 17.00 uur op. Huisarts/reumatoloog bellen is net meer mogelijk, dus de enbrel-hulplijn gebeld (echt bizar, zo’n hulplijn voor een medicijn....)
Haar reactie was dat dit niet in de haak was en dat ik vanavond nog gezien moest worden door de huisarts.
Met dit verhaal de huisartsenpost gebeld, de huisarts daar besloot mij ook te willen zien.
Hij “schrok” de grootte en stelde antibiotica voor. Dat nu gelijk gestart, maar ik heb tot anderhalve week terug langdurig antibiotica geslikt vanuit de dermatoloog (mocht met de enbrel en mtx). Dus waarschijnlijk heeft de langdurige doxicycline de reactie onderdrukt.
Ik ga dus morgenochtend contact opnemen met de reumatologie, maar zijn er meer mensen met deze heftige reactie? En zo ja, wat deed je eraan en hoe verliep dat?
Ik merk dat ik nu al verlichting krijg van de enbrel, ik wil niet opgeven, dit lijkt te werken voor mij....
Tazzygirl
Lid

Reumavorm: Artritis Psoriatica

Re: Heftige reactie op enbrel

Berichtdoor vrolijkmeisje » ma apr 23, 2018 9:06 pm

Poe, ik hoop dat het reageren van de huid gaat afnemen. Kon die hulplijn daar niets over zeggen?
En morgen snel de reumatoloog bellen zou ik zeggen!
(Ik heb geen ervaring met Enbrel. Ik had van de Humira ook altijd wel een dag een lichte verdikking op mijn huid, rond de injectieplek, maar dat was de volgende dag altijd weer weg)
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Tazzygirl » ma apr 23, 2018 9:20 pm

Dank je wel voor je reactie.

Misschien dat het door mijn overgevoeligheid voor latex komt.... Er schijnt in het beschermdopje van de naald latex te zitten. Deze allergietest was zo’n 15 jaar geleden negatief, maar ik verdraag geen latex handschoenen (tandartsassistente) en ik ben allergisch voor kiwi. Anesthesist vond die combinatie voldoende om mij als allergisch te bestempelen (keizersnede)

De lichte ontstekingsreactie is normaal en verdwijnt na een paar maanden.
Tazzygirl
Lid

Berichtdoor Tazzygirl » di apr 24, 2018 9:22 pm

Begin van de middag contact gehad met de reumatoloog: stoppen met de kuur en een anti-allergie middel gaan gebruiken. Dan afwachten wat de reactie de volgende injectie zal zijn.

En ik kreeg van de apotheker de waarschuwing dat ik er flinke hoofdpijn en droge mond enzo van kon krijgen.
Moet het nog innemen, maar ik heb er niet zo’n zin in :(
Tazzygirl
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » wo apr 25, 2018 8:22 am

Stoppen met de antibiotica? Dat leek me ook al een rare oplossing.
Beginnen die plekken al weg te trekken?
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Tazzygirl » za apr 28, 2018 7:45 pm

Ja, de plek was na 24 uur al niet meer vurig en nog een dag later rood/blauwachtig. Nu lijkt het een gigantische blauwe plek die aan het genezen is.
Op het moment mijn andere been aan het koelen voor een volgende injectie enbrel.... Ben benieuwd wat de reactie nu gaat zijn!
Tazzygirl
Lid

Berichtdoor Arkan » zo apr 29, 2018 12:27 pm

Ondertussen zal je de volgende injectie al wel gezet hebben.

Maar ik dacht er net aan, haal jij het spuitje een half uurtje tot een uurtje op voorhand uit de koelkast? Want dat doe ik ook altijd en hoorde nog van mensen waarbij het dan minder pijnlijk was of minder roodheid gaf.
Ik koel de plek ook niet op voorhand.

Succes er mee, hoop dat het dit keer een minder felle reactie is, of nog beter, helemaal geen reactie.
Arkan
Lid

Reumavorm: psoriasis artriris

Berichtdoor JINTHE » zo jul 29, 2018 8:17 pm

Beetje late reactie. Ik kreeg van de pen een reactie zo groot als een voetbal. Nu gebruik ik de normale injectie na 15 minuten koelen. Na het zetten ook 15 minuten koelen. Ik heb nog altijd een rode plek na het spuiten. De rode plek werd meestal een psoriasis plek. Daarom spuit ik nu om de week.
JINTHE
Lid

Reumavorm: RA

Keer terug naar Medicatie