Methotrexaat en aantasting slijmvliezen/neustussenschot

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

Methotrexaat en aantasting slijmvliezen/neustussenschot

Berichtdoor Frieda » di maart 27, 2018 11:50 am

Hallo,

Een aantal jaren geleden ben ik bij de KNO-arts geweest omdat mijn gehoor achteruit ging. Er is toen vastgesteld dat ik bepaalde hoge tonen niet kan horen, maar dit was nog niet erg genoeg voor een gehoor apparaat. Er is toen ook over gesproken of mijn gehoorverlies te maken kon hebben met het gebruik van Methotrexaat, maar volgens de arts was daar geen wetenschappelijk bewijs voor. Echter toch ben ik op het internet wel verhalen tegen gekomen van mensen die ook gehoorverlies hebben en dat in verband brengen met het gebruik van Methotrexaat. En een vriendin van mij die ook Methotrexaat gebruikt, beschrijft ook de zelfde klachten met haar gehoor.

Tijdens het consult bij de KNO-arts moest ik ook een formulier invullen met betrekking tot overige klachten in het keel-, neus- en oor-gebied en daarin heb ik aangegeven eigenlijk ook altijd wat keelpijn te hebben en last van mijn neus, wat betreft veel afscheiding en bloederige korsten in mijn neus. Na onderzoek daarvan is toen geconstateerd dat de slijmvliezen van mijn neus wel zijn aangetast door de Methotrexaat. Hiervoor kreeg ik toen STB-zalf (wonddressing) om de slijmvliezen te hydrateren en korstvorming tegen te gaan. Echter het lijkt er nu op dat mijn slijmvliezen steeds verder aangetast zijn geraakt en onlangs heb ik ontdekt dat ik een gat in mijn neustussenschot heb. Hiervoor heb ik dus vandaag van de huisarts een verwijzing naar de KNO-arts gekregen om de oorzaak hiervan verder te onderzoeken en te kijken wat er aan gedaan moet worden.

Ik heb op het internet nu wel ergens gelezen dat wanneer de slijmvliezen in de neus aangetast raken het onderliggende kraakbeen ook kan verdwijnen en zelf heb ik dus sterk het vermoeden dat het feit dat ik al 17 jaar Methotrexaat gebruik toch zijn tol begint te eisen. Het blijft natuurlijk een rotmiddel dat cellen stuk maakt in je lichaam, dus wie weet wat het allemaal aanricht. Ik ben dus ook benieuwd of er meer mensen zijn die deze klachten herkennen.

Gr. Frieda
Frieda
Lid

Reumavorm: RA

Re: Methotrexaat en aantasting slijmvliezen/neustussenschot

Berichtdoor Hermione » di maart 27, 2018 12:43 pm

oh zeg, dat gaat wel erg ver bij jou in je neus!
Ik gebruik nu 4,5 jaar mtx, en herken de problemen in de neus. Ik heb dat altijd geweten aan de uitdrogende slijmvliezen door mijn neuropathie. Daarvan krijg je droge ogen, droge mond, en ik vulde dat rijtje altijd aan met 'droge neus, droge lippen, droge binnenkant oren, droge keel en droge longen'. Ik smeer iedere dag wat vet in de binnenkant van mijn neus, en daarmee voorkom ik veel ellende. Het gaat nog wel soms kapot, maar dan niet meer zo erg als eerder, en het is ook sneller weer dicht.

Maar ik heb dus nooit de relatie gelegd met mtx.
Ik ben benieuwd of die kno-arts daar wat zinnigs over weet te zeggen. Dat ligt er natuurlijk maar net aan, of hij daar überhaupt verstand van heeft.

groetjes
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor Arkan » di maart 27, 2018 4:33 pm

Nou Frieda, dat is wel heel heftig.

Als bijwerkingen van MTX op dat vlak zijn zeker bekend:

Ernstige ontstekingen van het mondslijmvlies.
Ontsteking of een andere aandoening van de longen.
U kunt dit herkennen doordat u moet hoesten
Droge kriebelhoest, waarbij u geen slijm ophoest en kortademigheid.

Zelf heb ik ook last van aften, een droge keel, droge lippen en droge ogen.
Ook voor mijn rechteroog heb ik een kunstlens, mijn eigen lens was losgekomen waardoor ik niks meer zag uit dat oog. De oogarts wijdt dit ook aan de MTX.

Maar verder heb ik er geen last van, al zegt mijn man wel eens dat ik niet meer zo goed hoor als vroeger, dus misschien toch een aandachtspuntje voor mij dan.
Ik slik die nu zo'n 8 jaar.

Sterkte met het uitzoeken of het ook effectief een gevolg is van de MTX.
Arkan
Lid

Reumavorm: psoriasis artriris

Berichtdoor vrolijkmeisje » di maart 27, 2018 8:44 pm

Ik heb sinds ongeveer een jaar altijd bloedneuzen, doordat ik korstjes in mn neus heb die ik kapot snuit of wegkrab (ik weet dat ik het niet moet doen, maar kan het niet laten). Heb het altijd aan mn eigen ongeduld geweten om een korstje van zichzelf te laten verdwijnen, en de slechte gewoonte om standaard een paar keer per dag mn neus te snuiten.
Ik gebruik de mtx al weer een jaar of 4 denk ik, geen idee of er een samenhang is.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Lalage » di maart 27, 2018 10:19 pm

Dit herken ik! De laatste tijd heb ik ook steeds korstjes in mijn neus die dan weer opengaan en soms pijn doen. Maar ik wist niet dat er een verband kon zijn met mtx... Ik kan het eens aan mijn dokter vragen, maar vermoed dat er toch weinig aan te doen is :(
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor Hermione » di maart 27, 2018 11:40 pm

Wat vet erin smeren helpt daar echt bij! Ik krabte dat dus ook steeds weer open. Nu nog steeds soms, maar het is sneller genezen met wat vet. Bijv. labello of vaseline, heel klein beetje op die plekjes, 1x per dag. Niet vlak voordat je gaat slapen, ik heb gemerkt dat dat niet zo heel handig is :wink:

groetjes,
Hermione
Hermione
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » wo maart 28, 2018 12:42 pm

Maar ik heb dan weer geen last van een droge neus. Mijn neus voelt aan de binnenkant zoals de neus van een hond aan de buitenkant hoort te voelen.
Dus het klinkt onlogisch om dan met vet te gaan smeren. Maar misschien wel goed op de plekjes waar de korstjes zitten en steeds opnieuw zitten. Ik ga het eens proberen, en niet vlak voor het slapen gaan :ebiggrin:
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » wo maart 28, 2018 12:43 pm

(enne Hermione, ik neem je boodschap elders ter harte hoor.)
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor Hermione » wo maart 28, 2018 4:06 pm

en ik weet eigenlijk niet, of mijn neus wel echt te droog is. Ik ging er maar vanuit, want die klachten moeten toch ergens vandaan komen. Misschien komt het wel gewoon van de mtx?? Geen idee??
hopelijk helpt het jou ook wat.
en top. Jammer dat het nodig is.

groetjes,
Hermione
Hermione
Lid

Berichtdoor Dorine » wo maart 28, 2018 5:17 pm

Ik herken het ook erg goed . Sinds twee jaar last van keelpijn , met name snachts ( zodra ik water drink gaat het iets beter) en droge neus met bloedkorstjes. De ( biologische )STB zalf helpt hiervoor erg goed . De basis hiervan is honing ,wat desinfecterend werkt . Eennpaar keer smeren per dag en afblijven van de korstjes... Ik begreep dat dit altijd soort sjögrenachtige klachten waren ( eenmaal iets auto imuuns en je krijgt er gratis een ander bij ..) de relatie met mtx heb ik ook nooit gelegd want mijn moeder had het ook en die had geen reuma . Dus ik dacht altijd dat dit meer bij leeftijd hoorde en bij de pech reuma te hebben. Benieuwd wat eruit gaat komen .. zeker omdat die keelpijn vervelend ongemak is.
Dorine
Lid

Reumavorm: Sarcoïdose /ra

Berichtdoor Lalage » vr maart 30, 2018 11:08 am

Ik heb het even voorgelegd aan de reumatoloog en die dacht dat het niet van de mtx kwam, maar meer van de droge lucht. Dat zou ook goed kunnen en dan moet het de komende maanden vanzelf minder worden.
Ik gebruik een neushoorn (rhinohorn) om mijn neus te spoelen met zout water, dat helpt ook.
Lalage
Lid

A

Berichtdoor vrolijkmeisje » vr maart 30, 2018 12:59 pm

Ik heb nu zo ongeveer een heel jaar bloedneuzen gehad, door korstjes die te snel weer loslieten door snuiten of (helaas) pulken. Warm, koud, droog of vochtig weer heeft er geen invloed op gehad.
Heb ik de hele dag niet gepeuterd, snuit ik 's avonds m'n neus, komen alsnog die korstjes los en weer een boel bloed.

Maar ik zou hierbij zelf niet aan de MTX hebben gedacht omdat ik de MTX al veel langer dan een jaar (weer) gebruik.
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor Lalage » za apr 28, 2018 8:08 am

Twee van de drie korstjes zijn beter geworden, maar de derde blijf maar steeds open gaan. Ik ga het nog proberen met vaseline en anders toch maar even langs de huisarts :(
Lalage
Lid

Berichtdoor Lalage » wo mei 23, 2018 7:46 pm

Zul je altijd zien: ga je er eindelijk mee naar de huisarts, gaat het daarna ineens beter ;) Misschien kwam het wel doordat ik nu eindelijk de tip van Hermione opvolgde, door elke dag vaseline op het korstje te smeren. Gelukkig is dit kwaaltje daarmee verholpen.
Lalage
Lid

Berichtdoor Arkan » do mei 24, 2018 5:56 pm

Ja, dat zul je altijd zien. Maar het voornaamste is toch dat het weer beter gaat.
En de tips die we hier van mekaar krijgen zijn ook altijd welkom, want samen weten we zoveel meer dan alleen.

Hopelijk blijf je nu gespaard van de wondjes.
Arkan
Lid

Reumavorm: psoriasis artriris

Volgende

Keer terug naar Medicatie