tussenribspierpijn, je verzint het niet!

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

tussenribspierpijn, je verzint het niet!

Berichtdoor vrolijkmeisje » ma apr 17, 2017 11:48 am

Zaterdagnacht werd ik opeens wakker met zo veel pijn in mijn borstkas dat ik bijna niet meer kon ademen. Ik had heel veel moeite om een houding te vinden waarin ik nog enigszins kon liggen zonder te vergaan van de pijn bij het ademen. Het oppervlakkige ademen, want dieper inademen betekende meer pijn. Helaas was de pijn er zondagochtend nog steeds. Dus toch maar naar de doktersdienst om te weten wat er aan de hand was en of ik er iets aan kon doen.
De conclusie was: zuurstofgehalte in het bloed 99%, prima bloeddruk, een tikje verhoogde hartslag, geen gebieden van de longen waar niets te horen was (dus geen klaplong). Niets aan de hand met de longen dus, dus waarschijnlijk een spierpijn in mijn tussenribspieren, die door het ademen continu pijn doet.
Het moet vanzelf overgaan. Als het erger zou worden kan ik terugkomen, en als het na een week nog niet over is moet ik even langs de huisarts.
Wat een ellende, vooral liggen is heel erg vervelend. Er is bijna geen houding te vinden die niet (heel erg) pijnlijk is. Als je eenmaal een redelijke houding hebt gevonden, dan niet meer bewegen, want je vindt hem na een beweging echt niet meer terug. Soms is de pijn zo heftig dat ik m'n adem moet inhouden en rechtop moet gaan zitten, want een beetje voorovergebogen is er veel minder pijn.
Overdag gaat het beter. Staand kan ik best ver inademen. Dat doet wel pijn maar is niet hels. Zitten is beter rechtop of wat voorover zittend. Achterover zittend op de bank is ook pijnlijk.
Is er iemand die met dit soort klachten bekend is?
Ik weet dat er zoiets bestaat als de ziekte van Tietze, wilde op dit forum ook even onder die ziekte gaan kijken, maar ik heb geen toegang tot dat onderdeel. Geen idee hoe dat komt.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Re: tussenribspierpijn, je verzint het niet!

Berichtdoor Hermione » ma apr 17, 2017 12:06 pm

ja hoor, been there done that.
Wat mij hielp, was een beetje sparen met de pijnstilling, en die vlak voor mijn nacht slikken. Wat extra codeïne erbij (versterkt de paracetamol). Als je het mag hebben, nsaid erbij.
En een beetje gaan lopen vogelen met twee kussens. Ik had in die tijd ook nog ontstekingen in een grote spier in allebei mijn schouders, dus joho wat leuk waren die nachten.
Ik hoop voor je, dat het snel wegtrekt. Sinds ik aan de medicatie ben (predn mtx dat soort spul) heb ik dit soort klachten soms maar een paar dagen, en dan is het ook ineens weer over.
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor vrolijkmeisje » ma apr 17, 2017 12:16 pm

Komt het bij jou ook uit het niets, schijnbaar zonder aanleiding Hermione?
Als je er ook nog schouderklachten bij had, dan was het nog ellendiger om een houding te vinden. Heftig!
Ik heb nog Naproxen 500 liggen, die had ik na de maaltijd om half 9 genomen. Dat heeft het eerste deel van de nacht wel wat geholpen. Ik kon daardoor beter een aardige lighouding vinden dan het tweede deel van de nacht, toen het kennelijk uitgewerkt was.
Fijn te lezen dat het ook in een paar dagen weer over kan zijn. Daar zit ik ook op te hopen.
Gisteren zat de pijn met name links, en nu zit de pijn veel meer rechts.
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor Arkan » ma apr 17, 2017 6:04 pm

Lijkt me vreselijk ellendig. ppfff, dat kan je er dan nog maar bij hebben. Not!!!
Hoop voor jou dat het snel weer beter is zodat je toch alweer wat kan slapen.
Arkan
Lid

Reumavorm: psoriasis artriris

Berichtdoor Dorine » ma apr 17, 2017 7:39 pm

Ben geen dokter maar ik vind het wat kort door de bocht van de huisarts om het na 1x luisteren en geen Bloedprikken een tussenribspier blessure te noemen . Ik had afgelopen vrijdag exact dezelfde klachten. Huisarts kon deze keer geen ruis / wrijving horen maar stuurde mij wel in ( eerste hulp) op verdenking longembolie . Röntgenfoto was niets te zien , afwijkingen bij luisteren ook niet , wel afwijkende bloedwaarden met name d-dimeren. Sterk verhoogd wat kan wijzen op embolie maar ook door reuma kan komen. Volgende dag konden ze embolie middels een ct scan uitsluiten . Dus blijft de diagnose opnieuw reumatoïde pleuritis ( ontsteking longvliezen) . Twee jaar terug had ik het ook al ( zelfde pijnelijke klachten die jij beschrijft bij ademhalen). Op de ct scan was een vlek zichtbaar ,wat waarschijnlijk van de ontsteking is. As donderdag heb ik nog een PET scan ( radioactief) waarop het nog duidelijker te zien zal zijn en andere zaken uit te sluiten. Natuurlijk kun je het redden met rust en naproxen of iets dergelijks maar je moet het ook niet onderschatten. Van de vorige keer heb ik toch ook een litteken pijn aan over gehouden! Aan een longembolie wil je Sl helemaal niet denken .. ik hoop dat je echt terug gaat naar huisarts als je klachten blijft houden ( ondanks pijnstilling) .. sterkte ! I
Dorine
Lid

Reumavorm: Sarcoïdose /ra

Berichtdoor mariposa » ma apr 17, 2017 8:11 pm

Wat heftig zeg! Ik wil je alleen even sterkte wensen. Hopelijk ben je snel van deze ellende af.
mariposa
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor vrolijkmeisje » ma apr 17, 2017 9:43 pm

Br Dorine, dat klinkt heftig! De arts heeft het ook nog even over een longembolie gehad. Ze zag daar geen aanwijzingen voor, ik had geen lange reis (vliegtuig) gemaakt. Ze heeft ook mijn kuiten gevoeld, of die opgezet waren. Ik geloof dat dat ook bij die optie hoorde, weet ik niet zeker.
Ik ben eerder wel eens een hele dag zoet geweest bij de verdenking van een longembolie, dat was na een lange tijd verkouden zijn en veel hoesten (dankzij de medicatie duurt zo'n verkoudheid altijd akelig lang). Ik hou je waarschuwing in mn achterhoofd. Ik zou bij aanhoudende klachten naar mn huisarts moeten gaan na een week. Helaas is mijn huisarts de komende twee weken afwezig.
Ik had inderdaad ook wel achteraf even bloed willen laten prikken om een ontsteking uit te sluiten (en daarin kun je toch ook soms een longembolie al uitsluiten - destijds was die uitslag niet gunstig waardoor ik ook door moest voor een foto en dus de rest van de dag met mn zieke kop in het ziekenhuis zat).
Ik ga je waarschuwing ter harte nemen en hoop dat het met jou ook snel weer goed zal gaan! Zijn bij jou de pijnklachten bij het ademhalen ook nog steeds aanwezig?
Ik vind het gek dat gisteren bij mij links heel erg pijn deed en dat nu links veel rustiger lijkt en rechts heel erg pijn doet. Ga nu naar bed, en hoop dat de Naproxen lang zal werken.

Beterschap Dorine!
En dank Mariposa en Arkan!
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor Dorine » di apr 18, 2017 11:42 am

Hallo vrolijk meisje,
In eerste instantie dacht ik dat mn klachten van mijn long waren ontstaan na overrekken van een rib na twee dagen poetsen ( ben ik ook niet voor gemaakt ;) ) maar dat was weer eens " mijn kop in t zand steken" ...
De klachten zijn echter na de ziekenhuisopname ( donderdag), op zaterdag zelfs zo verergerd dat ik snachts huilend van pijn in mijn bed zat. Alleen voorovergebogen kon ik nog wat ademhalen. Na rustig proberen te worden en 500 naproxen en paracetamol kon ik rechtop zittend wat slapen. Maar elke te plotselinge ademhaling, hikken/ boertje, laat staan hoesten , had ik veel pijn. ( gelukkig hoefde ik niet te niezen.. oefff) ..Alsof er messen in mn long werd gestoken en in mijn schouder ( uitstralingspijn). Na twee dagen op bed liggen, weinig bewegen en vooral heel voor zichtig ademhalen, veel naproxen, gaat het een heel klein beetje. Onverwachte bewegingen doen pijn en ik moet zeker niet te snel de trap oplopen want dan heb ik adem te kort en hijgen doet stekende pijn. De pijn wisselt ook wat van plek. Dit kan want ik herrinner me de vorige uitslag van de Pet scan waarop 3 haarden werden gezien terwijl ik eigenlijk toen maar van 1 last had.. als ik zo terug denk aan de afgelopen jaren en hoe het allemaal is begonnen.. had ik de aller eerste keer tijdens een opname ( 2011 nav een long ct scan ook al een pleuritis, alleen is dat in de diagnostiek bij de reumatoloog niet beschreven ( ik hoorde dat bij toeval van de longarts bij de tweede keer (2015) dat ik pleuritis had). Dus totaal heb ik nu drie keer pleuritis gehad. Daarom ga ik nu twijfelen aan mijn diagnose RA. Van mijn gewrichtsklachten heb ik eigenlijk nooit zoveel last. ( gebruik humira en mtx). Denk zelf nu eerder aan Lupes. Daarnaast speel Raynaud en wat sjögren ook een rol. Eerst maar PET scan afwachten, dan reumatoloog bellen en mijn twijfel uitspreken. Dit zou ws voor medicatie ook uitmaken omdat Humira en/ of ook statines invloed kunnen hebben op het onstaan van pleuritis.

Het is een heel verhaal geworden wat niet de bedoeling was maar onzekerheid is nog erger dan pijn vind ik langzamerhand.
Maar ik doe dit omdat ik in begin dacht ook dat het ging om een onschuldig tussenribspiertje.. ik wilde dat maar al te graag geloven.. de tweede keer dat ik in mijn eigen ' smoesje' trap , vandaar dat ik zo ook op jouw verhaal reageer.!
Het verbaasd me ook dat er hier op het forum vrij weinig pleuritis klachten worden beschreven terwijl dat dit toch echt wel vaker als complicatie moet voorkomen , lijkt me..
Eigenlijk is alleen op een ct scan of pets an goed te zien wat er mis is met je longen. De foto was bij mij ook prima, goede bloeddruk enz... dat maakt de diagnostiek ook zo moeilijk.. dus bij twijfel gewoon naar vervangend arts gaan.. even bloedprikken is toch zeer eenvoudig...
sterkte , Dorine.
Dorine
Lid

Berichtdoor Hermione » di apr 18, 2017 12:28 pm

zo, heftig verhaal zeg met zo'n pleuritis. Ik heb een paar keer een beginnende longontsteking gehad, maar mijn huisarts was daar direct bij met ingrijpen.
Ook heeft hij mij iedere keer goed uitgehoord om een bloedpropje uit te sluiten, maar kon niet gezien weet-ik-veel-waar-hij-dan-precies-op-let.

En ja, Vrolijk Meisje, komt bij mij altijd in de nacht opzetten, van dit soort 'extra''ontstekingen. Dan ga ik goed naar bed, niets aan de hand (nou ja, behalve mijn normale pijnlijke plekken waar langdurige ontstekingen zitten), sta op en denk, ja hoor, daar gaan we weer!
Ik heb een rechterknie waar zoiets speelt, dat gedoe bij die ribben heb ik gelukkig minder vaak. Ook heb ik twee ribben die wel eens gaan ontsteken. Ik sta intussen bijna nergens meer van te kijken, maar baal toch altijd wel enorm. Deze 'extra' ontstekingen voelen op de één of andere manier veel dramatischer dan degenen die ik al heel lang heb, en die maar moeizaam weg willen. Best wel raar eigenlijk, maar volgens mij komt dat, omdat ze zo ineens op komen zetten, en je er zoveel last van hebt.
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor vrolijkmeisje » di apr 18, 2017 7:39 pm

Dorine schreef: dat ik snachts huilend van pijn in mijn bed zat. Alleen voorovergebogen kon ik nog wat ademhalen. Na rustig proberen te worden en 500 naproxen en paracetamol kon ik rechtop zittend wat slapen. ..Alsof er messen in mn long werd gestoken. ik moet zeker niet te snel de trap oplopen want dan heb ik adem te kort en hijgen doet stekende pijn.
De pijn wisselt ook wat van plek.

Dit is zo ongeveer mijn tekst! Het is alsof ik mezelf hoor vertellen!

Ik kan overdag aardig functioneren, dus ben vandaag wel gaan werken. Rechtop zitten is het fijnst. Ik merkte in de auto naar mn werk dat de stoel al niet recht genoeg stond, en dan krijg ik het al een beetje benauwd. Zodra ik in bed ga liggen begint de ellende. Er is geen enkele manier waarop ik kan liggen, zonder inderdaad die messen in mn long gestoken te krijgen. Precies zoals je beschrijft.
Het liefst wil je gewoon je adem inhouden om die steken te voorkomen maar dat hou je niet lang vol helaas. Wanhopig word je er van, dus ik heb vannacht ook een potje rechtop in mn bed zitten huilen. Mijn kat vond het een goed moment voor een meditatief moment op de deken op mijn benen. Dat hielp wel een beetje :esmile:

Ik had me al voorgenomen om de vervangende huisarts te gaan vragen om een bloedprikbriefje, maar naar aanleiding van jouw verhaal wil ik morgen toch proberen even met mijn reumatoloog te overleggen. Hij heeft me namelijk al eens gezegd dat in sommige van mijn bloeduitslagen aanwijzingen zijn voor SLE, dat is denk ik wat jij ook bedoelt met lupus. Ik heb echter nooit eerder dit soort klachten gehad, dus heb het altijd opgevat als: gelukkig niet!
Met jouw verhaal er nu naast wil ik toch even wat specifieker horen welke bloedtestjes dan van belang zijn om te gaan doen.

Ja Hermione, ik snap goed wat je bedoelt met " ik kan beter uit de voeten met de klachten die ik langdurig heb". Dit komt inderdaad uit het niets, en geen idee hoe lang het zo blijft...
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor Dorine » di apr 18, 2017 8:52 pm

Vrolijk meisje ,
Lijkt me heel goed idee om het morgen te overleggen met je reumatoloog ! Met een ct scan is het meestal goed te zien ! Ik ga morgen ook met haar overleggen , of in ieder geval hoe het er momenteel voorstaat. Meestal is er namelijk geen overleg tussen de reumatoloog en de longspevialist .. raar maar waar .. . Sterkte enne .. niet te snel gaan werken , kan altijd nog ;)
Hermione , dank voor je lieve steun! We gaan inderdaad wennen aan al die pijntjes en dat er steeds weer iets anders is...
Groetjes Dorine
Dorine
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » wo apr 19, 2017 11:05 am

Ik heb vannacht geen problemen gehad! Ik ben gaan slapen op een naproxen 500 en bij het in bed stappen kreeg ik geen extreme pijn en steken. Ik heb me in de nacht een paar keer omgedraaid en dat kon gewoon zonder problemen. Ik heb nu nog wel wat pijn bij diep inademen en rechts voelt het nog steeds niet helemaal goed, maar die extreme steken zijn er niet meer. Dit is zo fijn!
Ik ga dus nu toch maar even afwachten hoe het verder gaat, en niet in contact met de reumatoloog. Als het verder opknapt bespreek ik het wel met hem als ik over 2 maand weer een afspraak heb.

Ik hoop dat het met jou ook snel weer beter gaat Dorine! Laat je weten hoe het verder met je gaat?
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor Henk » do apr 20, 2017 2:28 am

Vandaag deze 'tussenribspierpijn' besproken met enkele bevriende fysiotherapeuten.
Volgens hen is hierbij waarschijnlijk sprake van zogenaamde ribblokkades, die met name door een ervaren manueel therapeut vrij snel verholpen kunnen worden (niet vergeten te vermelden dat je reuma hebt!).
Nog even gezocht op het internet...
http://debundeling.nl/fysiotherapie/ribblokkades/
http://www.fysiocompany.nl/aandoeningen ... haam/borst
In de twee de link wordt ook wat aandacht besteed aan het syndroom van Tietze
maar daarover is o.a. hier
https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening ... van-tietze
veel meer te lezen.
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor vrolijkmeisje » do apr 20, 2017 7:53 am

Dankje Henk!
Ik lees wel dingen in de linken die ik herken. Het kan dus eigenlijk nog steeds van alles zijn. Ik neig nu naar denken aan die pleuritis in het ergste geval, omdat ik ook al eens SLE genoemd heb gekregen van de reumatoloog op basis van bloeduitslagen. Minder heftig, en daar ga ik dan maar op hopen is het als het veroorzaakt wordt door te lang onderuit hangen op de bank (zoals in het eerste artikel wordt genoemd), en dat er een ribblokkade is die kan worden opgeheven. Ik had al iemand met Tietze gesproken ook. Daar herkende ik me minder in maar dat is ook nog steeds een optie.
Vannacht ging het helaas weer mis. Ik ben zonder pijnstiller de dag doorgekomen en de nacht in gegaan. Vannacht werd ik weer wakker met die stekende pijn rechts bij elke ademhaling.
2 paracetamol hebben de ergste pijn gelukkig wat weggehaald waardoor het lukte om weer in te slapen. Vanaf toen weer zo stil mogelijk blijven liggen...

Aanvulling: overdag moet ik me niet te veel inspannen, maar dat doe ik al amper (daar was ik nog aan gewend door die ontstoken knie van afgelopen periode), maar zolang ik rechtop zit of sta is het best te doen. Dan heb ik alleen een pijn gevoel in de rechterkant als ik iets dieper ademhaal.
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » di apr 25, 2017 1:34 pm

Dorine, ik ben heel benieuwd hoe het nu met jou gaat. Ik hoop dat je bent opgeknapt!
Mijn klachten zijn inmiddels zo goed als verdwenen, sinds zaterdag al. Maar ik was vrijdag toch nog bij de huisarts langs gegaan en zij heeft me maandag bloed laten prikken. Maandagmiddag ben ik gebeld door de huisarts omdat er waarden in mijn bloed te hoog waren die op bloedstolsels konden wijzen (D-dimeer) . Toch door naar de Spoedeisende hulp voor foto's en verder onderzoek. Vannacht in het ziekenhuis gelegen omdat het niet meer lukte om de ct-scan gisteren te doen. Vandaag mocht ik na de uitslag van de scan naar huis. Longembolie is nu uitgesloten. Wel zagen ze een plekje op mijn long van mogelijk een longontsteking. En bij toeval zagen ze op de foto ook een plekje op mijn lever. Voor dat laatste moet ik nog een keer terug komen voor een echo maar dat heeft geen haast en staat hier los van.
Eigenlijk is mij nog steeds niet helemaal duidelijk wat nu de klachten wel heeft veroorzaakt, en ik hoop maar dat de klachten wegblijven.
Laatst bijgewerkt door vrolijkmeisje op di apr 25, 2017 6:12 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
vrolijkmeisje
Lid

Volgende

Keer terug naar Reumatoide artritis