mtx en humira

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

mtx en humira

Berichtdoor mar60 » vr maart 17, 2017 6:26 pm

hoi allemaal
Ik ben een beetje in verwarring, mijn reumatoloog wil dat ik humira ga gebruiken maar ook doorga met de MTX. daar baal ik van want ik vind MTX vreselijk, ik heb altijd meer pijn 3 dagen erna en voel me soort schizofreen.. nu zegt ze dat de enige reden is dat sommige mensen het eiwit van de humira afbreken als ze geen mtx erbij gebruiken.. dan denk ik dus "dat kun je toch uitproberen?" wie gebruikt er humira zonder mtx?? en hoe is dat gegaan? dank marleen
mar60
Lid

Reumavorm: overig

Re: mtx en humira

Berichtdoor Arkan » za maart 18, 2017 8:21 am

Ik gebruik ook nog steeds MTX samen met Enbrel, dus dat komt op hetzelfde neer.
Arava heb ik langzaam mogen afbouwen, maar pas nadat ik een jaar Enbrel spoot.
Ondertussen neem ik ook nog steeds Motifene en ondertussen neem ik ook nog Tramadol.
Arkan
Lid

Reumavorm: psoriasis artriris

Berichtdoor siebren » zo maart 19, 2017 5:12 pm

Hallo,

Ik ben met rituximab begonnen,maar moet ook doorgaan met de mtx.
De mtx versterkt de werking ven de biological
siebren
Nieuw lid

Reumavorm: ra

Berichtdoor mar60 » do maart 23, 2017 6:06 pm

siebren schreef:Hallo,

Ik ben met rituximab begonnen,maar moet ook doorgaan met de mtx.
De mtx versterkt de werking ven de biological

Maar wie zegt dat het de werking versterkt? Mijn reumatoloog zei dat het voorkomt dat je evt de humira afbreekt, bij sommige mensen is dat zo... dus preventief?
mar60
Lid

Reumavorm: overig

Berichtdoor Lalage » do maart 23, 2017 10:17 pm

mar60 schreef:Maar wie zegt dat het de werking versterkt? Mijn reumatoloog zei dat het voorkomt dat je evt de humira afbreekt, bij sommige mensen is dat zo... dus preventief?

Er is veel onderzoek gedaan naar medicatie bij reuma (omdat het helaas veel voorkomt) en daaruit blijkt dat de combinatie van mtx met een biological het beste werkt tegen ontstekingen (als mtx alleen niet voldoende is), dus daarom is dat zo in de richtlijn beland. Maar als jij zoveel last hebt van de mtx, dan moet je dat gewoon bespreken, want dat kan toch een reden zijn om te kiezen voor alleen een biological zoals Humira.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor Just human » wo jan 03, 2018 6:49 pm

Hallo ik heb even een vraagje want begin wat ongerust te worden.

Ik gebruik al enige tijd mtx en Enbrel en ben van 10 mtx in korte tijd naar 25 mtx gegaan,
Nu heb ik al een paar keer gehad dat ik plukjes haar in de handen hou als ik het gewassen heb maar ik dacht verkeerde shampo etc.
Nu heb ik dus sinds drie weken dat mijn nagels loslaten van mijn tenen. Van mijn grote tenen is de nagel al afgegaan.
De kleine teentjes om het zo maar te zeggen beginnen nu ook.

Ik heb gebeld en moet nu even stoppen met de mtx maar ze zeiden dat ze het nog nooit hadden meegemaakt.

Iemand daar ervaring mee? Ik denk zelf misschien ietwat te enthousiast mtx verhoogd?

Groetjes en allemaal vooral nog een gezond en fantastisch 2018
Just human
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Arkan » wo jan 03, 2018 7:17 pm

Ik ben begonnen met 10 mg. MTX en daarna verhoogd naar 15 mg. Daar sta ik nu al een paar jaar op. Ik neem de andere 6 dagen 1 mg. foliumzuur.
Toen ik nog niet lang de MTX nam, begon ik heel veel haaruitval te krijgen. Ik sprak hierover met mijn huisarts, en hij dacht ook meteen aan de MTX.

Maar omdat ik ook al jaren en jaren mijn haren verfde, vermoedde hij dat het misschien al kon verholpen worden als ik of stopte met de MTX, of stopte met het haar verven.
Natuurlijk gekozen voor een grijs kopje en wonder boven wonder werd het een stuk beter met de haaruitval.
Na een paar jaar weer eens mijn haar geverfd, en meteen wee prijs. Dus dat doe ik niet meer.
Haaruitval is bij MTX een gekend verschijnsel, het staat ook op de bijsluiter. Dus de kans is groot dat bij jou NOG hogere dosis je die problemen krijt.

Van de Enbrel is dit bijverschijnsel niet geweten. En toen ik met de Enbrel begon is het haarverlies ook niet erger geworden.
Arkan
Lid

Berichtdoor Arkan » wo jan 03, 2018 7:17 pm

Ik ben begonnen met 10 mg. MTX en daarna verhoogd naar 15 mg. Daar sta ik nu al een paar jaar op. Ik neem de andere 6 dagen 1 mg. foliumzuur.
Toen ik nog niet lang de MTX nam, begon ik heel veel haaruitval te krijgen. Ik sprak hierover met mijn huisarts, en hij dacht ook meteen aan de MTX.

Maar omdat ik ook al jaren en jaren mijn haren verfde, vermoedde hij dat het misschien al kon verholpen worden als ik of stopte met de MTX, of stopte met het haar verven.
Natuurlijk gekozen voor een grijs kopje en wonder boven wonder werd het een stuk beter met de haaruitval.
Na een paar jaar weer eens mijn haar geverfd, en meteen wee prijs. Dus dat doe ik niet meer.
Haaruitval is bij MTX een gekend verschijnsel, het staat ook op de bijsluiter. Dus de kans is groot dat bij jou NOG hogere dosis je die problemen krijt.

Van de Enbrel is dit bijverschijnsel niet geweten. En toen ik met de Enbrel begon is het haarverlies ook niet erger geworden.
Arkan
Lid

Berichtdoor Hermione » do jan 04, 2018 1:01 pm

slik je er wel genoeg foliumzuur bij? Mtx werkt in op alle sneldelende cellen, dus problemen met haren, nagels e.d. kunnen inderdaad daar vanaf komen. Je moet er genoeg foliumzuur bij slikken.
Ik gebruik zelf 20mg mtx/week, en slik daarbij 3x 5 mg foliumzuur (is dat milligram of microgram?). Slik ik die laatste maar 2x in de week, dan beginnen bij mij ook grotere problemen met mijn haar. Ook krijg ik dan erg veel last van mijn maag, keel e.d.
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor Just human » do jan 04, 2018 11:10 pm

Hallo

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties. Om met jouw laatste reactie te beginnen Hermione ik prik normaal op woensdag 25 mtx en slik dan op do vrij en za 5 mg foliumzuur.
Op zondag prik ik enbrel
Iedere dag slik ik twee plaquenil
Maag beschermer
Diclofinac
Arcoxica
En af en toe paracetamol

Wat me opvalt dat je steeds andere medicijnen van je apotheker krijgt en als je daar een opmerking over maakt zeggen ze dat ze van fabrikant zijn veranderd maar het middel nog hetzelfde inhoudelijk bevat.
Ik heb ook al gedacht zou er soms een ander stofje inzitten waar mijn lijf niet tegen kan?

Er is nu ook Sjogren of hoe het mag heten getest en bingo. Dus daar heb ik dan oogdruppels en zalf voor. Maar die zalf is volgens mij vaseline.
Ik loop me suf te denken waar die bijwerkingen nou toch van zijn.

Ik heb net zolang gezeurd dat ik een afspraak heb over twee weken. Dat dan weer wel.
Sorry dat ik even zo uitgebreid ben maar het voelt heel goed om hier een beetje begrip te krijgen voor je kwalen.
Just human
Lid

Berichtdoor Arkan » vr jan 05, 2018 8:26 am

Just human schreef: ik prik normaal op woensdag 25 mtx en slik dan op do vrij en za 5 mg foliumzuur.
Op zondag prik ik enbrel
Iedere dag slik ik twee plaquenil
Maag beschermer
Diclofinac
Arcoxica
En af en toe paracetamol

Dan slik je uiteindelijk toch 15 mg. foliumzuur, wat voldoende zou moeten zijn. De spreiding tussen MTX en Enbrel is ook OK. Ik slik MTX op dinsdag en prik Enbrel op zaterdag. Ik neem nog Motifene en daarbij Tradonal Retard.

Just human schreef:Wat me opvalt dat je steeds andere medicijnen van je apotheker krijgt en als je daar een opmerking over maakt zeggen ze dat ze van fabrikant zijn veranderd maar het middel nog hetzelfde inhoudelijk bevat.
Ik heb ook al gedacht zou er soms een ander stofje inzitten waar mijn lijf niet tegen kan?

Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, dat je reageert op een vulmiddel van medicijnen of iets, maar dan zou je eigenlijk ook weet moeten hebben van een allergie, buiten de medicijnen om.
Gelukkig krijg ik hier steeds hetzelfde medicijn, hetzelfde merk. Het is in al die jaren 1X gebeurd, maar dat was met mijn allergie-medicatie, dat ik een ander kreeg omdat het mijne niet meer in voorraad was. En ik zat zonder, maar daar heb ik het verschil niet bij gemerkt.

Just human schreef:Ik heb net zolang gezeurd dat ik een afspraak heb over twee weken. Dat dan weer wel.
Sorry dat ik even zo uitgebreid ben maar het voelt heel goed om hier een beetje begrip te krijgen voor je kwalen.

Je hoeft je helemaal niet te verontschuldigen hoor. We zijn hier allemaal onder mekaar met onze problemen en kwalen. We begrijpen best dat je om hulp roept en raad vraagt.
En wel goed dat je dan bent blijven zeuren voor een afspraak bij je arts. Hopelijk kan hij je verder helpen.
Arkan
Lid

Berichtdoor Hermione » vr jan 05, 2018 1:32 pm

Nou, goed van jou dat je een afspraak hebt kunnen maken. Want nu lieten ze je stoppen met de mtx, en dat is dan wel een heel groot verschil met 25mg/week.
Wat je zou kunnen vragen, is of je een tijdje 20mg/week mag spuiten, en dan kijken of je deze problemen nog steeds hebt. Bij mij persoonlijk is dat de grens, dat ik nog toelaatbare bijwerkingen heb. Spuit of slik ik meer, dan valt er wel echt veel haar uit. Het zou kunnen dat dit ook de grens voor jouw lichaam is? Kom je alleen maar achter als je dat uitprobeert!
Mijn reumatoloog liet me iedere keer een kleine stap omhoog doen: 2,5mg per stap erbij. Tot ik het gevoel had, dit werkt redelijk, en nu zit ik aan mijn maximum qua bijwerkingen. Dat leer je je grens kennen zeg maar.
En jij slikt inderdaad genoeg foliumzuur. Er zijn ook mensen, die maar 1 zo'n tablet per week voorgeschreven krijgen, ongeacht de dosering van de mtx, en dan kan het gebeuren dat je eerder in de problemen komt.

Als het niet van de mtx afkomt, dan weet ik het niet. Het klinkt niet als een allergische reactie, echt niet. Ik heb die in verschillende vormen gehad. Of mijn keel en mond en zo gingen opzwellen, of ik ging overal met de huid opzwellen, of ik kreeg huiduitslag (urticaria of andere bultjes), dat soort dingen gebeurden er dan.

Ook ik krijg regelmatig een ander medicijn van de apotheek, wel met dezelfde inhoud, maar inderdaad andere vorm pillen, ander merk, en soms andere hulpstoffen. Nog nooit een probleem mee gehad, terwijl ik intussen allergisch ben voor verschillende medicijnen. Maar dan voor de grondstoffen, niet voor de hulpstoffen. En als het dan geen allergie zou zijn, dan zou het al een ander soort reactie moeten zijn, op een hulpstof. Geen idee of dat wel kan??

Succes met je afspraak. Blijf rustig, maar vraag wel goed door!
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor vrolijkmeisje » za jan 06, 2018 3:06 pm

Ik heb sinds een tijdje ook veel meer last van haaruitval. Omdat ik in de zomer met Orencia was begonnen en vlak daarna 8 weken prednisolon (ik zal preciezer zijn :D ) heb gebruikt was me niet duidelijk wat de oorzaak kon zijn. Toen ik stopte met de prednisolon eind september merkte ik weinig verschil, en tot nu toe merk ik nog weinig verschil nu ik 3 week geleden ben gestopt met de Orencia. Ben sinds 3 week ook weer begonnen met prednisolon. Te veel veranderingen in korte tijd om conclusies aan te kunnen verbinden denk ik.
De mtx is niet aangepast.
Ik hoop dat die haaruitval snel gaat verminderen, want ik ga er steeds meer tegen aanzien om mijn haar te wassen. Dan heb ik mijn haarborstel vol haren...
Of het nu aan de Orencia of aan de prednisolon ligt, ik hoop ook snel weer afscheid te kunnen nemen van de prednisolon. Geen idee hoelang dat spul nawerkt op de processen in het lichaam.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Just human » do feb 01, 2018 12:49 am

Hallo iedereen

Vandaag naar het ziekenhuis geweest en wat blijkt? Ik had toch gelijk met haaruitval en nagelloslating. Ze hadden het na mijn gezwam (dat zeiden ze natuurlijk niet) toch nog eens een keer onder de loep genomen.
Overigens was dit een schat van een mens dus die heb ik er maar niet op gewezen dat research toch een van de prioriteiten is als een patiënt klaagt over bepaalde klachten en haar vermoedens uitspreekt.
Maar er stond ergens in een bijsluiter dat het een zeer zeldzame klacht was maar in het latijn stond het er toch. Het kwam voor bij 000,1 procent en Lucky me. ben wel blij dat het nu duidelijk is want ik werd er erg onrustig van.
Ik ga nu weer minder spuiten en heb tramadol en arcoxia hoger gekregen.

Allemaal heel erg bedankt voor het meeleven en meedenken.

Groetjes
Just human
Lid

Berichtdoor Arkan » do feb 01, 2018 9:21 am

Niet fijn dat het dan juist bij jou gebeurd.
Maar wel fijn dat er uiteindelijk toch naar je geluisterd werd, en dat je nu duidelijkheid hebt.
Daar kan je nu verder mee.

Hopelijk gaat het goed als je minder gaat spuiten. Succes.
Arkan
Lid

Volgende

Keer terug naar Medicatie