Hallo Allemaal,
Ik zou graag willen weten of er iemand is of u iemand kent die biologicals gebruikt tegen RA en geen methotrexaat geprobeerd heeft.
Ik heb RA en gebruik prednison en sulfasalazine, maar dit doet niks voor mij. De ontstekingswaarden in mijn bloed zijn goed, maar ik heb toch veel last aan mijn gewrichten.
Mijn vriend en ik hebben al een lange tijd een kinderwens, maar het is tot nog toe niet gelukt om zwanger te raken.
Ik heb veel onderzoek gedaan naar biologicals en contact gehad met het Erasmus ziekenhuis hierover. Sinds kort kunnen biologicals ook gebruikt worden i.c.m. een kinderwens en zwangerschap.
Volgens mijn reumatoloog kan ik biologicals alleen vergoed krijgen nadat ik methotrexaat geprobeerd heb, maar dit medicijn gaat niet samen met een kinderwens.
De medisch adviseur van mijn zorgverzekering geeft aan dat er wel degelijk mogelijkheden zijn om in aanmerking te komen voor biologicals, mits dit aangevraagd, geadviseerd en onderbouwd wordt door de behandelend arts.
Mijn reumatoloog blijft helaas methotrexaat adviseren.
Mijn probleem is dat ik denk dat het geen zin heeft om nu methotrexaat te proberen. Of het medicijn nu werkt of niet, ik moet er toch weer moet stoppen als ik zwanger wil worden.
Daarnaast zijn de kansen op een gezond kindje groter als je nog jong bent, dus kost dit onnodig tijd.
Heeft iemand advies voor mij? Weet iemand een reumatoloog die wel achter biologicals staat?
ik hoo het graag. Alvast bedankt!