Klagen valt wel mee en dat mag hier hoor! Niets is beter dan het af en toe van je af te schrijven.
Mijn vorige werkgever was een echt familiebedrijf. Zelf alleen maar met de zaak bezig en dat verwachtte hij ook van de werknemers. Liefst 80 uur in de week. Ik zie dit echter totaal anders. Ik heb een fulltime contract. Dus 40 i.p.v. 80 uur. Wat niet wil zeggen dat ik het erg zou vinden om wat langer te blijven om een klus af te maken, maar elke dag een half uur in je eigen tijd is een kwestie van slecht plannen.
En ik ben een keer bijna op staande voet ontslagen. Omdat ik met een klus bezig was waarvan hij van mening was dat het wel veel sneller kon. Daarna nog een heel relaas erachter dat het al maanden slecht was met de productiviteit en dat ik traag beweeg... (misschien wel het begin van m'n klachten achteraf gezien)
Mijn antwoord was: Misschien komt dat wel omdat het loon er ook naar is!
Vervolgens een uur op kantoor gezeten waar ik allerlei formulieren met productiviteit onder de neus gedrukt kreeg en voorzichtig gezegd de strontemmer van een paar maanden frustratie over me heen kreeg. Voor mij het punt om definitief de knoop door te hakken en op zoek te gaan naar een andere werkgever.
Maar niet zonder eerst een paar maanden topproductie te draaien en ervoor te zorgen dat ik er met opgeheven hoofd de deur achter me dicht kon rammen! Met andere woorden: Als hij het nou normaal gebracht had en het niet maandenlang had opgekropt was het gesprek heel anders gelopen. Buiten dat is het gevaar van een familiebedrijf altijd financiële problemen. En dan vraag je je onderbetaalde personeel toch even nóg harder te werken?
Blij dat ik daar weg ben.
Ik werk nu bij een groter bedrijf. Ben er altijd bang voor geweest om een nummer te worden, maar wat een verademing! En ik besef me heel erg goed dat ik vreselijk mazzel heb gehad. Dat ik op het juiste moment op de juiste plek ben beland en dat ik destijds nog geen klachten had.
Maar wat ik je wel wil meegeven; Je bent een werknemer, geen slaaf. Ook jij hebt rechten! Het lijkt mij dat je werkgever verplicht is om je passend werk te geven wat je wel kan doen en je werkplek moet aanpassen naar je beperkingen. Als hij echt zo slecht voor je is, is het misschien tijd je horizon te verbreden. En ik snap best dat het moeilijk is, helemaal in deze tijd!
Samenvatting: Zoek uit (met hulp van dit forum) hoe jij met je baas tot een werkbare en gezonde situatie kan komen. Het lijkt me dat hij ook niets heeft aan een werknemer die, met de pest in z'n lijf, naar het werk komt. Een goed gesprek kan al wonderen doen. Eventueel met iemand er bij? *vraagt om bijval*
De tijd dat Wrenchman zich als een slaaf liet behandelen is in ieder geval voorbij!