Welkom over het nieuwe forum over antifosfolipidensyndroom

In dit forum je terecht met vragen over het antifosfolipidensyndroom (APS).

Welkom over het nieuwe forum over antifosfolipidensyndroom

Berichtdoor Martijn » zo maart 30, 2014 10:50 pm

Antifosfolipidensyndroom (APS) is een stollingsneiging veroorzaakt door autoantistoffen gericht tegen fosfolipiden: cardiolipine en/of het lupus-anticoagulans. Antifosfolipidenantistoffen komen bij 5-10% van de gezonde mensen voor, maar vaker bij ouderen en chronisch zieken. Bij SLE en reuma worden ze vaker gevonden. Bij een positieve lupus-anticoagulans is de kans op een trombose ongeveer 10x zo hoog. Bij de aanwezigheid van anticardiolipine antistoffen is het risico ongeveer 3x verhoogd. Waarschijnlijk geldt: hoe meer antistoffen, hoe hoger het risico. Echter bij allerlei infectieziektes zijn voorbijgaand antifosfolipidenanstistoffen aantoonbaar, zonder dat er sprake is van antifosfolipidensyndroom. Van de mensen met een eerste diep-veneuze trombose voldoet slechts een klein deel aan de criteria voor antifosfolipidensyndroom. En bij SLE-patiënten is het risico op een trombose ook verhoogd als er geen antifosfolipidenantistoffen aantoonbaar zijn.

Lees meer informatie op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Antifosfolipidensyndroom
Doe als een vlinder. Rust op tijd, maar vergeet niet te vliegen!
Martijn
Site Admin

Reumavorm: SLE

Re: Welkom over het nieuwe forum over antifosfolipidensyndro

Berichtdoor essy » zo apr 06, 2014 5:00 pm

Wat een interessant stuk over het antifosfolipidensyndroom, mijn oog viel er ook direct om vanwege mijn volgende ervaring:

Ik heb zelf 2 miskramen gehad rond 12 weken waarbij ik heel veel bloedstolling had.Ik ben destijds geprikt op anti cardiolipiden en die waren verhoogd. Na een aantal herhaaltesten was het verminderd/(verdwenen), ik hoefde dan ook niets te slikken bij een volgende zwangerschap om stolling tegen te gaan.
Wel is mij naderhand na de geboorte van mijn dochtertje afgeraden om de pil te slikken vanwege de kans op trombose.Toen mijn dochtertje 8 dagen oud was ben ik met spoed opgenomen vanwege hoge waardes en waren ze bang dat ik een longemobolie zou hebben, gelukkig was dit niet het geval maar wat het wel was?????

Het blijft eigenlijk regelmatig in mijn hoofd dwalen of dit toch ook al te maken had met de reuma die nog maar pas geleden vastgesteld is, ook heb ik positieve Ana waardes, maar of dit verder nog iets zegt?
Iemand idee of ik hier verder nog iets mee moet, het idee dat ik misschien toch sneller kans op trombose heb terwijl hier verder niet naar gekeken word vind ik soms wel eens angstig.

Als er hier iemand is die weet of ik er verder nog iets mee kan dan hoor ik het graag.

groetjes essy
essy
Lid

Keer terug naar Antifosfolipidensyndroom