ledertrexate

In dit forum kun je terecht met vragen over spierreuma. spierreuma wordt ook wel polymyalgia rheumatica of PMR genoemd.

Moderator: Martijn

ledertrexate

Berichtdoor janssens » di aug 08, 2017 12:00 pm

Ik heb pmr van 2014. Na 3 jaar kuren met "medrol" zijn we nu gestart met "ledertrexate" .
Heeft er iemand ervaring met dit medicijn.
janssens
Nieuw lid

Reumavorm: pmr

Re: ledertrexate

Berichtdoor Hermione » di aug 08, 2017 12:19 pm

Dat heet in Nederland 'methotrexaat'. Er is hier in het forum heel veel informatie te vinden hierover, werkingen, hoe lang kan dat duren, bijwerkingen, wat kun je daarbij doen, pillen of spuiten, enz enz.
Bijv deze draad, kun je 22 pagina's je lol op met lezen :ewink:
http://www.reumaforum.nl/viewtopic.php?f=47&t=4902&p=48734&hilit=methotrexaat#p48734

en ja, ik gebruik ook mtx, eerst pillen gehad en sinds een half jaar spuiten. Omdat het zo goed werkt, heb ik de bijwerkingen ervoor over. Die waren het ergste in het begin, en na iedere ophoging, maar zakten geleidelijk aan wat af. Er zijn ook mensen die helemaal nergens last van hebben.
groetjes,
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor vrolijkmeisje » di aug 08, 2017 1:52 pm

Veel mensen hier gebruiken inderdaad methotrexaat. Ik ook. Sinds 1998, en dan weer periodes niet en later weer wel. Nu alweer een jaar of 3 a 4 wel.
Ik injecteer en combineerde het al met meerdere medicijnen. Ooit met salazopyrine, later met Humira, en sinds een paar weken met Orencia.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Arkan » do aug 10, 2017 10:50 am

Ik neem al verscheidene jaren Ledertrexate, 15 mg. (dus 6 pilletjes van 2.5 mg.)
Ik heb hier eigenlijk geen bijwerkingen van, maar neem ze wel 's avonds in voor het slapen gaan en eet dan meestal ook een kleinigheidje.

Verder ben ik heel tevreden over de werking.
Arkan
Lid

Reumavorm: psoriasis artriris

Berichtdoor Henk » do aug 10, 2017 3:20 pm

En bij mij maakt MTX (15 mg) als heel wat jaren deel uit van mijn woensdag-na-het-ontbijt-mix (12 tabletten, één poeder en twee pufjes). Zonder noemenswaardige bijwerkingen; met dank aan, dagelijks, 40 mg Pantoprazol.

Medrol ken ik overigens alleen van injecties, die, in tegenstelling tot de kenacort-injecties, geen enkel effect gaven.
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor Hermione » vr aug 11, 2017 12:02 pm

medrol is gewoon de vlaamse naam voor prednison.
by the way, waar is degene die dit vraagt?
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor Henk » vr aug 11, 2017 4:08 pm

Ik bedoelde dus de Depo-Medrol-injecties...
"Depo-Medrol bevat methylprednisolon (onder de vorm van methylprednisolon acetaat). Methylprednisolon behoort tot de groep van de glucocorticoïden (bijnierschorshormonen). Methylprednisolon remt lokale ontstekingsverschijnselen (koorts, zwelling, pijn, roodheid) en overgevoeligheidsreacties.
Depo-Medrol kan in een spier worden gespoten voor een algemene werking op het gehele lichaam (= intramusculaire injectie) of plaatselijk worden toegepast door injectie in of rondom gewrichten, rondom pezen of in de huid.
Injectie in de spier voor algemene werking
Depo-Medrol komt in aanmerking wanneer behandeling met tabletten niet mogelijk is."
Eén van de grappige dingen die ik meemaakte bij de reumatoloog: Terwijl de reumatoloog me heel kundig met kenacort injecteerde in m'n pols werd door een verpleegkundige letterlijk tegelijkertijd een Depo-Medrol injectie gezet in mijn bil.
Mijn nieuwsgierige vraag waarom dat op die manier ging werd beantwoord met: "Omdat de verpleegkundige niet is opgeleid voor het geven van deze kenacort-injecties". Maar het blijft een aparte ervaring.

En meneer/mevrouw Janssens stelde de vraag drie dagen geleden, dus... even geduld. :roll:
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Keer terug naar Spierreuma (PMR)