Immuun/afkeer Humira

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

Immuun/afkeer Humira

Berichtdoor Stefan9 » zo nov 19, 2017 10:30 pm

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. In het kort:
30 jaar, sinds m'n 11e de ziekte van Bechterew.
Ik gebruik sinds m'n 18e Humira, dus al zo'n 12 jaar.
In deze 12 jaar gaat het prima met me, buiten vermoeidheid en enkele slechte dagen per maand kan ik heel goed leven met m'n ziekte (was voor Humira niet zo).
Sinds 2 maanden heb ik wat klachten nl. verhoging/koorts en enkele nachten werd ik badend in het zweet wakker, minder eetlust en enkele kilo's gewichtsverlies. Na controle van m'n bloed bleek mijn bezinking en CRP te hoog, meer dan 4 keer wat normaal moet zijn.
De huisarts schreef een antibiotica kuur voor, waarbij de waardes wel zakten, maar na verlenging van de kuur waren ze gewoon weer gestegen. Anders gezegd: de kuur had niet geholpen.
Ik ben nu sinds 2 weken onder behandeling van een internist waarbij al uitgebreid bloedonderzoek is gedaan, en afgelopen vrijdag heb ik een PET/CT scan gehad, waarvan ik woensdag de uitslag krijg. Hopelijk kunnen ze iets vinden --> infectie/virus/bacterie of iets anders.

Je begint zelf ook te lezen op internet wat het zou kunnen zijn, maar daar komt geen einde aan.
Zelf sluit ik niet helemaal uit dat het verband kan houden met de Humira. Ik las dat wanneer iemand lange tijd een TNF blokker gebruikt, men hier ook nadelige gevolgen van kan krijgen en juist eerder infecties kan krijgen. In het bijzonder wordt bijvoorbeeld ook tuberculose genoemd.

Mijn vraag is of misschien mensen mijn verhaal herkennen of iets soortgelijks hebben meegemaakt?

Alvast bedankt.
Stefan9
Nieuw lid

Reumavorm: Bechterew

Re: Immuun/afkeer Humira

Berichtdoor Lalage » ma nov 20, 2017 8:19 am

In je onderwerp staat 'immuun/afkeer Humira' maar daar zeg je verder niets over. Een collega van mij had hetzelfde verhaal als jij: al lang Bechterew en jarenlang weinig last door Humira, maar op een gegeven moment werkte het niet meer. In je bloed kan worden gemeten of je antistoffen aanmaakt, dus vraag eens aan je arts of dat kan gebeuren.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Re: Immuun/afkeer Humira

Berichtdoor Stefan9 » ma nov 20, 2017 12:30 pm

Ja ik doel met het onderwerp meer op de conclusie: heb ik door mijn klachten een afkeer ontwikkeld voor Humira...

Qua pijn in mn gewrichten etc lijkt het alsof de Humira nog prima zn werk doet, maar wellicht is mijn immuunsysteem te lang onderdrukt geweest.
Stefan9
Nieuw lid

Reumavorm: Bechterew

Keer terug naar Medicatie