Mijn nieuwe arts (reumatoloog i.p.v. een longarts, en die heeft domweg veel meer verstand van reumamedicijnen) heeft me die injecties gewoon voorgeschreven op een bepaald moment, omdat ze volgens hem meer doen dan tabletten in dezelfde dosering. Ook heeft hij me uitgelegd, hoe ik kan 'spelen' met mijn prednison. D.w.z. dat ik nu een wisselschema heb in de hoop mijn bijnierschorsen een continu zetje te geven weer wat te gaan doen, ik moet me daar strak aanhouden, behalve in tijden van 'crisis'. Als ik bijv. ziek ben of een opvlamming heb, moet ik een week meer slikken.
Vanaf anderhalve week geleden had ik een enorme opvlamming. Die zag ik echt niet aankomen, het ging juist een stuk beter sinds ik meer mtx gebruik. Ik kan weer een beetje meer, en ik had minder opvlammingen, en die waren ook nog eens minder heftig.
Maar goed, ik heb een week meer prednison geslikt, mezelf volgestopt met pijnstillers voor de nacht, en nu lijkt het weer wat rustiger gelukkig.
Vooral de ontstoken milt vind ik een vies dingetje, die gaat dan 's nachts echt spoken, en ik kan me dan bijna niet bewegen in bed vanwege de pijn die dat geeft. Net zoals jij een tijdje terug had met je ribben zeg maar.
Het blijven toch onvoorspelbare ontstekingsziektes zo hè. Maar ik ben erg blij met mijn nieuwe arts. En ook met de mtx. Mijn vorige arts wilde die stoppen, want het deed toch niets. Nee, die lager dosering deed inderdaad bijna niets, gaf me alleen maar bijwerkingen. En die bijwerkingen, die heb je er pas voor over als het ook wat doet. Deze arts heeft me trouwens ook meer foliumzuur voorgeschreven, waardoor ik van heel veel bijwerkingen af ben.
Oh, en die spuiten, daar ben ik ook blij mee! Geen borrelende maag meer na de tabletten. Ha ha waar een mens blij mee kan zijn
Bij jou blijft het rommelen trouwens. Eerst die ribben, nu dit. Ik ben benieuwd wat je arts zegt als je daar weer heen moet.