Hoeveel Arava/Leflunomide gebruik jij?

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

Hoeveel Arava/Leflunomide gebruik jij?

Berichtdoor Leoo » ma dec 11, 2017 7:24 pm

Hoi allemaal,

Ik gebruik al enige tijd 20mg Arava of Leflunomide per dag. Ik ben benieuwd of dit een gebruikelijke dosis is of niet. Dit ga ik natuurlijk aan mijn dokter vragen maar.ik ben ook benieuwd naar jullie ervaringen.

Daarnaast heb ik laatst last gehad van Chlamydia Pneumonia, en toen vertelde mijn longarts me dat ze zich in hun professie altijd zorgen maken als iemand Arava slikt. Volgens mij omdat ze twijfelen over het nut en de gevaren.

Hoe denken jullie hierover? Weleens iets gehoord?

Ik heb overigens wel het gevoel dat de Arava werkt, tot op zekere hoogte.
Leoo
Lid

Reumavorm: AP

Re: Hoeveel Arava/Leflunomide gebruik jij?

Berichtdoor adeb65 » di dec 19, 2017 1:42 pm

Ik gebruik dezelfde dosering, begonnen met 10 mg en nu 20 per dag
heb ook het idee dat het wel wat doet
mijn reumatologe is er ook geen fan van,maar de reuma verpleegkundige heeft het me voorgeschreven, ik heb de bijsluiter maar niet gelezen

Ik heb al jaren Plaquenil, dan moet je voor controle naar oogarts, die er dan weer risico`s inzien en je aanraden te minderen

duhh, ik neem het niet omdat ik een loopneus heb!!
bij navraag bij reumatologe hieromtrend zegt ze dat er in al die jaren bijna geen oogproblemen zijn gevonden als gevolg van

ze zullen elkaar altijd wel enigszins tegenspreken, en beide in eigen straatje

Astrid
adeb65
Lid

Reumavorm: artritus

Berichtdoor Leoo » di dec 19, 2017 4:44 pm

Hi Astrid,

bedankt voor je antwoord!

Plaquenil heb ik nog nooit gebruikt, wat ik er zo gauw over lees is het ook een DMARD, zoals Arava of MTX.

Heb jij dit eerst voorgeschreven gekregen, of nadat MTX bijvoorbeeld niet aansloeg?

Bij mij is de Arava voorgeschreven omdat ik allergisch bleek voor MTX. Ik heb het idee dat het m'n reuma wat rustiger houdt.

Bijwerkingen merk ik niet echt, misschien dat ik iets vaker snotterig ben, maar of dat ervan komt?

Vermoeidheid staat er ook tussen, maar ik weet niet meer wanneer ik voor het laatst uitgerust wakker werd, dus daar wil ik de Arava de schuld niet van geven :lol:
Leoo
Lid

Berichtdoor adeb65 » di jan 09, 2018 2:20 pm

Hallo Leo

volgens mij ben ik begonnen met plaquenil en MTX tegelijk

van de MTX werd ik zo ziek dat ik ermee gestopt ben
mijn reuma ontwikkeld zich langzaam tot nu toe, en het middel was erger dan de kwaal

nu ongeveer half jaar geleden denk ik kreeg ik meer last en kreeg ik de Arava van de reuma verpleegkundige
tegen de zin van mijn reumatologe in overigens, die heeft liever dat ik weer MTX ga spuiten,maar dat vertik ik

kwaliteit van leven is voor haar nooit zo belangrijk , we hebben daar al menig meningverschil over gehad
alles is bij haar slijtage of leeftijd
na lang aandringen blijkt na echo er bv een infectie in mijn teengewricht te zitten. ze zag niets op foto, dus dacht beetje slijtage
ik zat met mijn schoen uit op mijn werk, die deed al zeer !
maar dan haalt ze gewoon dr schouders op, maar, dan kent ze mij niet , en gelukkig maar , want je zult je toch maar zo laten wegsturen !

ik heb ook het idee dat de Arava werkt overigens

dus de bijsluiter maar niet te intensief lezen :-)

succes ermee
adeb65
Lid

Berichtdoor Leoo » za jan 20, 2018 8:38 pm

Hi Astrid,

Hmmm dat klinkt niet best. Kun je niet overstappen naar een reumatoloog die met jou op 1 lijn ligt?

Ik ben tot nu toe tevreden over die van mij, ik ben een te makkelijke patiënt, maar daar gaat ze goed mee om. Sinds maandag ben ik op een drug holiday om te zien wat er met me gebeurt.

Deels om te kijken wat Arava precies doet voor me (ik heb t idee dat ze het middel niet zo ziet zitten), maar ook om te kijken of m'n terugkerende hoest weggaat en blijft.

Even niets slikken dus voor een week of 8. Ben heel benieuwd!
Leoo
Lid

Berichtdoor adeb65 » di jan 23, 2018 2:14 pm

oke, spannend

ja ze zijn niet gecharmeerd van het middel, das duidelijk :-) ze weten vast meer dan wij .....

ik zag je topic voorbij komen, Drug Holiday, ik ga meteen ff lezen :-)

succes
adeb65
Lid

Keer terug naar Medicatie