Wie heeft er ervaring met deze mtx-spuit?

Overzicht, vragen en ervaringen van veel gebruikte medicijnen onder Reuma-patiënten.

Moderator: Martijn

Re: Wie heeft er ervaring met deze mtx-spuit?

Berichtdoor Henk » do jun 22, 2017 5:45 pm

In het kader van de pijnlijk, pijnlijker, pijnlijkst discussie... ik vond dit wel een aardig rijtje...
http://www.therichest.com/rich-list/15- ... -can-feel/
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor Lalage » do jun 22, 2017 7:19 pm

Hermione schreef:omdat het nodig is om zoveel mogelijk af te wisselen met prikplekken? En omdat ik van mensen hier lees, dat het in de buik bij sommige mensen minder zeer doet?
:ewink:

Ik let eigenlijk niet zo op dat afwisselen... maar zal heus niet elke keer precies op dezelfde plek prikken vermoed ik ;)
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor vrolijkmeisje » za jun 24, 2017 12:41 pm

Milia schreef:Ik heb dezelfde prikpen als vrolijkmeisje, hoop wel dat deze pen blijft.
Het enige nadeel vindt ik dat er altijd wat vloeistof na het prikken op de huid komt,
waar ik dan behoorlijk rode jeukende vlekken van krijg.
groet Milia

Menzis gaat nog slechts 1 injectievorm vergoeden vanaf 1 juli. Als je niet bij Menzis zit komt het bij jou vast goed!
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor vrolijkmeisje » za jun 24, 2017 12:52 pm

Dat is een mooi rijtje qua pijnbeleving Hermione. Je hebt inderdaad pijn en pijn.
Een beetje pijn bij het doen van handelingen is tot daar aan toe, voorzichtig doen, en belasting zo veel mogelijk voorkomen.
Maar de pijn die je kunt hebben als alles zwaar en dodelijk vermoeiend is, terwijl je net uit je bed komt, en je je al voelt alsof het tijd is om uit te gaan rusten, dat zijn zware dagen. Dat je lichaam zwaar voelt zodra je probeert in beweging te komen. Die dagen vallen denk ik in je tweede categorie.
Categorie 3 heb ik nooit.
Nu het sinds gisteren weer wat frisser weer is lijkt mijn lichaam weer wat minder pijnlijk te worden. Kennelijk ben ik toch (omgekeerd) gevoelig voor het weer.

Ik injecteer de humira altijd in mn bovenbeen en wissel mijn benen af. Dit houd ik bij in mijn agenda. De mtx injecteer ik in mijn buik. De ene keer links van mijn navel, de andere keer rechts.
Beiden doe ik met prikpennen. Voldoende vet in mijn buik helaas om prima te kunnen prikken.
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor Hermione » zo jun 25, 2017 12:11 pm

uhm, ik had het alleen maar over vermoeidheid hoor, niet over pijn... :ewink:

ik wissel de prikplaatsen ook af, en houd dat ook bij in mijn agenda. Ik gebruik mijn bovenbenen, en heb acht plaatsen. Zelfs dan moet ik soms een plek overslaan, omdat die van de vorige keer nog te zien is!
@Lalage, dat zou ik toch ook maar gaan doen als ik jou was. Als je te vaak op dezelfde plek prikt (en dat kan gebeuren zonder dat je daar erg in hebt), dan kun je daar een heel vreemd soort schade krijgen aan het weefsel onder je huid.
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor vrolijkmeisje » zo jun 25, 2017 1:08 pm

Ow ja! Nou, zo heb ik het ook gelezen, en mijn vermoeidheid hangt over het algemeen evenredig samen met de pijn, dus eigenlijk zou ik voor pijn het woord vermoeidheid moeten schrijven.

Wow, acht plaatsen op je been! Ik maak geen onderscheid afgezien van links en rechts! Ik pak altijd te plek die het beste is vast te pakken. Dat zal dus vaak in dezelfde buurt zijn.
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor Hermione » do jun 29, 2017 4:16 pm

ik heb net - eindelijk - mijn apotheker aan de telefoon gehad. Hij had het volgende verhaal:
Menzis zit er erg streng en strikt achteraan, dat apotheken deze spuiten gaan verstrekken. Hij heeft mijn spuithoeveelheid nagekeken, en wilde deze voor mij wel per direct nog bijbestellen. Dat omdat ik net wegga op vakantie, op het moment dat mijn spuiten op zijn. (maar hij gaat daar dus vragen over krijgen van Menzis, omdat mijn voorraad eigenlijk nog op peil is, en ik dus op de nieuwe spuiten over moet dan)

Daarna móet ik minstens een paar keer die andere spuiten gaan proberen.
De medische noodzaak wordt door Menzis namelijk pas geaccepteerd, op het moment dat je een paar spuiten hebt geprobeerd, en daar serieuze problemen mee hebt ondervonden. Bijv. allergische reactie op de hulpstoffen in deze specifieke spuiten, of proberen met de manier van toedienen die niet op een andere manier zijn op te lossen.

Ook adviseerde hij, om het volgende herhaalrecept op tijd in de dienen. Als je de nieuwe spuiten gaan proberen, en er gaat iets mis, dan moet je nog wat pennen op voorraad hebben liggen zeg maar.
Hermione
Hermione
Lid

Berichtdoor Henk » za jul 01, 2017 12:41 am

Voor wie de nieuwsbrief van het reumafonds niet leest... nieuws over Menzis, mtx-injecties, enzovoorts:
https://home.reumafonds.nl/menzis-vergo ... xaat-spuit
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor vrolijkmeisje » za jul 01, 2017 11:38 am

Daar ben ik dit draadje mee gestart Henk :ebiggrin:
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor Hermione » za jul 01, 2017 12:35 pm

@Vrolijk Meisje
heb jij nog iets geregeld, of al bedacht wat je gaat doen?

ik heb net op de site van Menzis zelf gelezen over dit gedoe. Ze hebben zich ingedekt tegen bepaalde problemen, omdat ze een spuit hebben gekozen met precies dezelfde hulpstoffen. Je kunt dus niet aankomen met 'allergie voor hulpstoffen'.
Dan blijven alleen problemen over als
- ik kan door hand- of polsproblemen deze spuit niet gebruiken (en dat is bij deze spuit de vraag, omdat hij juist kleiner en lichter hanteerbaar is);
- ik durf mezelf op deze manier niet te spuiten, en dan moet ik dat laten doen. Dat is duurder, dus dan mag je bij de gratie Menzisss terug naar je prikpennen.
Hermione
Hermione
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » za jul 01, 2017 2:50 pm

Ik ga woensdag mijn nieuwe voorraad mtx en Humira halen, in de ziekenhuisapotheek. Ik heb dan ook mijn afspraak bij de reumatoloog.
Bij het regelen van mijn nieuwe voorraad heb ik expliciet gevraagd om een zo groot mogelijke voorraad mtx in prikpen-vorm.
Ik ken mijn reumatoloog als iemand die goed luistert naar de voorkeuren van de patiënt. Ik hoorde een jaar geleden ofzo al eens van hem dat de apotheek hem had gevraagd minder prikpennen voor te schrijven omdat dat te duur werd. Waarop hij zei dat hij voorschrijft wat de voorkeur van de patiënt is. Ik ben dus heel benieuwd hoe hij met deze situatie zal/kan omgaan.
Als het niet kan worden geregeld dat ik prikpennen houd ga ik voor het eerst in mijn leven op zoek naar een andere ziektekostenverzekeraar. En ik zal Menzis dit dan ook laten weten.
Ik vind het door mijn huid prikken met een naald gewoon vervelender dan de prikpen. Ik laat weten wat er woensdag uitkomt!
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor Pelagius » zo jul 02, 2017 10:17 am

Het blijft toch een vervelende zaak dat verzekeraars een van de doelen waar zij voor in het leven geroepen zijn, namelijk het verlagen van de kosten, proberen te bereiken over de rug van hun klanten. En niet via de weg die ze eigenlijk zouden moeten bewandelen, via de farmaceuten. Zorg dan dat de prikpennen goedkoper worden. Helaas kunnen de verzekeraars niet genoeg een vuist maken doordat ze individueel onderhandelen. Jammer, ze zouden gezamenlijk op Europees niveau zoveel meer kunnen bereiken.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de werkelijke besparing. Het zou Menzis sieren daar transparant over te zijn. Wat is het prijsverschil? En waarom niet, hoewel ook oneerlijk, in ieder geval de mogelijkheid bieden om tegen bijbetaling toch pennen te "krijgen".

Zo, dat moest ik even kwijt.
Pelagius
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Hermione » zo jul 02, 2017 11:25 am

ze schrijven geen precieze bedragen, maar wel dat de besparing 40% is, prikpen versus deze spuit.

Vrolijk Meisje, Menzis gaat dus een verklaring van jouw reumatoloog pas accepteren, als jij eerst een paar van die spuiten hebt geprobeerd. Je zult er dus minstens een paar bij de apotheek moeten bestellen voordat je de verklaring indient...
Hermione
Hermione
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » zo jul 02, 2017 12:37 pm

Dat vind ik redelijk Hermione. Ik wil dat ook wel doen hoor. Maar omdat ik eerder al naalden gebruikte weet ik al wat mijn bezwaar zal zijn.
Hopelijk gaan niet de andere zorgverzekeringen dit soort veranderingen in vergoeden overnemen.
En Pelagius, ik ben het helemaal met je eens. Wat mij betreft had nooit marktwerking moeten worden ingevoerd op het gebied van zorgverzekeringen. En de medicijnontwikkeling zou ook heel anders georganiseerd moeten zijn.
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor Hermione » ma jul 03, 2017 11:58 am

(ik zeg ook niet dat je die spuiten daadwerkelijk moet gaan proberen) :ewink:
Hermione
Hermione
Lid

Vorige

Keer terug naar Medicatie