wonen, grondsoorten en klachten

Voor alle reuma gerelateerde zaken die echt niet in een ander forum thuis horen. Eventueel verkeerd geplaatste berichten worden door de moderators verplaatst.

Moderator: Martijn

wonen, grondsoorten en klachten

Berichtdoor Jos Oreel » do sep 28, 2017 8:45 am

Beste mensen,

Het is algemeen bekend dat reumapatiënten veel last hebben bij vocht en kou.
Qua woonplaats zou je dan eigenlijk naar een warm en droog land moeten vertrekken.
De meesten van ons moeten het toch doen met ons vertrouwde Nederland.
Volgens mij kun je in ons land dan het beste op de zandgrond wonen.
Ik vraag me af of het niet mogelijk is om op een andere grondsoort te wonen, zoals bijvoorbeeld rivierklei, veen enz., of zullen dan de klachten waarschijnlijk verergeren?
Kortom, bestaat er een verband tussen het wonen op een bepaalde grondsoort (in Nederland) en de (mate van) reumatische klachten die zich kunnen voordoen?
Samengevat komt mijn vraag eigenlijk neer op: waar kun je in Nederland het beste wonen, althans met de minste klachten?
Ik ben benieuwd of iemand mij antwoorden kan geven op bovengenoemde vragen, of mij kan doorverwijzen naar iemand die dat wel weet?

Alvast bedankt, Jos
Jos Oreel
Nieuw lid

Re: wonen, grondsoorten en klachten

Berichtdoor Arkan » do sep 28, 2017 9:55 am

Hier heb ik eigenlijk nog nooit bij stil gestaan.
Het klopt inderdaad dat een warm en droog klimaat voor velen onder ons ook minder klachten geeft.
Een warm en vochtig klimaat is nog steeds een ramp.

En hier bij ons in België of bij jullie in Nederland, blijven we te kampen hebben met het vochtige klimaat, winter en zomer. Zelfs tijdens een hittegolf hangt de vochtigheid vaak in de lucht en krijgen we te kampen met de klachten. Of ons lichaam houd meer vocht vast door de warmte, en zelfs dat bezorgd mij meer stijfheid en pijn.

In onze Belgische Kempen ligt de temperatuur meestal iets hoger dan in de rest van ons landje, en dit komt door de zandgronden daar.
Maar ik kan niet zeggen dat ik wanneer wij daar eens naartoe gaan, minder klachten heb, nee, dat is me toch nog nooit opgevallen.
Of misschien is het verschil niet groot genoeg om het te merken. Het verschil in temperatuur merk ik dan wel, want op die zandgronden is het echt warmer.

Niet echt een antwoord op je vraag natuurlijk.
Arkan
Lid

Reumavorm: psoriasis artriris

Re: wonen, grondsoorten en klachten

Berichtdoor vrolijkmeisje » vr sep 29, 2017 11:21 am

Er is natuurlijk nog een verschil tussen klachten en ontstekingen.
Nu ik deze zomer weer zeer zichtbare ontstekingen had werd vaak het weer er bij gehaald. Nee, ik heb ook vochtige tijden meegemaakt zonder ontstekingen en nee, mijn reuma wordt niet bepaald door het weer.
Sommige mensen hebben inderdaad meer last van hun gewrichten bij vochtig weer. Voor mij geldt dat geloof ik niet. Ik woon op kleigrond maar sinds een jaar of 10 wel een verdieping hoog.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Keer terug naar Algemeen