Reumafactor: wanneer positief of negatief?

Voor alle reuma gerelateerde zaken die echt niet in een ander forum thuis horen. Eventueel verkeerd geplaatste berichten worden door de moderators verplaatst.

Moderator: Martijn

Reumafactor: wanneer positief of negatief?

Berichtdoor Sunny83 » vr dec 30, 2016 5:46 pm

Ik heb een vraag over de reumafactor (RF-IgM). Deze is bij mij onlangs bepaald en volgens de huisarts was deze waarde goed. Op het labuitslag formulier staat dat mijn waarde 20 is (referentiewaarde van het laboratorium: -/30). Klopt het dan dat de uitslag negatief (en dus goed) is? Ik dacht dat de uitslag negatief is als de waarde 0 is, maar ik kan het op internet niet echt terug vinden.

Hopelijk kan een van jullie mij meer vertellen? Ik had het aan de huisarts willen vragen maar zag deze waarde pas nadat ik bij hem vandaan kwam. :roll:
Sunny83
Nieuw lid

Reumavorm: Fibromyalgie

Re: Reumafactor: wanneer positief of negatief?

Berichtdoor Henk » za dec 31, 2016 2:21 am

Op één zinnetje van deze pagina https://www.nvkc.nl/zoek-een-test?id=283 wil ik even extra aandacht vestigen en dat is:

"Het niet aantreffen van reumafactor hoeft niet te betekenen dat een patiënt geen reuma of syndroom van Sjögren heeft. Bij ongeveer 20% van de patiënten met reuma, en nog meer bij patiënten met het syndroom van Sjögren, is de test op reumafactor negatief (of onder de gehanteerde referentiewaarde)."

Er is meer onderzoek voor nodig (soms heel wat meer) om vast te stellen of iemand reuma heeft en zo ja, welk type?
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor Sunny83 » za dec 31, 2016 9:55 am

Bedankt voor je reactie en de link Henk. :D Ik moet eind januari naar de reumatoloog en hopelijk zal hij uitgebreid bloedonderzoek doen. De anti-ccp bijvoorbeeld is bij mij nooit bepaald. Wordt vervolgd dus.
Sunny83
Nieuw lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » di jan 03, 2017 8:19 pm

Ik heb volgens mij in het verleden verschillende uitkomsten gehad van bloedonderzoek op de reumafactor. Dus het is ook nog eens zo dat hij kan veranderen.

Mijn reumatoloog heeft me ook wel eens gezegd dat ik uitkomsten gehad heb in mijn bloed die de ene keer de indruk gaven dat ik SLE-kansen had. En de andere keer waren die uitkomsten weer anders. Alsof het bloed bij verschillende mensen was geprikt. Maar misschien heb ik gewoon raar bloed? Het is wel gewoon rood.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Sunny83 » wo jan 04, 2017 4:26 pm

ik lees ook dat de reumafactor met verschillende tests kan worden bepaald dus wellicht dat je daardoor ook verschillende uitslagen zou kunnen krijgen? Blijft ingewikkeld, die labuitslagen :wink:
Sunny83
Nieuw lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » wo jan 04, 2017 5:53 pm

Nee, ik bedoel dat er verschillende uitkomsten uit dezelfde test kwamen op een ander tijdstip.
Vergelijkbaar met de BSE of CRP die heel erg kan wisselen (maar dat is dan afhankelijk van de ontstekingsactiviteit).
Ik heb de tijd nu niet om die oude bloeduitslagen terug te zoeken. Ga het vast binnenkort een keer doen.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Keer terug naar Algemeen