Druk op de borst

Voor alle reuma gerelateerde zaken die echt niet in een ander forum thuis horen. Eventueel verkeerd geplaatste berichten worden door de moderators verplaatst.

Moderator: Martijn

Druk op de borst

Berichtdoor Wrenchman » di mei 05, 2015 6:44 pm

Omdat ik nog onder de noemer 'undiagnosed' val, zet ik onder het kopje algemeen.

Afgelopen nacht kreeg ik druk op de borst. En dan met de hevigheid alsof er iemand vol op mijn borstbeen staat. Mijn vrouw had al bijna de huiartsenpost gebeld, maar ik weigerde. (iemand van 33 kan geen hartklachten hebben volgens de geleerden...) Het is uiteindelijk goed verbeterd, maar ik blijf morgen ook maar ziek thuis. (unicum voor mij)

Wat er aan voorafging:
Afgelopen week heb ik een conflict op mijn werk gehad. Zodoende heb ik dagenlang met een steen op de maag gelopen, omdat ik verkeerd reageerde. Zeer boos i.p.v. het uitpraten... Dus veel stress. Gister heb ik het uitgepraat, maar de druk ging niet weg.
Ook heb ik nu, sinds 3 weken, andere medicijnen. Naproxen i.p.v. Celebrex. Ik heb gemerkt ook wat maagzuurklachten te hebben.
Verder werkt de Naproxen sinds een week echt geweldig tegen de pijn!

Mijn idee:
-De stress is mij teveel geworden. (wie mijn achtergrond kent, kijkt hier vast niet gek van op)
-Maagproblemen. Ik heb wel eens gehoord dat je de maagpijn zelf niet voelt, als je echte maagproblemen krijgt. Ik slik er ook Tramadol bij. Omdat ik sinds de start van de Omeprazol geen maagzuur meer heb gehad, en nu dus wel, zou het mij niets verbazen als het in deze hoek zit. Kunnen maagproblemen deze klachten geven?
-Een bijwerking van Naproxen. Dit zou ik heel droevig vinden, omdat het met de pijn zo goed gaat. Ik zou er met tegenzin mee stoppen...
-Iets anders. Maar daaraan ga ik niet denken.

Morgen ga ik de huisarts bellen, maar hier alvast wat praten kan, mijns inziens, geen kwaad.
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Re: Druk op de borst

Berichtdoor vrolijkmeisje » di mei 05, 2015 7:27 pm

Je klachten kunnen volgens mij heel goed een gevolg zijn van maagzuurklachten.
Ik ken ook iemand die een keer 112 heeft gebeld vanwege het gevoel dat er sprake was van hartklachten. Bleek ook een gevolg te zijn van maagzuurklachten.
En aangezien je al maagzuurklachten had...

Huisarts bellen zeker doen!
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor rianne55 » di mei 05, 2015 8:10 pm

Heb je al een tablet extra genomen tegen maagzuur? Let even op je eten. Je kan hele erge pijn krijgen door je maag.
rianne55
Lid

Reumavorm: Artritus Psoriatica

Berichtdoor Wrenchman » di mei 05, 2015 8:49 pm

Bedankt voor het reageren.
vrolijkmeisje schreef:Ik ken ook iemand die een keer 112 heeft gebeld vanwege het gevoel dat er sprake was van hartklachten. Bleek ook een gevolg te zijn van maagzuurklachten.

Tja, ik denk dat je het zelf het beste aanvoelt. Een collega van mij is eens afgevoerd per ambulance omdat hij een stoornis in zijn evenwichtsorgaan had. Maar die werd dan wel asgrauw, kletsnat en kortademig...
Mijn opvatting is misschien beter 3 keer teveel bellen dan 1 keer te weinig. En ach, als het niet zo ernstig lijkt, kun je altijd nog overleggen met je huisarts(enpost)

rianne55 schreef:Heb je al een tablet extra genomen tegen maagzuur? Let even op je eten. Je kan hele erge pijn krijgen door je maag.

Ik heb vandaag een Rennie genomen. Extra Omeprazol doe ik liever even in overleg. Het gekke is dus dat ik niet echt pijn heb gehad, maar echt stevige druk. Maar ik heb begrepen dat dit kan komen door de mate van pijnstilling waarmee ik rondloop.

En ja, hart, longen e.d. Daar mag de huisarts lekker naar luisteren.
Wrenchman
Lid

Berichtdoor Wrenchman » wo mei 06, 2015 10:10 am

Huisarts is aan het genieten van vakantie, dus ik mocht bij de vervangend arts komen. Gelukkig wel een fijne, jonge meid.

Ze kwam al snel (net als de assistente) met vragen over de maag. Nog wel naar de longen en het hart geluisterd, dat was gelukkig goed. Nog wat gedrukt en vragen gesteld, over boertjes en zwarte ontlasting e.d.

Conclusie: Het is goed mogelijk dat de druk op de borst veroorzaakt wordt door maagproblemen.
Ze vroeg of de Naproxen wel werkt tegen de pijn, omdat dit een beruchte is voor maagproblemen, omdat die anders vervangen moet worden. Ik wil die dus wel heel graag houden, omdat het zo goed helpt tegen de pijn.

Haar voorstel was om een andere maagbeschermer te proberen. (welke ben ik even vergeten) Mijn tegenvoorstel, met de mededeling erbij dat ik geen wijsneus wil zijn, is om de Omeprazol te verhogen naar 2xdaags. Hier was ze het wel mee eens. Ze dacht alleen dat ik niet goed reageerde hierop, vandaar het idee van de andere maagbeschermer.

Binnen een week moeten de klachten weg zijn. En terugkomen als het verergert of als er symptomen van een maagzweer zich aandienen! En dat snap ik heel goed.

Dus blij dat het niet ernstig lijkt en hopen dat het snel opknapt met de extra Omeprazol.
Wrenchman
Lid

Berichtdoor Tineke10 » wo mei 06, 2015 1:42 pm

Het zit je ook niet mee! Stress is altijd een "makkelijke factor" om klachten aan toe te schrijven, maar kan tegelijkertijd ook werkelijk meespelen. Ook ik ken iemand die met ernstige benauwdheidsklachten de hele malle molen (hart, internist ,stres enz.) door gegaan is en uiteindelijk bleek het ook te komen door maagzuur! Toch goed dat je even een pas op de plaats maakt door je ziek te melden, beter dan straks toch over je grenzen te gaan. De gevolgen daarvan zijn erger.
Ik hoop dat je snel weer opknapt en uh.... let goed op je zelf, ze hebben je straks thuis ook hard nodig! 't Beste!
Tineke10
Lid

Reumavorm: spierreuma

Berichtdoor Hermione » wo mei 06, 2015 7:13 pm

fijn dat hart en longen goed bevonden werden, dat scheelt een slok op een borrel.

Waarom wil je niet naar een andere maagbeschermer? Dubbele hoeveelheid betekent ook dubbele bescherming tegen opname van bijv. vit. B12 en nog een paar andere gunstige dingen, dus echt niet persé goed.
Zelf slik ik Esomeprazol, en ben daar erg tevreden over. Ik slik maar 20mg/ dag en kan nog naar 40mg/dag wat de longarts me eigenlijk wilde voorschrijven. Ik had ze al van de huisarts, en in de lagere hoeveelheid, dus wilde dat wel graag blijven proberen. En gaat tot nu toe goed, ondanks alle zooi die ik er in smijt, en die echt slecht is voor mijn maag. Zowel de prednison, als de mtx en alendroninezuur zijn een regelrechte aanval, maar maag houdt zich nog met mijn maagzuurremmer :)

rustig aan jij, en hartelijke groeten,
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor Wrenchman » wo mei 06, 2015 7:14 pm

Tineke10 schreef:Ik hoop dat je snel weer opknapt en uh.... let goed op je zelf, ze hebben je straks thuis ook hard nodig! 't Beste!

Dankje! En natuurlijk een waarheid als een koe wat je schrijft!

Het zal ook vast wel dat de stress meegespeeld heeft. Maar misschien was ik wel te druk om de maagklachten op te merken. Ik dacht immers dat de 'steen op de maag' kwam doordat ik zo boos was. En misschien was ik al over mijn grens aan het gaan. Het gaat immers zó goed met de pijnklachten, dat ik thuis ook volle bak aan het klussen was. Dat terwijl ik een paar maanden geleden nog mijn energie aan het verdelen was en in het weekend helemaal kapot op de bank zat, laat staan energie over om te klussen.

Niet heel gek dat mijn lijf aan de rem trekt misschien...
Wrenchman
Lid

Berichtdoor Wrenchman » wo mei 06, 2015 7:31 pm

Hermione schreef:fijn dat hart en longen goed bevonden werden, dat scheelt een slok op een borrel.

Waarom wil je niet naar een andere maagbeschermer? Dubbele hoeveelheid betekent ook dubbele bescherming tegen opname van bijv. vit. B12 en nog een paar andere gunstige dingen, dus echt niet persé goed.

Zeker fijn dat hart en longen goed klinken! En de bloeddruk goed is enzo. Ik blijf liever nog even met deze kwaaltjes bezig dan dat ik er echt wat bij krijg. ;)

Ik las dat maagzuurremmers zoals wij die gebruiken, zorgen voor een andere PH-waarde van het maagzuur. En dat de zuurgraad een natuurlijke afweer betekent tegen bijvoorbeeld longontsteking. (ben de bron even kwijt, kan 'm nog wel uit mijn laptop trekken als het moet)
Als het allemaal werkt en goed gaat, kan ik natuurlijk nog eens overleggen of afbouwen nog zin heeft op den duur. Bedankt voor de tip.
De reden om niet naar een andere remmer te gaan is dat Omeprazol mij wel heel goed bevallen is. Voordat ik aan de NSAIDS gezet ben, had ik altijd al wel wat maagklachten. Zodoende at ik ook wel wat Rennies weg in een maand. Met de start van de Celebrex kwam het maagzuur zowat mijn neus uit, zoals de huisarts al gewaarschuwd had.
Sinds Omeprazol 20mg/dag waren alle klachten weg. Geen Rennie meer aangeraakt. En nu dus bovenstaande.

Hermione schreef:rustig aan jij, en hartelijke groeten,

Ja, ik moet er nog aan wennen dat ik soms even een pas op de plaats moet maken. Geen/weinig pijn hebben gaf mij nieuwe energie, en ik waande mij weer een jong Wrenchmannetje...

Jij ook de hartelijke groeten Hermione en hopelijk gaat het jou ook goed. (al lezen we niet zoveel meer van jou)
Wrenchman
Lid

Berichtdoor Wrenchman » vr mei 22, 2015 9:57 pm

Misschien heb je dit al in mijn eigen draad gelezen, maar om het overzichtelijk te houden verplaats ik hem maar hierheen. Licht aangepast...

Dinsdag kreeg ik weer druk op de borst. Niet zo heftig als die ene nacht, maar wel flink. Met daarbij licht duizelig en vermoeid. In de avond en nacht ging het wel ok, woensdag weer hetzelfde. Dus de huisarts gebeld op het spreekuur, met de mededeling dat ik vorige week al door haar collega gezien was. Ik mocht nogmaals langskomen.

Weer niets te horen, maar wat ze wel constateerde was dat de overgang van ribben naar borstbeen gevoelig is. En dat ik een bloeddruk van 130/95 had. Terwijl die echt altijd laag was.
Verder dus helemaal uitgehoord over mijn klachten. (of ik zeker weten geen infarct aan het kweken ben, waar ik helemaal niet bang voor ben overigens)
Ik heb nog wat 'meegedacht' over mogelijke oorzaken. De maagklachten schoof ze aan de kant en de Naproxen als oorzaak houdt ze in het achterhoofd.

Dus, doorgestuurd om een ECG te laten maken. En nog langs bij het lab. (waarvoor ik natuurlijk heb gevraagd om Magnesium meteen mee te testen. ;) ) Nog even via huis gereden. Kreeg de ECG mee en heb er een foto van gemaakt. Puur omdat ik later misschien het vreselijke handschrift van de cardioloog kon ontcijferen.

Meteen woensdagmiddag heeft de huisarts teruggebeld met de uitslag. De cardioloog had het volgende gevonden:
"Vroege repolarisatie, geen PTA depressie" (of zoiets) Die eerste schijnt bij jonge mensen vaker voor te komen volgens de huisarts en de tweede had te maken met een eventuele ontsteking aan een hartzakje? Hier heb ik dus totaal geen verstand van en wil mij er ook eigenlijk maar niet in verdiepen. Is misschien beter. ;)
Uitslagen lab waren ook goed. Alleen vergeten te vragen wat de Magnesiumwaarde was...

Het oordeel is om het voorlopig nog een week aan te kijken. De cardioloog had teruggekoppeld eventueel terugkomen als het aanblijft.
Verder vertelde de huisarts over het syndroom van Tietze. (ik heb het wel eens voorbij zien komen hier) En dat het dat ook nog kan zijn. Dat het vermoeden er toch nog is dat er wat sluimert en ik ook al met mijn handen e.d. het nodige aan klachten heb.
Aan de medicijnen kan het volgens haar niet liggen. Gewoon doorslikken luidt het advies.

Overigens wil ik benadrukken dat ik hier volkomen neutraal in ben gegaan. Dus ik heb alleen gekeken waardoor je druk op de borst kan krijgen. Ik wist wel wat er overal geschreven wordt, maar heb de medici zelf hun werk laten doen. Dus niet sturen naar een eigen vermoeden. En ik maak mij er helemaal niet druk om.
Ik was woensdag puur gegaan omdat ik een eventueel noodsignaal niet langer wil onderdrukken... En omdat het gewoon een ***gevoel is.

De huisarts denkt trouwens dat deze klachten gewoon vanzelf over moeten gaan. Ik weet alleen niet zo goed wanneer ik weer terug moet. Mijn gevoel zegt om weer te bellen als het, na die week, niet overgaat. En om anders nogmaals bloeddruk te laten meten. Want dat de onderdruk hoger dan 80 was is bij mij nog nooit gebeurd...
Wrenchman
Lid

Berichtdoor Wrenchman » zo mei 24, 2015 11:10 pm

De afgelopen dagen werd ik telkens om een uur of 5 's ochtends wakker met een bonzend hart. Ramde zowat de borstkas uit voor mijn gevoel. Ook overdag vaak dat gevoel. Bij inspanning juist weer niet gek genoeg. Heb bijvoorbeeld heerlijk kunnen fietsen vandaag.
Ook heb ik meer druk nu aan de linkerkant van de borst. En wat steken, nog niet alarmerend allemaal...

Ik heb zelf besloten om de Naproxen te halveren. Ik wil hier eigenlijk weer mee stoppen omdat de klachten zijn begonnen 3 weken nadat ik hiermee gestart ben.
Dinsdag huisarts bellen over hoe en wat. En de overige bloedwaardes.

Ik lijk zo langzamerhand wel een hypochonder met al die klachten waaraan niets gevonden wordt.
Afbeelding
Wrenchman
Lid

Keer terug naar Algemeen