Labforumlier 'inkleuren'.

Voor alle reuma gerelateerde zaken die echt niet in een ander forum thuis horen. Eventueel verkeerd geplaatste berichten worden door de moderators verplaatst.

Moderator: Martijn

Labforumlier 'inkleuren'.

Berichtdoor Wrenchman » ma apr 13, 2015 8:12 pm

Vandaag heb ik mijn huisarts gesproken om bloed te laten prikken op een aantal zaken:
-Lyme
-Vitamine D en B12
-HLA-B27

Dit omdat ik twee weken met mijn NSAID gestopt ben, als proef. In de hoop zo een ontsteking te provoceren of een diagnose mogelijk te maken. En om wat andere dingen uit te sluiten.
Nu is dat provoceren mislukt, (misschien maar goed ook) maar heb ik wel een labformulier in huis voor bovengenoemde zaken. Ik had gevraagd om het nogmaals te laten prikken, maar het enige wat ze er aan toegevoegd heeft is bloedbezinking. Dus niet de reumawaardes e.d.

Nu weet ik dat er mensen zelf wel eens het potlood ter hand nemen. Het is niet zo dat ik het niet durf aan te kruizen, maar meer dat ik liever geen gezeik wil.

Wie heeft er zelf wel eens wat aangekruist en hoe reageerde de arts hierop?

Ik zou het overigens ook gewoon kunnen vragen op het tel. spreekuur, maar ik ga morgenvroeg meteen langs het lab. Dus vandaar de vraag.
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Re: Labforumlier 'inkleuren'.

Berichtdoor vrolijkmeisje » ma apr 13, 2015 9:04 pm

Ik zou benieuwder zijn naar de bse dan naar de reumafactoren. De bezinking (bse) geeft aan of er ontstekingen in je lichaam zijn. Een hele logische dus om op te testen.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor AnnemiekV » ma apr 13, 2015 9:25 pm

En toch zegt die bse niet alles...de mijne is zelden verhoogd, en als die al verhoogd is, valt het nog mee met de waarde, terwijl er vaak wel op dat moment ontstekingen geconstateerd zijn.
En verder...vraag je B12 en D waarde op, want helaas zijn er veel artsen die zich niet aan de reguliere referentiewaardes houden.... (Ik heb er zelf helaas mee te maken gehad, en flink klachten van ook, maar arts hield zijn eigen referentiewaarde aan)
AnnemiekV
Lid

Reumavorm: Bechterew

Berichtdoor Wrenchman » ma apr 13, 2015 10:27 pm

vrolijkmeisje schreef:Ik zou benieuwder zijn naar de bse dan naar de reumafactoren. De bezinking (bse) geeft aan of er ontstekingen in je lichaam zijn. Een hele logische dus om op te testen.

Mee eens. Maar is het wedden op 1 paard?

AnnemiekV schreef:En verder...vraag je B12 en D waarde op, want helaas zijn er veel artsen die zich niet aan de reguliere referentiewaardes houden....

Als ik kan bellen voor de uitslag wil ik vragen of alle waardes goed zijn, maar ook of er geen 'verhoogde waardes' zijn. Ik houd er rekening mee dat mijn huisarts er iets meer verstand van heeft dan mij. ;)

Ik ben er nog steeds niet uit. Misschien maar eens een nachtje over wakker liggen ofzo...
Wrenchman
Lid

Berichtdoor Hermione » di apr 14, 2015 4:46 pm

In eerste instantie altijd in overleg met de arts, ik heb die namelijk liever niet boos. Pas toen ik wist dat ik een te lage vit. D had, en de arts de keer erop echt vergeten was die aan te kruisen, heb ik dat zelf gedaan.

En verheug je nou maar nergens op, ik heb nog nóóit iets verhoogd gehad, alleen de drie specifieke sarcoïdose-waardes. Verder helemaal niets, en ik heb in die tijd ontstoken lymfeklieren, spieren, pezen en gewrichten gehad. En echt helemaal niets te zien.
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor Wrenchman » di apr 14, 2015 7:44 pm

Uiteindelijk het formulier gelaten zoals ik het gekregen heb. Omdat ik de huisarts niet tegen het zere been wil stoten. Zou ik, in mijn professionele functie, ook niet zo op prijs stellen.

Hermione schreef:En verheug je nou maar nergens op

Dat doe ik ook zeer zeker niet! Dat was ook niet de reden van deze bloedtest. Voor mij een aantal dingen uitsluiten, zoals die HLA-B27 en een terugkoppeling hoe het nu met de D gaat.
Ik verheug mij nergens op, maar dat betekent niet dat ik mij er snel bij neerleg. ;)

Hoe is het overigens met je @Hermione? Het is aardig stil zo rond jou...
Laatst bijgewerkt door Wrenchman op za apr 18, 2015 10:36 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Wrenchman
Lid

Berichtdoor Lalage » di apr 14, 2015 9:28 pm

Ik heb er weleens over gefantaseerd maar het nooit gedurfd ;) zou het gewoon aan de arts vragen.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor Hermione » wo apr 15, 2015 1:21 pm

erg slecht, en weet ook gewoon niet zo goed wat ik daar nog over moet schrijven. Achteruit gegaan tijdens de revalidatie, laatste week daar al niets meer kunnen, en zo kwam ik thuis. Huisarts dacht in eerste instantie overtraining, maar dan zou het langzaam aan beter moeten gaan en dat doet het niet. Longarts vond het enorm vervelend, maar leek zich er niet zo goed raad mee te weten. Hij vroeg een slaaponderzoek aan, kwam niets uit, en hij stuurde me naar de reumatologe. Zij kneep overal, verkondigde 'fybromylgie' en legde onze vragen terug op tafel waarom ik dan zo slecht uit de revalidatie kwam, want dat wist ze ook niet.

Uiteindelijk zijn we samen naar de huisarts terug gegaan. Hij was teleurgesteld in de 'regie' van de longarts, maar absoluut wel bereid om mee te denken. Nu ben ik op eigen verzoek doorgestuurd naar een endocrinoloog, om na te kijken of ik zelf wel genoeg hormonen produceer. Ik ging namelijk op een gegeven moment zelfs nog verder achteruit, met een paar alarmerende klachten zoals niet goed meer wakker kunnen worden 's morgens, hongeraanvallen (hypoglycemie?) e.d., toen heb na een rondje bellen met longarts en huisarts, en suiker laten controleren, het heft in eigen handen genomen en de prednison opgehoogd i.p.v. verlaagd. En voila, extra klachten verdwenen.
Ik wil nu graag dat er iemand naar kijkt die daar verstand van heeft. Verder worden mijn keelklachten de laatste tijd behoorlijk erger. Ik heb gevraagd of de huisarts kon zien of dat mss de schildklier was, en hij hoefde maar licht daarop te drukken of ik vloog al tegen het plafond van de pijn.

Dus, endocrinoloog it will be :( volgende week woensdag eerste afspraak in het bijniercentrum in het Radboudzkh in Nijmegen...
Hermione
Hermione
Lid

Berichtdoor Snow » wo apr 15, 2015 4:53 pm

Hermoine, een kennis van mij zonder de diagnose sarcoïdose kreeg op een geven moment moeite met lopen, bewegen, maar ook wakker worden.. Zij is nu gediagnostiseerd met neuro-sarcoïdose.. heeft oa hoge dosis prednison..
Ik wil je niet ongerust maken maar het is misschien een richting..
Sterkte!!
Snow
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Wrenchman » wo apr 15, 2015 7:57 pm

Nou, het zal best dat je wel wat anders aan je hoofd hebt dan hier op het forum te schrijven. Maar wat een vreselijk verhaal. Het lijkt mij wel duidelijk dat er nu snel actie moet worden ondernomen. Wat zien ze toch over het hoofd bij jou... :?
Wrenchman
Lid

Berichtdoor Hermione » wo apr 15, 2015 9:21 pm

Neuroloog en kno-arts zijn de volgende op mijn eigen lijstje, als hier niets uit mocht komen, dus daar heb ik zeker aan gedacht Snow. En zeker bedankt voor het meedenken. Kno arts dus voor de keel mocht het toch niet de schildklier zijn die mijn keel intussen half dichtknijpt, en neuroloog omdat de longarts zegt 'je hebt dunne vezelneuropathie', en de reumatologe 'je hebt fybromyalgie', terwijl het wordt gebaseerd op dezelfde pijnpunten. Dat alleen al, ik vond dat echt bizar bij die reumatologe!

Maar goed, die twee dingen zouden er niet voor moeten zorgen dat het nu zo slecht zou gaan. En zelfs al zou ik neurosarcoïdose hebben, dan nog had ik op moeten knappen tijdens de revalidatie. Dus die dingen verklaren niet de achteruitgang die ik daar kreeg. Ik hoop intussen maar, dat er daar een antwoord op komt bij die onderzoeken. Maar we wachten maar weer af...
Hermione
Hermione
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » wo apr 15, 2015 10:06 pm

Wat een zorgen toch Hermione. Niet weten en je zo belabberd voelen, terwijl het beter zou moeten gaan. Veel sterkte maar weer eens!
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Keer terug naar Algemeen