een hand geven

Voor alle reuma gerelateerde zaken die echt niet in een ander forum thuis horen. Eventueel verkeerd geplaatste berichten worden door de moderators verplaatst.

Moderator: Martijn

Re: een hand geven

Berichtdoor vrolijkmeisje » di maart 18, 2014 6:25 pm

Toen ik in 1998 en in 2003 op alle plekken ontstekingen had vroeg ik ook of ik een voorzichtige hand kon krijgen, dan gingen mensen ook wel eens op mijn schouder slaan of aan mijn elleboog trekken. Brrr.
Blij dat ik nu alleen mijn polsen en handen ontstoken heb!
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor tinus » do maart 27, 2014 6:15 pm

vrolijkmeisje schreef:Blij dat ik nu alleen mijn polsen en handen ontstoken heb!

Ik zou er bijna van in de lach schieten als het niet zo 'pijnlijk' was :ewink:

Ik zeg in zo'n geval meteen dat ik zere handen heb en leg dan snel een hand op de uitgestoken arm: "ik doe het maar even zo".

Wat ik nóg lastiger vind, is dat ik een hekel heb aan dat gezoen uit gewoonte. Ik gaf dan altijd maar snel een hand, met gestrekte arm. Maar dat kan dus niet meer. Toch maar weer gaan zoenen? :econfused:
"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt".
Huub Buijssen.
tinus
Lid

Reumavorm: RA - AP

Berichtdoor Lalage » zo mei 25, 2014 12:13 pm

Tinus, ik houd ook niet van dat gezoen... maar vaak wordt het van je verwacht (bijvoorbeeld bij mijn schoonfamilie) en dan krijgen ze er tegenwoordig mooi geen hand meer bij.

Vanochtend in de kerk wensten we elkaar de vrede van Christus... dat vind ik altijd erg mooi, maar deze keer was het ook pijnlijk. Ook vrouwen kunnen hard knijpen! En toen kwam er ook nog een man naar me toe waarvan ik dacht dat hij een stevige hand zou geven. Het viel gelukkig mee. Wel heb ik gemerkt dat het helpt om je hand stijf te houden, dus niet te buigen.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor puntje » zo mei 25, 2014 12:47 pm

Handen geven doe ik niet graag ivm polsen.

Weet nog dat ik voor een ct-scan in het ziekenhuis kwam voor mijn linker pols. De man die dat afnam, gaf zo'n harde hand. Deed zeer pijn. Terwijl als er eentje kapot is, dan is de ander vermoedelijk ook kapot.

Voor de rest is het altijd oppassen geblazen. En soms is het eventjes door bijten.
puntje
Lid

Reumavorm: Reuma Artritis

Berichtdoor Ratio » zo mei 25, 2014 1:21 pm

Dat is wel slordig van die man zeg! Je mag toch verwachten dat ze weten wie ze voor zich hebben en daar rekening mee houden?

De Reumatoloog en reumaconsulente, maar ook de bedrijfsarts onlangs, geven netjes slappe handjes. De bedrijfsarts heb ik daar ook expliciet voor bedankt.

Vroeger vond ik slappe handjes maar niks, dus buiten het medische wereldje neem ik het niemand kwalijk; als ik last van mijn handen heb zorg ik zelf dat ik het vermijd. Op het moment heb ik geen last van mijn handen en ik merk dat ik met handenschudden er dan ook bewust bij na moet denken om geen stevige hand te geven. Je weet immers maar nooit wie je voor je hebt en wat er aan deze persoon mankeert. :?
Start waar je bent, gebruik wat je hebt en doe wat je kunt.
Ratio
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Goli » ma mei 26, 2014 12:10 am

De buiging die ze in sommige landen doen ipv het geven van een hand is dus
zo'n slecht idee nog niet :ewink:
Niet te diep buigen natuurlijk, anders schiet het in je rug. :lol:
Goli
Lid

Reumavorm: fibromyalgie, hernia

Berichtdoor Lalage » za okt 01, 2016 5:55 pm

Laatst was ik bij de reumatoloog die me geen hand kon geven omdat ze erop was gevallen. Ik flapte eruit: 'Dan weet u ook eens hoe het is om geen hand te kunnen geven!' :lol:
Lalage
Lid

Berichtdoor Wrenchman » za okt 01, 2016 9:26 pm

Lalage schreef:Laatst was ik bij de reumatoloog die me geen hand kon geven omdat ze erop was gevallen. Ik flapte eruit: 'Dan weet u ook eens hoe het is om geen hand te kunnen geven!' :lol:

Wat een geweldig antwoord. 8)

Ik heb twee mensen in mijn omgeving die een maatje grotere handen dan mij hebben en enorm hard knijpen. De ene is ook eens enorm geschrokken van mijn reactie. Sindsdien geef ik ze nog wel een hand, maar waarschuw ik wel vooraf. De ene knijpt niet meer. De ander wel. En het is nog mijn broer ook...
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Berichtdoor Henk » zo okt 02, 2016 3:20 am

Misschien dat een ervaring met een dergelijk artikeltje hem er voortaan aan zou helpen herinneren dat hij je geen stevige hand moet geven... http://www.geboorte-feestwinkel.nl/prod ... iloft.html

Zonder gekheid... vervelend wanneer iemand in je directe omgeving weinig rekening houdt met je toestand.
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor Hermione » zo okt 02, 2016 11:22 am

Lalage schreef:Laatst was ik bij de reumatoloog die me geen hand kon geven omdat ze erop was gevallen. Ik flapte eruit: 'Dan weet u ook eens hoe het is om geen hand te kunnen geven!' :lol:

:lol: wat een goeie!
ik ben sinds kort weg bij de longarts die ik had voor de sarcoïdose, en ik ben overgestapt naar een reumatoloog. (dat kan in mijn geval prima, omdat ik niets in de longen heb aan ontstekingen)
Het eerste wat opviel: de zachte hand bij kennismaken. Bij een reumatoloog zit dat in het lespakket volgens mij, en een longarts doet daar niet aan. En aangezien ik opgezette pijnlijke handen heb van neuropathie, was ik er wel blij mee!
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor Lalage » zo okt 02, 2016 11:57 am

Hermione schreef: Bij een reumatoloog zit dat in het lespakket volgens mij, en een longarts doet daar niet aan.

Ik denk dat het met ervaring te maken heeft. Als iedereen de hele dag au tegen je roept dan leer je het snel af om te stevige handen te geven.
Lalage
Lid

Berichtdoor Hermione » zo okt 02, 2016 12:43 pm

nou, ik denk serieus dat ze dat geleerd krijgen, want zelfs artsen in opleiding doen dat al.
Hermione
Hermione
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » zo okt 02, 2016 1:00 pm

Ik ben inmiddels vrij goed in staat om te beoordelen welke personen een extreem stevige hand, een redelijk stevige hand, een normale hand, een slappe hand, en een zeer slap handje (=mijn favoriet) geven, voordat ik mijn hand uitsteek.
Op grond daarvan bepaal ik hoe nadrukkelijk ik mijn waarschuwing afgeef: "graag een voorzichtige hand, niet schudden en niet knijpen!" Als ik heb gezien dat de boodschap is gehoord steek ik dan mijn hand uit.
Alleen bescheiden meisjes tot een jaar of 15 en kleine kinderen geef ik een hand zonder waarschuwing.

Mijn vorige reumatoloog had na jaren training nog steeds moeite met het voorzichtig handen geven. Mijn huidige reumatoloog, en ook de handchirurg, doen dat heel goed.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Arkan » zo okt 02, 2016 2:00 pm

Het valt mij ook steeds op dat ze op reumatologie een heel zwak handje schudden. En nee, daar ben ik ook niet rouwig om. Zou best wel eens kunnen dat dát in het lespakket zit. Rekening houden met de patiënt, fijn.

Vroeger hield ik er van als mensen een stevige handdruk gaven, het betuigt van karakter en zelfzekerheid. Ik kende de mensen voor een groot stuk aan de manier waarop ze een hand gaven.
Maar na de eerst au's tijdens het handen schudden , heb ik gekozen om die wetenschap niet meer te kennen. Ik leer nu de mensen wel op andere manieren kennen. Handjes schudden graag voorzichtig nu, en ja, je wordt inderdaad blij van een slap handje. LOL
Arkan
Lid

Reumavorm: psoriasis artriris

Berichtdoor Hermione » ma okt 03, 2016 11:42 am

Arkan schreef:Vroeger hield ik er van als mensen een stevige handdruk gaven, het betuigt van karakter en zelfzekerheid. Ik kende de mensen voor een groot stuk aan de manier waarop ze een hand gaven.
Maar na de eerst au's tijdens het handen schudden , heb ik gekozen om die wetenschap niet meer te kennen. Ik leer nu de mensen wel op andere manieren kennen. Handjes schudden graag voorzichtig nu, en ja, je wordt inderdaad blij van een slap handje. LOL

Herkenbaar, precies hetzelfde hier!! Grappig hoe dat kan veranderen als je pijnlijke handen krijgt ;-)
Hermione
Hermione
Lid

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen