Rokers????

Voor alle reuma gerelateerde zaken die echt niet in een ander forum thuis horen. Eventueel verkeerd geplaatste berichten worden door de moderators verplaatst.

Moderator: Martijn

Rokers????

Berichtdoor afina » vr nov 15, 2013 10:29 am

Hallo allemaal.

Zelf ben ik een verstokte roker :oops: en hoor van steeds meer kanten dat ik eigenlijk zou moeten stoppen.
Zijn er nog meer van jullie die roken, óf mensen die gestopt zijn?

Groetjes Afina
There are things we don't want to happen, but have to accept...things we don't want to know, but have to learn...and people we can't live without, but have to let go...
afina
Lid

Reumavorm: reuma psoriatica en

Re: Rokers????

Berichtdoor Dani- » vr nov 15, 2013 2:07 pm

Vandaag is de zesde dag dat ik gestopt ben met roken.. :evil:

Ik rookte 30 a 40 shagjes per dag. Ben cold turkey gestopt. Sta er voor 99% achter, wil gewoon niet meer roken..
Wat betreft reuma: die is nu erg onrustig. Wat betreft mijn longen en lijf: jee wat een rust, rokers rochels zijn om weg te hoesten en niet meer van het stikken in de rook. Ik voel mijn hartslag rustiger zijn.

Ik hou me een beetje afzijdig van moeilijke onderwerpen, voor je het weet knal ik iemand voor zijn kop, letterlijk of figuurlijk. Dat zal afnemen.
Het schijnt voor reuma een stuk beter te zijn om te stoppen met roken. Maar die er ervaring heb ik nog niet, kan ook nog niet.

:twisted: :mrgreen:
Dani-
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor afina » vr nov 15, 2013 2:45 pm

Bedankt voor je reactie Dani....

Vanwege meerdere problemen die met roken te maken kunnen hebben, zit ik er wel steeds harder over te denken om het toch maar te doen pfff

Zes dagen wow....als roker weet ik hoe moeilijk die zes dagen al zijn....

Veel sterkte ermee, en ik zal je nog laten weten wanneer ik ga stoppen :|

By the way...heb jij hulp van iemand? Of pleisters o.i.d??
There are things we don't want to happen, but have to accept...things we don't want to know, but have to learn...and people we can't live without, but have to let go...
afina
Lid

Berichtdoor Dani- » vr nov 15, 2013 2:59 pm

O ja, ik heb hulp van de GGD. Gewoon gebeld. Krijg je coaching, en een hele uitleg over roken. Het stimuleerde mij in elk geval om de stap te zetten tot stoppen. Geen pleisters oid. Nicotine is normaal binnen twee dagen uit je lijf. Dat wilde ik niet uitstellen door pleisters. Het is nu het gevecht om de gewoonte van het roken te doorbreken. Dat gaat met soms echt moeilijke momenten. Maar dan mag ik weer bellen met mijn coach... :wink:

Ik heb trouwens 31 jaar enorm gerookt. En ook al is het nog maar dag 6, ben echt blij dat ik ben gestopt!
Dani-
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Lavender » vr nov 15, 2013 4:48 pm

Ik ben 10 jaar geleden Cold Turkey gestopt.
Heb mezelf 14 dagen gegeven om alles te eten wat los- en vast zit en dat was genoeg.
Ik mis het af en toe nog wel eens, heel af en toe. Maar ik denk niet dat ik ooit weer zal gaan roken. De voordelen wegen gewoon niet op tegen de nadelen, zo simpel is het!

Wel is het zo dat een paar maanden nadat ik gestopt ben bij mij alle ellende qua ziek zijn echt goed begonnen is. Daar is ook een topic over, kijk maar bij de zoekfunctie.

Succes met stoppen, het is echt de moeite waard.
If you don’t like something, change it. If you can’t change it, change your attitude.
- Maya Angelou
Lavender
Lid

Reumavorm: R.A. & Fibro

Berichtdoor afina » vr nov 15, 2013 5:07 pm

Bedankt voor jullie reacties :D

Het schijnt dat ik iets heb wat hidranitis heet waar roken mee in verband wordt gebracht, en ik heb een tandvlees en kaakbot ontsteking...niet persé door het roken veroorzaakt, maar doordat de doorbloeding minder is ( door het roken ) heeft het de kans om langer in stand te blijven.

Voor die hidranitits heb ik nu gel en zalf en de tandarts gaat binnenkort mijn tandvlees oplichten en alle elementen tot op het kaakbot schoonmaken :shock:

Maar ach....wat zeur ik ook...ik weet immers wel dat het voor alles beter is om te stoppen :roll:
afina
Lid

Berichtdoor zoekatje29 » vr nov 15, 2013 7:23 pm

als je kan stoppen is het altijd beter

heb zelf nooit gerookt
RA
zoekatje29
Lid

Reumavorm: ra

Berichtdoor vrolijkmeisje » vr nov 15, 2013 7:57 pm

Ik ben in 1996 gestopt met hulp van het boek van Allen Carr; Stoppen met roken.
In die tijd stopten veel mensen om me heen met succes met hulp van dat boek.
Het heeft mij ook prima geholpen om met andere ogen naar de verslaving te kijken. Ik kan het je aanraden!
Ik heb sindsdien nooit meer gerookt, slechts in mijn dromen. Dat was naar wakker worden kan ik je vertellen:-)

In 1998 kreeg ik mijn eerste actieve reumaperiode overigens. Het niet roken heeft dus niet de reuma kunnen voorkomen!
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor speets » vr nov 15, 2013 8:07 pm

Ik ben - na 25 jaar!- gestopt tijdens een flinke griep. Was héél erg moeilijk, full time-job.
Ik vind het geweldig dat ik eraf ben. Kan het iedereen aanraden 8)
Niet alleen vanwege de reuma, maar ook vanwege je longen en vooral vanwege je bloedvaten: ik moet er niet aan denken om een herseninfarct te krijgen en de rest van mijn leven in een verpleeghuis te liggen.

Ik ben destijds gestopt mbv het boek van Allen Carr en een Teleac-cursusboekje uit de bieb zo oud als Methusalem.
Waar ik veel aan had was dat je jezelf van Teleac elke avond een kadootje mocht geven. Na een week werd dat 1x per week, later 1x per maand en na een jaar mocht je op vakantie van het geld dat je uitgespaard had :ebiggrin:

Waar ik kracht uit haalde was de gedachte dat ik zo blij was dat ik éindelijk gestopt was en dat het elke dag een heel klein beetje minder moeilijk werd om het vol te houden. En dat ik vol MOEST houden omdat ik die eerste week nóóóóit meer mee wilde maken ;-)
Maar vooral de blijdschap hielp me.

Wel heb ik nog járen nachtmerries gehad waarin ik per ongeluk toch aan het roken was.
EDIT: jij dus ook, vrolijk meisje :lol:

Heel veel succes, want het is echt een hele pretatie als het lukt: RESPEKT!!!

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
speets
Lid

Reumavorm: HMS + AP

Berichtdoor Hermione » vr nov 15, 2013 8:34 pm

Ik heb nooit gerookt. Wel jarenlang meegerookt op mijn werk (verpleegkundige in de psychiatrie, vaak op gesloten afdelingen waar veel mensen rookten).

Wel weet ik wat het is om af te kicken, want ik ben vorig jaar gestopt met morfine na 8 maanden slikken. Echt vreselijk, twee weken hel, twee weken vagevuur, paar maanden nog wat vreemd. En nog steeds kan ik soms denken, zal ik weer beginnen? Maar wat hierboven al genoemd is, dan denk ik weer aan die eerste week, en dan weet ik 'dat nooit meer'.

Ik wil dan ook iedereen hier een hart onder de riem steken:

-->> superr als je plannen hebt om te gaan stoppen. Doen, en ik hoop dat het je lukt!
-->> superr als je gestopt bent, en het hebt volgehouden. Weet wat je jezelf voor goeds hebt 'aangedaan'.
-->> superr dat je net gestopt bent Dani. Volhouden hè! Onthoud: als je één keer in de fout gaat, kun je dat zien als 'nou is het helemaal mis'; je kunt het ook zien als 'dit was één fout, nu ga ik weer verder waar ik was met stoppen' (dat heeft mij geholpen met stoppen van de morfine) ;)

groetjesss
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor afina » vr nov 15, 2013 9:14 pm

Pffff mijn verstand zegt dat ik iig een poging moet doen....mijn gevoel wil nog niet helemaal mee :roll:

Ik denk dat ik volgende week een afspraak maak bij mijn huisarts, daar wordt ook begeleiding in het stoppen met roken gegeven....
afina
Lid

Berichtdoor Henk » za nov 16, 2013 4:44 am

25 april 2013... even na twee uur 's middags... rookte ik mijn (tot nu toe) laatste sigaret. Na vijftig jaar roken, waarvan de laatste 30 jaar 50 sigaretten per dag.
Een halfuurtje later lag ik op de afdeling hartbewaking van het ziekenhuis met een keurige Nicotinell pleister (21 mg-versie) op m'n borst. "Rookt u, meneer?" vroeg de verpleegkundige. En na mijn gedetailleerde antwoord plakte hij de pleister op m'n borst met de woorden "Da's vanaf nu afgelopen...".

De maanden in het ziekenhuis vielen, qua rookverslaving, wel mee... Ik moest op de afdeling blijven en op de afdeling werd niet gerookt. De dagelijkse pleister ging na verloop van tijd naar 14 mg en daarna naar 7 mg.
Het voorkwam niet dat ik na (minimaal) één hartinfarct ook nog een paar herseninfarcten kreeg... maar ik kreeg wel meer lucht en hoestte beduidend minder.
En toen... ging ik naar een revalidatie-centrum waar (buiten) wel een paar 'rokershoeken' waren.
Maar naast m'n reumatologe, die al jarenlang wilde dat ik stopte met roken, m'n cardiologen, m'n hartchirurg... was er o.a. ook mijn zesjarige kleindochter die vond dat opa niet dood mocht.
En vandaag wordt zij zeven en morgen gaat opa naar haar verjaardagsfeestje... als, nog steeds, niet-roker (nu 6 maanden en drie weken).
Maar... het kost nog steeds moeite en ik ben blij dat m'n echtgenote ook is gestopt en er geen sigaretten meer in huis zijn.
Sterkte bij het stoppen!
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor speets » za nov 16, 2013 1:02 pm

Indrukwekkend verhaal, opa Henk! Gefeliciteerd Afbeelding

Vannacht herinnerde ik me nog iets dat veel hielp Afina:

Ik ben niet erg huishoudelijk, gooide de asbakken alleen leeg als ze vol waren, en waste ze nooit af ('wordt toch weer meteen vuil').
Pas toen ik stopte, hield ik ze onder de kraan en zag ik op de bodem een dikke, harde, zwarte drab, die ik er bijna niet meer af kreeg: TEER!!!
Toen ik visualiseerde dat datzelfde spul dus ook vastgeplakt zat op de binnenbekleding van mijn longen, ging ik bijna over mijn nek. Wat deed ik dat tere weefsel aan? Zo gaat de rek eruit en kan het geen zuurstof meer opnemen enz. enz.
Het is een soort langzame zelfmoord.
Dood gaan vind ik niet erg, maar COPD en infarcten enzo wél!

Mijn zus stierf indertijd aan kanker, terwijl ze heel graag wilde leven. Zij had zo graag mijn mooie, gezonde lichaam willen hebben, terwijl ik het willens en wetens kapot maakte...

En Dani: vandaag al 1 week niet meer gerookt! Gefeliciteerd! Geef jezelf maar iets heel fijns kado. Geweldig dat die eerste, moeilijkste 7 dagen voorbij zijn. Hou vol, het is zo heerlijk om niet meer te "moeten" roken en je van binnen lekker schoon te voelen :P
speets
Lid

Berichtdoor afina » za nov 16, 2013 2:08 pm

Mooie verhalen Henk en Speets...dank jullie wel!!

Volgende week heb ik weinig tijd om langs de huisarts te gaan...en ik moet maandag voor een mri, waar ik altijd vreselijk tegenop zie omdat ik last heb van claustrofobie :?

Maar de gedachte dat ik ga stoppen nestelt zich steeds dieper in mijn gedachten en gevoel.

Het klinkt als smoesjes :wink: ....maar ik moet echt ma- woe- en donderdag naar het ziekenhuis.
Na volgende week ga ik een afspraak maken...dan heb ik iig ook hulpmiddelen achter de hand...en die zal ik vast wel nodig hebben :roll: Ik ben begonnen met roken toen ik twaalf was...dit jaar ben ik vijftig geworden dus dat is al een aardig tijdje..

En idd. Héél goed Henk en ook Dani!!

Speets...ik zie dat iid ook in de asbakken :oops: en als ik schilderijen aan de kant haal of mijn vitrage en ramen weer schoon zijn :roll:
afina
Lid

Berichtdoor speets » za nov 16, 2013 5:25 pm

afina schreef:Het klinkt als smoesjes

Nee hoor, je moet eerst het gevoel goed laten wortelen dat het nu écht gaat gebeuren, dat helpt.
Je moet jezelf heel goed motiveren. Als je er nog niet 100% achter staat dan lukt het niet.
Die afspraak zou ik trouwens wél alvast maken ;-)

En bereid je erop voor dat je flink gaat aankomen, omdat je stofwisseling verandert als je geen nicotine meer in je systeem hebt. Daar moet je dus rekening mee houden, anders kan je dat dik worden gebruiken als smoes om weer te gaan roken. Is een beruchte valkuil!

Veel sterkte volgende week 8)
speets
Lid

Volgende

Keer terug naar Algemeen