Handige huishoudtips!

Voor alle reuma gerelateerde zaken die echt niet in een ander forum thuis horen. Eventueel verkeerd geplaatste berichten worden door de moderators verplaatst.

Moderator: Martijn

Re: Handige huishoudtips!

Berichtdoor Ard » do apr 19, 2012 9:50 pm

Een tip die mijn vrouw mij geleerd heeft (ze zit tenslotte in de zorg) is om de vaatdoek om de kraan heen te slaan en met je goede hand (in mijn geval gaat dat dus) uit te wringen.
Dus je gebruikt je kraan als hulpmiddel. Heeft ze ooit geleerd van een oude mevrouw die reuma had en in de tijd dat er nog haast geen hulpmiddelen waren alles op die manier uit kon wringen.

Verder is het ideaal als kinderen er zijn want die kunnen de meeste flessen en pakken die al open zijn makkelijk opendraaien. (de eerste keer is het lastigste vind ik altijd met een nieuw pak.)

Verder heb ik het hele gezin geleerd om de was te sorteren. Anders kan je 20 keer een wasmand leeg maken om te kijken of die soort was er nog bij zit en dat is niet echt ideaal.

Wat koken betreft, ik ben een enorme liefhebber hiervan, scheelt het al dat je scherpe messen moet hebben. Ik heb vorig jaar voor mijn verjaardag een dure set messen gehad. Ik moet zeggen dat ik daarmee alles kan snijden. Dus dat scheelt enorm veel kracht.
Verder heb ik een dure snijplank die je vast kan zetten op je aanrecht waardoor je niet steeds je snijplank hoef vast te houden. Voordeel van deze snijplank is ook dat je er mee kan gieten. (inklappen en in pan doen) Ik vind het vast houden van je snijplank en ondertussen met je andere hand het in de pan gieten waardeloos dus op deze manier gaat het makkelijker.

Vind het wel leuk om al de tips te lezen.
Ziet, Ik maak alle dingen nieuw. Openbaring 21: 5. Wat een vooruitzicht!!
Ard
Lid

Reumavorm: nog niet bekend

Berichtdoor Sarieke » zo jun 10, 2012 4:36 pm

Ik heb mijn weg gevonden , om een aardappel te schillen. Eerst snij ik een plak eraf ,aan de onder en boven kant, dan zet ik hem recht op, en schil de zijkanten met een dun schiller van de Aldi, is lekker scherp ook, dan de aardappel op het andere snij vlak, en klaar is kees. Ook heb ik een rol anti slip gekocht bij blokker, waarvan ik een lap in de badkamer heb liggen. Als ik daar een pot Body Butter op zet dan kan ik die met de vlakke hand openen,Verder laat ik flesjes los staan zoals shampoo
en badschuim.Ik wil geen reclame maken, maar uit het blad ,,huis en comfort,,heb ik al heel wat handige dingen gekocht, die ik echt niet zou willen missen. Succes allemaal ,Leuk om van andere tips te krijgen. groet Sarieke
Sarieke
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor Sarieke » di jul 24, 2012 4:34 pm

Ik vond bij huis en comfort, een tablettendoordrukker. ; te bestellen; nr 0903.081.571 voor 4,95euro .
Met artritis in de vingers ideaal! Je kan hem met de muis van de hand doordrukken.
Sarieke
Lid

Berichtdoor puntje » zo nov 18, 2012 12:00 am

Ik heb laatst weer wat makkelijkst ontdekt. Ik was van plan lasagne klaar te maken. Gewoon lekker zelf maken.

Rul maken van gehakt

Optie 1 heel erg fijn
Eerste keer rul maken van gehakt. Mijn moeder doet dit met een vork, dus tja, ik ook proberen, maar oh, wat ging dat lastig, lukte mij gewoon niet goed. Dus op het alles gewoon de mixstaaf gemaakt en het zo rul gemaakt. Dan is het wel heel erg fijn.

Optie 2
De tweede keer pakte ik de stamper, die ik voor worteltjes-stamp gebruik. En dat ging toch handig, niet zo fijn als optie 1 en zo gedaan en ik hoefde niet veel kracht te zetten. Maar zoals het hoort, dat je wel proeft dat je gehakt aan het eten bent.

Nog een tip verwijderen van kalkaanslag van de kranen, heeft dus helemaal niet met eten te maken.
Wat ook goed werkt is van dasty (wibra) de kalkreiniger (paarse fles), dat is even goed inspuiten op de kranen. Even inlaten weken en dan weer afspoelen. Zo schoon. En ik had het een hele tijd niet goed bijgehouden, dus het zag eruit. Dankzij die dasty ziet het er weer helemaal schoon uit. Zo goed als nieuw. Ik heb het 2 weken elke dag ingespoten en niet eens kracht hoeven te zetten. Gewoon weg.
puntje
Lid

Reumavorm: Reuma Artritis

Berichtdoor Sarieke » zo nov 18, 2012 9:52 am

Aanvulling op verwijderen kalk aanslag,
Bij kranen, doe een oude lap, om de kraan heen, en gewoon goedkope schoonmaak azijn erop.
Nachtje laten weken, en weg is het. Kan ook met kalk vlekken in douche,of op vloer badkamer.Lekker schoon zonder boenen.

Aanvulling op rul gehakt.
Optie 3.
Met de deeghaken, werkt als een vork, ook voor het mixen van kruiden er in!
Sarieke
Lid

Berichtdoor Sarieke » wo dec 19, 2012 8:51 am

Chocolade rasp, of vlokken zelf schaven.?
Gewoon met een dun schiller erlangs, dan hoef je ook geen kracht te gebruiken.
En kun je zelf de chocolade reep kiezen die je lekker vind.
Sarieke
Lid

Berichtdoor puntje » do feb 07, 2013 11:05 pm

Een frietsnijder, deze was vorige week in de aanbieding bij de Lidl. Hiermee kan je ui, friet en groenten snijden.

Is ook heel erg lekker verse frietjes.
puntje
Lid

Berichtdoor Benjaminneke » vr feb 08, 2013 10:38 am

Een pizza snijden is een vervelend klusje voor mij, maar nu knip ik de pizza met een scherpe schaar in punten.
Werkt ook super voor boterhammen.
Je kunt je leven niet veranderen, het leven verandert jou.

- M-J.Ramaekers
Benjaminneke
Lid

Reumavorm: poly-artrose fibro

Berichtdoor puntje » vr feb 08, 2013 12:17 pm

Klopt, zo'n schaar is handig. Ik knip mijn vis in stukken. Vlees in stukken. Werkt super fijn. Goede tip voor de pizza, had ik nog niet aan gedacht.
puntje
Lid

Re:

Berichtdoor vrolijkmeisje » di jun 25, 2013 8:28 pm

onsmam schreef:Hallo,
http://www.hethac.nl
op deze site staan ook makkelijke dingen zoals een hulpje om een blik open te maken en scharen.
Zelf gebruik ik een mes waar het handvat rechtop staat om te snijden, dan blijft mijn pols in een neutrale stand en is minder pijnlijk.
Ook de huissleutel heb ik in een aparte houder zodat ik meer grip heb en ook s'morgens de deur van het slot kan doen.

Groetjes, Tiny.

Kun je me zeggen hoe je aan die houder komt Tiny? En ik word blij van al die handige tips op deze pagina!
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Re: Re:

Berichtdoor Blaine » ma jul 01, 2013 12:11 pm

vrolijkmeisje schreef:
onsmam schreef:Hallo,
http://www.hethac.nl
op deze site staan ook makkelijke dingen zoals een hulpje om een blik open te maken en scharen.
Zelf gebruik ik een mes waar het handvat rechtop staat om te snijden, dan blijft mijn pols in een neutrale stand en is minder pijnlijk.
Ook de huissleutel heb ik in een aparte houder zodat ik meer grip heb en ook s'morgens de deur van het slot kan doen.

Groetjes, Tiny.

Kun je me zeggen hoe je aan die houder komt Tiny? En ik word blij van al die handige tips op deze pagina!

Thuiszorgwinkel verkoopt ze hier gewoon en zijn ook helemaal niet gek duur dacht 2 euro ofzo dat ik er jaren terug voor betaald heb.

Gehakt doe ik altijd met de deeghaken kruiden door mengen. Ui en dergelijk heb ik ene electrische snijder voor gooi het erin en hup klaar ;). Ik gebruik tegenwoordig bijna altijd de schoonmaakdoekjes van de action, 99 cent ene pakje weg gooien na gebruik dus scheelt was niet uitwringen en het werkt gewoon prettig alleen tv en beeldscherm computer doe ik er niet mee omdat daar geen schoonmaakmiddel op mag komen. Verder ideaal
Afbeelding
Blaine
Lid

Reumavorm: RA

Re: Re:

Berichtdoor Hermione » ma jul 01, 2013 4:49 pm

Blaine schreef:Gehakt doe ik altijd met de deeghaken kruiden door mengen.

Die ga ik onthouden. Ik ben op een gegeven moment maar gestopt met gehaktballen draaien, of kruiden door gehakt mengen, omdat het me in sommige tijden teveel pijn aan de handen doet. (bij sarcoïdose zijn dat geen ontstekingen aan de handen, maar komt de pijn vaak van de dunne vezel neuropathie legde de arts ons uit)
Maar ze zijn hier allemaal wel dol op gehaktballen. Mijn man maakt ze nu klaar. Als ik weer zelf kan koken, dan ga ik ze ook met de deeghaken mengen. Klinkt als een goede tip!
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor Blaine » ma jul 01, 2013 5:45 pm

En erg lekker met de deeghaken ballen worden er veel steviger van Quinten eet alleen gehaktballen die ik maak anders lust hij ze niet lol.
Maar ik doe gewoon erg veel met de mixer, ook iets mengen door rijst voor ene koude salade bijvorbeeld pak ik ook geregeld de mixer bij, pudding, slagroom alles wat je met kloppen gaat gewoon prima met de mixer gebruik hem veel en vaK.
Afbeelding
Blaine
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Hermione » ma jul 01, 2013 7:37 pm

Ik had er gewoon nog nooit aan gedacht, maar liet wel heel veel dingen vanwege de pijn.
Ik vind dit echt een hele handige draad, met tips waar je dingen voor jezelf uit kunt halen.
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor speets » do sep 26, 2013 3:19 pm

Fijne draad :ebiggrin:

Voor snijden gebruik ik vaak een klein formaat hakmes. Door het gewicht hoef je minder kracht te zetten: als ik bv groenten wil snijden dan 'sla' ik het hakmes er bij wijze van spreken in en dan kan ik mijn andere hand gebruiken om mee te helpen. Hoef ik dus niet te zagen, alleen te duwen. Werkt ook prima voor fruit.

Voor als ik iets niet op kan pakken met mijn stijve vingers, heb ik overal plastic credit-card-achtige dingetjes (je weet wel, al die winkels hebben ze tegenwoordig, kun je korting mee krijgen enzo) dat ik er makkelijk onder kan schuiven. Fijn met puzzels leggen.

Verder heb ik een tangetje om (lipjes van) verpakkingen open te trekken. En anders een mesje.

De aardappels komen hier onbespoten uit de grond en die schil ik gewoon niet :-)
En ik kook dan meteen voor 2 of 3 dagen.

Verder:
elektrische tandenborstel,
elektrische pepermolen,
elektrisch broodmes,
accu schroevendraaier,
accu snoeisschaar,
en last but not least:
een stofzuigerrobot "James".

En om bestek te verdikken: dat grijze isolatiebuis voor de CV-buizen.

Ik heb twee muizen, zodat ik linker en rechter hand kan afwisselen.

P.S. het lijkt opschepperig, maar het komt bijna allemaal van de Kringloopwinkel en Marktplaats 8)
speets
Lid

Reumavorm: HMS + AP

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen