spanning in je lichaam en reuma

Voor alle reuma gerelateerde zaken die echt niet in een ander forum thuis horen. Eventueel verkeerd geplaatste berichten worden door de moderators verplaatst.

Moderator: Martijn

spanning in je lichaam en reuma

Berichtdoor Lalage » za sep 30, 2017 6:06 pm

Sinds ik reuma heb, merk ik dat spanning daar invloed op heeft. Als ik een periode heb waarin ik me druk maak over dingen, dan worden de ontstekingen vaak erger. Het gaat al een tijdje heel goed, maar nu krijg ik toch weer een dikke vinger en ik vermoed dat dat komt door die spanning in mijn lichaam. Ik doe aan meditatie en yoga en sport om dit te verminderen, maar blijf toch een zenuwpees... Wat doen jullie om de rust te bewaren? En merken jullie ook zoveel invloed op de reuma?
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Re: spanning in je lichaam en reuma

Berichtdoor Hermione » zo okt 01, 2017 12:59 pm

Bij sarcoïdose werkt dat hetzelfde, en volgens mij bij iedere auto-immuunziekte. Maar toch zeg ik ja en nee. Ja, stress en gedoe hebben invloed, en ik kan dan echt de volgende dag al een opstoot hebben. Nee, want ontstekingen komen ook wel eens 'zomaar' op, het is niet altijd stress.
Misschien wel helaas, ik zelf zou het in ieder geval fijn vinden als er één duidelijk ding van invloed zou zijn op de ontstekingen, en het liefst iets waar ik dan zelf invloed op zou kunnen uitoefenen. Bijv. voeding, spanning, dat soort dingen. Maar voeding heb ik echt al van alles uitgeprobeerd, en heeft bij mij 0 resultaat. Oh jawel, als ik tè gezond eet, dan krijg ik meer ontstekingen. Net of mijn medicijnen dan minder goed werken.
Spanningen proberen te vermijden helpt zeker tot op een bepaalde hoogte. Wat ik daaraan doe: ik kijk geen journaal, maar bijv. ook maar met mate series of films met een hoog spanningsgehalte. Ik zoek gezellige afspraken met andere mensen op. Ik probeer wat emotionele afstand te bewaren tot een paar familieleden, die het maar niet lijken te snappen dat ik niet zoveel kan. Als ze dan langs komen, dan bladiebla ik een paar uur met ze, en als ze een zure opmerking maken, dan leg ik heel rustig nòg een keer uit wat er met mij aan de hand is. Ik heb mijn verwachtingen naar hen toe een flink eind omlaag gesteld zeg maar.
En tot slot, als ik echt problemen heb met een arts, waar ik nog maar net ben, dan verwacht ik daar ook niet de wereld van, maar pak mijn biezen op en ga naar een andere arts. Dat is de laatste jaren gelukkig niet zo vaak meer nodig geweest, ik heb nu een setje goede artsen.
Een arts hoeft van mij niet aardige te doen, maar wel goed zijn werk doen. Want als die dat niet doet, dat geeft ook een hoop stress!
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Re: spanning in je lichaam en reuma

Berichtdoor vrolijkmeisje » ma okt 02, 2017 6:34 pm

Ik herken het niet echt.
Ik heb in slechte tijden (relatie na 10 jaar ging kapot) bv totaal geen klachten van mijn reuma gekregen. De reuma was toen rustig en bleef dat ook gewoon.
Mijn baan is al mijn hele werkende leven stressvol, en daar zie ik ook geen reactie op terug door ontstekingen ofzo.
Dus ik geloof niet dat het bij mij zo werkt.

Wel is het zo dat mijn reuma voor het eerst van zich liet horen (of voelen eigenlijk) in de periode dat mijn vader op zijn sterfbed lag. Dat was stressvol zonder dat je invloed had op de situatie. Ik denk wel zeker dat die situatie heeft meegespeeld bij het actief worden van mijn reuma.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Keer terug naar Algemeen