Medicijnen switch gedoe

In dit forum kun je terecht met vragen over artritis psoriatica (AP).

Moderator: Martijn

Medicijnen switch gedoe

Berichtdoor Schoffie » ma nov 19, 2018 4:06 pm

Goede middag,

Mijn naam is Mayke, 46 jaar, samenwonend en twee kinderen van 10 en 8.
Al 20 jaar in het 'gelukkige' bezit van het stempel artritis psoriatica.
Sinds 13 jaar 100% afgekeurd maar ben zo actief als ik kan op school bij de kinderen.
Diverse medicatie gehad, naproxen, prednison, MTX als laatste wat lang goed is gegaan.
Ik spuit 1x in de week 20mg maar ben ruim 3 van de 7 dagen in de week heel misselijk.
Echter ..... vervelende bijwerkingen (misselijkheid) deden me, in overleg met de reumatoloog, stoppen (okt 2017).
De gedachte aan het moeten gaan zetten van m'n spuit maakte me al misselijk op het eind.
Een ander medicijn kwam nog niet aan de orde, eest maar eens zien of er nog wel klachten waren.
De klachten die er kwamen waren niet reuma gerelateerd, pezen, spieren, slijmbeurs, aanhechtingen wel, door heel mijn lijf.
Reumatoloog bood aan spuit te zetten bij slijmbeursontsteking en verder kon ik paracetamol blijven slikken.
Meer kon hij niet voor me doen, het waren geen reuma klachten.
Klachten (ook psoriasis) waren echter dermate erg dat ik van ellende weer MTX ben gaan spuiten wat wel hielp maar .....
Na 8 weken was uiteraard de misselijkheid weer terug en wist ik weer waarom ik daarmee gestopt was :( .

Inmiddels gestopt met MTX sinds eind augustus. De reuma én de psoriasis zijn aan de winnende hand laten we maar zeggen.
Eind november weer naar de reumatoloog en ik hoop op een ander medicijn (Enbrel? Humira?).
Maar vorige keer was het 'niet erg genoeg en geen echte reuma' en kreeg ik dus niets ..... ben zo bang dat dat weer zo is!!!
Weer aan de MTX zie ik niet zitten!!!!

Graag verneem ik jullie suggesties en/of ideeën over mijn momenteel 'klote' situatie.
Groetjes Mayke
Schoffie
Nieuw lid

Reumavorm: Artritis Psoriatica

Re: Medicijnen switch gedoe

Berichtdoor Lalage » ma nov 19, 2018 6:03 pm

Balen dat het zo slecht gaat :(
Wat mij indertijd heeft geholpen bij mijn huisarts was om goed duidelijk te maken hoe de pijn me hinderde in mijn dagelijkse leven, door concrete dingen te noemen die ik niet meer kon.

Heb je ook al geprobeerd om een lagere dosis mtx te nemen? 20 mg is best wel veel. Ik heb duidelijk het verschil gemerkt toen ik van 20 naar 15 naar 12,5 en naar 10 ging; elke keer voelde ik me minder moe.
Verder zou ik goed doorvragen waarom de arts denkt dat een biological voor jou niet de oplossing zou zijn. Ik kan me wel voorstellen dat hij/zij niet geneigd is om dat voor te schrijven als de oorzaak van je klachten iets anders is dan de AP. Uit onderzoek is gebleken dat een biological gecombineerd met mtx meer effect geeft, dus dan zou een lagere dosis wel het overwegen waard zijn.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Keer terug naar Artritis Psoriatica