geen diagnose

In dit forum kun je terecht met vragen over artritis psoriatica (AP).

Moderator: Martijn

geen diagnose

Berichtdoor emsta » za okt 07, 2017 10:11 pm

Hoi allemaal,

Ik hoop dat iemand advies kan geven of klachten herkend. Ik ben een paar weken terug met een gewrichtsontsteking bij de reumatoloog geweest maar ik heb daar geen diagnose gekregen.
Het begon een half jaar geleden met een ontsteking in mijn voetgewricht (in de bal vd voet), deze ging toen vanzelf over en heb er niet veel aandacht aanbesteed. De pijn is echter wel gebleven in dat gewricht. Totdat een maand geleden de ontsteking in alle heftigheid terugkwam en zich ontpopte tot een rood gezwollen gedrocht. Beide keren ontstond het acuut en s nachts. Ik kon na een paar dagen flink veel pijn en helse nachten niet meer lopen of er op staan.
Mijn fysio zei dat ik andere schoenen aan moest doen, maar ik heb heel wat verschillende schoenen aangehad in de tussentijd en heb speciale zooltjes omdat ik mn leven last heb van mn si gewricht + aanhechtingen daar (niet dat die zooltjes daarvoor hielpen maargoed ik doe ze toch braaf aan). Behalve een stijve pijnlijke rug zijn verder al mijn gewrichten juist hypermobiel.
Mijn huisarts dacht aan AP omdat ik ook een (schilferige) plek op mijn arm had (deze plek ontstond 2 dagen voor de ontsteking, later kwamen er nog 3 hele kleine in mijn hals bij). Ik kon echter pas 2,5 weken later naar reumatoloog en toen was er al zo goed als niets meer te zien van de ontsteking.
De huidplek was nog wel te zien alleen niet meer schilferig, die plek was toeval zeiden ze en geen psoriasis. Vooral omdat het maar 1 gewricht was, de ontsteking overging met naproxen en ik nog jong ben (34..) verwachten ze geen reumatische aandoening. Ik moet dus alleen terugkomen als ik weer een ontsteking heb.

Waar ik me zorgen over maak is dat het nog steeds pijn doet een maand nadat de ontsteking weg is (net als tussen de 2 ontstekingen door), ook kan ik het nog steeds bijna niet buigen. Het voelt alsof er nog iets zit te broeien in mijn voet en voel steken. In andere gewrichten voel ik ook steken (handen en voeten) maar geen stijfheid of ontstekingen.
Heeft iemand idee wat dit kan zijn en of het schade brengt om met zo’n voet door te lopen? alvast bedankt voor reacties!
emsta
Nieuw lid

Re: geen diagnose

Berichtdoor Wrenchman » zo okt 08, 2017 9:03 am

Hallo Emsta, welkom hier.

Je hebt net de pech gehad dat de ontsteking op zijn retour was toen je bij de reumatoloog zat. Vandaar dat er geen diagnose gegeven is. Dit is en terugkerend iets hier op het forum. Er zijn leden die nog veel duidelijkere symptomen hebben en geen diagnose krijgen.

Wat belangrijker is is de vraag of je behandeld wordt en of dit effect heeft. Als je in ieder geval weer door kunt en de ontsteking gedempt wordt is belangrijker dan te weten wat het precies is. Als het duidelijker wordt komt dat echt wel.

Wat je misschien nog kunt proberen is om de volgende keer de poli te bellen als de ontsteking heel hevig is.

Pijn in je voet kan heel lang duren. Mensen met hielspoor kunnen hier zomaar een jaar mee blijven aanmodderen.

Sterkte! Al weet ik niet of mijn reactie opbeurend te noemen is...
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Berichtdoor Hermione » zo okt 08, 2017 12:10 pm

heel herkenbaar inderdaad, dat je op het moment dat je bij de arts zit, weinig klachten hebt. Bij mij was er ook jarenlang niets te zien in mijn bloed (nog steeds niet) en op röntgenfoto's, dus voila mevrouw, u mankeert niets.

Een paar tips die ik hier geleerd heb:
1) heb geduld, bakkenvol geduld
2) maak een foto als iets goed zichtbaar is. Bijv. met die psoriasis. Ik weet niet of het gaat helpen bij de arts waar je op dat moment dan komt hoor, ik heb in mijn leven heel wat stronteigenwijze artsen gezien, dat wil je niet weten
3) een ontstekingsremmer, zelfs een nsaid die jij nu slikte, helpt prima tegen ontstekingen. Die zou je nu door kunnen slikken, in overleg met je huisarts, en samen met een maagbeschermer. Komt er echter iets nieuws opzetten, wat weer reden is om doorgestuurd te worden, stop dan met alles wat ontstekingsremmend werkt! Dat kan namelijk je diagnose flink in de weg zitten.
4) krijg je vreemde opmerkingen te horen bij een arts, zoals deze 'u bent te jong voor reuma' wat echt de grootste flauwekul is, zorg er dan voor dat je de volgende keer bij een andere arts terecht komt. Mijn eigen ervaring is ook nog: zorg ervoor dat je niet zomaar bij een arts terecht komt, maar lees je van tevoren in en zoek zelf je arts uit.

Die voet, daar heb ik niet echt goede tips voor. Zelf heb ik een paar jaar lang op en af peesontstekingen onder de voeten gehad. Ging ik daarop lopen, werd het alleen maar erger. Maja, ik had geen diagnose, en arts na arts vertelde mij dat het allemaal tussen mijn oren zat toch? Het bleek sarcoïdose te zijn, en die peesontstekingen zakten alleen maar af na maandenlang prednison en methotrexaat slikken.
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor Lalage » zo okt 08, 2017 2:56 pm

Ik ben bang dat er niets anders op zit dan afwachten, maar het klinkt mij allemaal wel erg bekend in de oren, helaas... Foto's maken helpt ook voor jezelf om in de gaten te houden of het zich ontwikkelt, maar aan een voetontsteking zie je meestal niet zoveel.
Ondertussen zou je al eens kunnen proberen of je iets kunt bereiken door je voeding aan te passen. Bepaalde zaken zijn echt funest voor reuma, zoals zuivel, vlees en olie. Het beste is plantaardige, onbewerkte voeding. Voor sommigen is dit de oplossing, voor anderen levert het verbetering maar blijft medicatie nodig. Als je daar meer over wilt weten, stuur me dan even een pb.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor AnnemiekV » ma okt 09, 2017 8:17 am

Niks in het bloed zegt niks....verbetering bij een nsaid (ontstekingsremmer) zegt wel wat. Leeftijd zegt ook niks, genoeg kinderen met reuma namelijk.
Hou je klachten bij, wanneer heb je juist last; bij bewegen of in rust? In de nacht dat je er wakker van wordt of overdag? Ochtendstijfheid, zo ja hoe lang heb je daar last van? Dat soort dingen objectief bijhouden geeft voor de arts een beeld.
Wat Hermione zegt is ook een hele goeie; maak foto's van gezwollen gewrichten of plekken, enz...
Zelf heb ik Bechterew, aanverwant aan AP, ik heb fantastische bloedwaardes zelfs ten tijde van dikke ontstekingen, dus bloedbeeld zegt niet alles! Zelf heb ik ruim 3 jaar gelopen eer ik een diagnose kreeg, en die kwam nav een mri waarop een ontsteking te zien was in het si-gewricht. Het jaar ervoor had ik ook een mri, niks te zien dus geen diagnose. Je moet soms net effe op het goeie moment een onderzoek krijgen wat dat betreft. Behandeling bleef hetzelfde, nsaids slikken en opgevolgd worden, maar het beestje had een naam en dat geeft wel duidelijkheid en een stuk rust.
Ik had vooraf al gekeken op internet en de symptomen kwamen me tich wel enorm bekend voor van Bechterew, en ik had een collega destijds die het ook had. Ook haar verhaal klonk me zo bekend in de oren.
AnnemiekV
Lid

Reumavorm: Bechterew

Berichtdoor emsta » za okt 14, 2017 11:14 pm

Bedankt voor jullie reacties. Klinkt niet heel erg opbeurend inderdaad!
Foto's heb ik al genomen maar de arts was daar niet erg geïnteresseerd in, je kan het ook moeilijk zien omdat er geen diepte is.
qua voeding eet ik al jaren geen vlees en bijna geen zuivel dus daar valt denk ik niks meer in te halen.

Ze hebben trouwens mijn bloed niet gecheckt alleen maar vragen gesteld. ook geen medicijnen meer meegekregen. Ik denk dat ze me te jong vonden voor jicht en blijkbaar
was dat gewricht herkenbaar voor jicht. waarom ze dan geen artritis verwachten geen idee... of is, dat de ontsteking overging met naproxen
een teken dat het geen artritis of iets anders is?
Ik vraag me gewoon af, als het niet iets reumatisch is, wat is het dan wel??

het is inderdaad alleen maar het beestje een naam geven dus misschien is het niet belangrijk. ik hoop alleen dat er geen schade ontstaat en dat de pijn weggaat!
Het is toch mn voet en kan dan meteen niet meer lopen met zo’n ontsteking …
emsta
Nieuw lid

Keer terug naar Artritis Psoriatica