Pijn in rechter heup.

In dit forum kun je terecht met vragen over artritis psoriatica (AP).

Moderator: Martijn

Pijn in rechter heup.

Berichtdoor Reku72 » wo aug 02, 2017 12:32 pm

Sinds een paar jaar, weet ik dat ik Artritis Psoriatica heb, of eigenlijk Arthropatica volgens mijn reumatoloog (pees/spieraanhechtings ontstekingen).
Ik heb een milde vorm en heb gelukkig niet altijd last, het gaat vaak in remissie. Maar 1x per jaar speelt het toch weer op. Dan heb ik zeker 2-3 maanden last van ontstekingen in pezen/spieraanhechtingen. Normaal gesproken had ik vooral last van mijn voeten en knie, maar nu heb ik ontzettend last van mijn heup. Het is eigenlijk hetzelfde als toen bij mijn voeten, 's ochtends kan ik vrij goed bewegen (wel stijf), maar hoe meer de dag vorderd hoe meer ik pijn krijg. Heb trouwens ook pijn bij zitten, opstaan, moeilijk mijn schoenen aankrijgen. Door zitten wordt het eigenlijk alleen maar erger :( Maar ja, kan ook niet de hele dag blijven staan. ' s Middags/'s Avonds heb ik zoveel pijn dat ik niet weet waar ik het zoeken moet. Doordat ik ws mijn heup verkeerd belast, krijg ik ook last van mijn knie. Heb wel Arthrotec als pijnstilling van mijn reumatoloog gekregen, Orudis kreeg ik ontzettend last van mijn maag van. Iets sterkers wil mijn reumatoloog (gelukkig) nog niet geven, omdat het tot nu toe steeds in remissie gaat.

Wie heeft er ook last van zijn heup?
Doen jullie oefeningen ervoor?
Hebben jullie tips?
Ik probeer wel zoveel mogelijk mobiel te blijven en heb me voorgenomen om in iedergeval dagelijks ook effe een uurtje ofzo te gaan liggen.

Groetjes Reku.
Reku72
Lid

Re: Pijn in rechter heup.

Berichtdoor martje » do aug 03, 2017 2:42 pm

Yep , ik ben al een tijd aan het tobben met mijn rechter heup .
Doordat ik vorig jaar een spondylodese operatie aan mijn rug gehad heb , stond ik nog onder controle van een orthopeed .
Die constateerde een slijm beurs ontsteking in die heup , Daar heb ik nu 3 cortison injecties in gehad .
Die helpen heel goed maar na ongeveer 2 maanden begint de pijn weer op te zetten , de laatste keer zelfs na een maand weer .
Morgen weer een afspraak , zal mij benieuwen meer prikken mag ik niet , 3 per jaar is het maximale . Oefeningen , rust , fysio ontstekings remmers niets helpt .
Ik sta bekend met pees -en slijm beurs ontstekingen door A P de slijmbeurzen uit mijn beide schouders zijn al verwijderd gelijk bij het uitvoeren van een neerplastiek ze waren te veel ontstoken .
Ik ga je draadje volgen , misschien heeft iemand de gouden tip .
Beterschap hoor .
Groet van Martje
martje
Lid

Reumavorm: A.P. en artrose.

Berichtdoor Reku72 » vr aug 04, 2017 2:59 pm

Hej Martje,
Bedankt voor je reactie!
Ik mijn voet heb ik een jaar geleden ook 2 kortison injecties gehad en daarbij Arthrotec. Dat hielp eigenlijk heel goed, na een week kon ik toen weer normaal lopen.
Ik werk als verpleegkundige, dus loop veel. Gelukkig werk ik op een afdeling waarbij je ook veel kunt gaan zitten.
Nu heb ik precies vakantie, over 10 dagen begin ik weer, dan hoop ik echt dat het beter gaat, anders gaat werken niet lukken. Want nu is zitten ook een probleem.

Ik kom niet regelmatig bij de reumatoloog, omdat het bij mij gelukkig steeds in remissie gaat.
Wat ontzettend vervelend dat je zoveel ontstekingen hebt!

Veel succes bij de reumatoloog vandaag. Hoop dat ie je kan helpen.
Laat je nog even weten hoe het ging?

Groetjes Reku.
Reku72
Lid

Berichtdoor martje » vr aug 04, 2017 5:04 pm

Hoi Reku
Vandaag was ik weer bij de orthopeed , omdat die mijn heup gelijk onderzocht bij de controle na de spondylodese .
Ik slik piroxicam ( van de reumatoloog ) en heb er nu Codeinefosfaat bij gekregen , hij wil het nog even aan kijken de vierde prik mag eventueel in Oktober .Hij gaat er van uit dat het weer uit dooft . Dat hoop ik dan maar .
Van die voeten weet ik ook alles van , prikken in hielspoor gehad en boven op mijn voeten bij de wreef . Ik draag nu semi orthopedische laarsjes met een afwikkelbalk ., en inleg zolen met een uitsparing voor de hielspoor . Hiervoor ga ik naar een orthopedische schoenmaker .
Ik noem dit even op voor als je eventueel meer last krijg van je voeten . Je hebt toch een zwaar beroep .
Probeer te genieten van je vakantie , en een paar x per dag even languit je rust nemen is een heel goed idee
voor de genezing van je heup .
Beterschap hoor forceer het niet .
Groetjes Martje
martje
Lid

Reumavorm: A.P. en artrose.

Berichtdoor Reku72 » zo aug 06, 2017 12:19 pm

Hej Martje,
Ik heb een paar jaar geleden ontzettende last van mijn voeten gehad. Ze dachten eerst ook aan hielspoor. Had het in beide voeten,(maar meest rechter voet) kreeg ook branderige onderbenen erbij. Uiteindelijk bleek ik ernstig ijzertekort te hebben, mijn vit B12 was ook aan de lage kant. Kreeg toen ijzerinfuus, toen kreeg ik geen branderige onderbenen meer, maar hield pijn in mijn voeten. Ben daarna toendertijd naar de reumatoloog doorgestuurd (omdat ze niet meer wisten wat ze met me aanmoesten, echt alles was onderzocht en aangezien er veel RA bij mij in de familie voorkomt dachten ze: we moeten toch wat.) De reumatoloog zei dat ze dacht dat ik Psoriasis Arthropatie had. Mijn moeder heeft nl psoriasis, ik heb alleen in mijn haargrens last van exceem, maar volgens de reumatoloog is dat genoeg en zit het in mijn bloed. Erfelijk dus. (Ik woon in Zweden, kreeg heel snel binnen een paar minuten te horen wat het volgens de reumatoloog was. In nederland kun je soms echt jaren bezig zijn om erachter te komen wat het is, maar tot nu toe ziet het er naar uit dat de reumatoloog gelijk had/heeft.)
Kreeg toen Orudis, heb maanden met inlegzooltjes gelopen, fysiotherapeut kon verder niets voor me doen. Maar gelukkig zijn die voetklachten dus ook weer overgegaan.
Heb nu dus geen zooltjes meer. Maar koop sindsdien alleen goede schoenen voor mijn werk en thuis.

Op mijn werk zijn ze trouwens heel begrijpend, al begrijpen ze het niet altijd omdat ik soms maanden nergens last van heb en dan ineens bijna niet meer kan lopen. Maar ze zien natuurlijk wel dat ik dan echt last heb.
Wat doe jij trouwens voor werk? Of werk je op dit moment niet ivm je vele klachten?

Ik hoop dat ontstekingen in je heup snel uitdoven! Sterkte en liefs Reku.
Reku72
Lid

Berichtdoor Reku72 » wo aug 30, 2017 4:59 pm

Effe een update:
Na 1 1/2 week werken, heb ik weer erge last van mijn rechter heup (rechter knie en voet), maar nu heb ik ook last van mijn si gewrichten. Zijn heel erg gevoelig, daardoor belast ik mijn rug ws verkeerd, want heb nu ook nekklachten (was ik al mee bekend). Het gekke is dat ik nu ook, denk ik tengevolge van si gewrichten pijn een gevoelig bekken heb met ineens een soort van spastische darmen. Ik kan maar een half uurtje lopen en krijg dan echt last van rommelige darmen en diarree. Niet fijn!

De reumatoloog heeft bloedproeven besteld en zelfs RA bloedproef (maar dat heb ik vlgs mij niet, want dan zou ik toch aan symmetrische klachten moeten hebben? )En verder heb ik een telefoontijd gekregen (half september). Ben ik ook niet blij mee, want het lijkt me toch verstandig als iemand naar mijn heup/rug kijkt en niet telefonisch een oordeel velt.

Maar ja, ben dus nu thuis, want kan niet werken. Kan niet lang zitten, niet lang lopen , dus moet regelmatig gaan liggen. Daarna gaat het wel weer effe.
Iemand ervaring hiermee? Darmproblemen, SI gewrichtproblemen? Denk dat ik toch maar binnenkort naar de huisarts ga. Kan die er in iedergeval naar kijken, als de reumatoloog geen tijd heeft.

Groetjes Reku.
Reku72
Lid

Berichtdoor AnnemiekV » do aug 31, 2017 8:07 am

Heup, darmen en si gewricht spelen ook een rol bij AP. Zelf heb ik Bechterew, dat is aanverwant aan AP en heeft ook wel een overlap aan klachten. Jouw klachten klinken mij heel bekend. Hier ook al een paar maanden aan het tobben met mijn rechterheup; stijf, in de avond veel pijn, niet erop kunnen liggen, waggelen ipv lopen, enz... Paar keer medical taping gedaan bij de fysio, en dat geeft een paar dagen verlichting maar ook niet meer dan dat. Pijn straalt nu ook geregeld wat door in mijn bovenbeen en de knie begint op te spelen door het afwijkende looppatroon. Nu dus ook maar weer aan de ontstekingsremmers in de hoop dat dat helpt. Werk in de zorg (gehandicaptenzorg, zware verzorgingsgroep) en loop heel wat af. Maar merk dat de afstand steeds korter wordt dat ik kan lopen, en dan begint het gestrompel/gewaggel weer. Fysio heeft een tijd geleden een echo gemaakt, en constateerde juist geen slijmbeursontsteking maar irritatie van de peesaanhechtingen, en slijtage in het gewricht.
Opnieuw gemeld bij de reumatoloog, maar behalve noteren komt daar verder weinig vandaan. Voor de rest gaat het ook heel redelijk, en helpt de Humira me goed.
AnnemiekV
Lid

Reumavorm: Bechterew

Berichtdoor Reku72 » vr sep 01, 2017 4:07 pm

Ik heb alleen maar diclofenac met maagbeschermer (= Arthrotec) en hoewel de scherpe pijn een beetje weg is, heb ik nog wel erge last van mijn heup/bekken. Nek gaat gelukkig wat beter, nu ik heel rustig aan doe. Ik probeer wel te wandelen (want mobiliseren is belangrijk) , maar vandaag had ik schijnbaar al echt teveel gedaan (mijn dochter van school gehaald (= 2x5 min) en daarna nog 20 min heel rustig gewandeld. Kon direkt door naar de wc rennen: spastische darmen, diarree .. En na 1 1/2 uur liggen (en meerdere keren naar de wc rennen) was de rust in mijn darmen weer teruggekeerd. :esad: Wil zo graag maandag weer beginnen met werken (rustig aan) maar met die spastische darm is dat echt geen optie. Ik weet echt niet wat ik eraan moet doen. Hoop zo dat die spastische darmklachten ook weer verdwijnen als mijn heup/si gewricht/bekkenklachten weer verdwijnen. Want daar is het volgens mij door gekomen, had nooit last van spastische darm. Oke, wel altijd al last gehad van gevoelige darmen. Kreeg al last van spastische darmen, voordat ik weer met Arthrotec was begonnen. Dus daar kan het niet van zijn. Het is echt alleen als ik een stukje gelopen heb, 's avonds als ik Arthrotec heb genomen en ik ga slapen dan heb ik bijna geen last van mijn darmen. Wat een ellende, :esad:
Heb nu maandag wel een afspraak met de fysio, misschien heeft die nog wat tips.

Bedankt voor jullie reacties!! Liefs Reku.
Reku72
Lid

Berichtdoor AnnemiekV » vr sep 01, 2017 9:09 pm

Vervelend dat gedoe met die darmen. Ik heb er veel last van gehad, met vlagen over de dag en geen peil op te trekken. Maar weet dat ik vaak de deur amper uit durfde te gaan, want eenmaal aandrang was er geen houden aan. En dan misselijk van de buikkramp en kippenvel over mijn lijf van ellende. Ik bleek toen darmontstekingen te hebben, en dat is ook wel bijpassend bij het ziektebeeld. Crohn hebben ze toen niet kunnen diagnosticeren, maar de internist sloot het ook absoluut niet uit, want ik had aangetoonde darmontstekingen alleen tijdens de scopie dus niet. Wat ik dus wel merk is dat als ik een opstoot krijg, mijn darmen ook meteen weer beginnen te sodemieteren. Of als ik mijn spuit moet uitstellen vanwege infectie, en de reuma begint dan voorzichtig op te spelen, mijn darmen doen dan mee.
Destijds toen ik aan Humira begon, viel het me op hoe rustig mijn darmen dus werden, het had wel degelijk ook daarop effect. Dus het kan best dat jouw darmen van slag zijn als jouw gewrichten opspelen. Ik weet niet of je ook slijm en bloed erbij verliest, maar hou dat wel in de gaten.
AnnemiekV
Lid

Reumavorm: Bechterew

Berichtdoor Reku72 » do sep 07, 2017 8:47 am

Ben bij de fysio geweest en die denkt dat ik een ontsteking van/bij de onderste ruggewervels heb en misschien artritis/artrose in mijn rechterheup. Ik moest de reumatoloog vragen om een röntgen en evt andere medicijnen.
Heb nu een minikuur prednisolon (kortison) gekregen (2 weken) , maar röntgen vond de reumatoloog nog niet nodig.
Dus nu maar hopen dat de kortison aanslaat. Mijn darmen zijn na 3 dagen kortison een stuk rustiger, maar mijn heup en rug doen een stuk meer pijn nu ik alleen paracetamol als pijnstiller heb. Mag geen diclofenac bij kortison slikken.

Groetjes Reku.
Reku72
Lid

Keer terug naar Artritis Psoriatica