Geen herkeuring bij verlenging gpk kaart!.

Interessante links

Moderator: Martijn

Geen herkeuring bij verlenging GPK kaart!.

Berichtdoor delaatcv2 » vr apr 25, 2008 9:03 pm

Persbericht CG-raad inzake GPK kaart :
Medische keuring bij verlenging parkeerkaart niet meer verplicht

Het is voor mensen met een blijvende beperking niet meer nodig elke vijf jaar een medische herkeuring te ondergaan om hun gehandicaptenparkeerkaart te laten verlengen. :D Een groot deel van de gehandicaptenparkeerkaarten wordt automatisch verlengd.
Dit is een gevolg van een wijziging van de Regeling gehandicaptenparkeerkaart (GPK) die op 3 april is ingegaan.
Jaarlijks moeten ongeveer 73.000 mensen voor de verlenging van hun gehandicaptenparkeerkaart een herkeuring ondergaan. :? Van deze groep is 80 procent blijvend gehandicapt en hoeft nu dus niet meer te worden herkeurd. De gemeente verlengt hun parkeerkaart automatisch.
Herkeuring
Als er twijfel is of een handicap permanent is dan moet er wel een herkeuring plaatsvinden tenzij bijvoorbeeld gegevens uit het WMO-dossier anders uitwijzen. Wanneer de gemeente te weinig gegevens heeft van de aanvrager dan moet de keurende instantie, vaak de GGD, oordelen of de aanvrager voor een herkeuring moet verschijnen.
In totaal wordt door de regeling jaarlijks bijna 6 miljoen euro bespaard aan administratieve kosten en reiskosten. :!:
Klantvriendelijk
De CG-Raad is betrokken geweest bij de nieuwe regeling die zorgt voor minder kosten en een eind maakt aan het ongemak van onnodige keuringen en reistijd. De CG-Raad is ook actief om andere onderdelen van het beleid rond de gehandicaptenparkeerkaarten te verbeteren. Bijvoorbeeld door het parkeren met een gehandicaptenparkeerkaart in alle gemeenten gratis te maken. De CG-Raad is hierover in overleg met de politiek en de gemeenten.
(Geplaatst: 24 april 2008)
Het gaat de goede kant op!. Heb enkele weken geleden daarover een e-mail gestuurd naar de staatssecretaris van V+Waterstaat. Heeft dit e-mail misschien geholpen?.
Groeten van Ad de Laat.
Blijf positief , en geniet van elke dag.
delaatcv2
Lid

Reumavorm: RA

Re: Geen herkeuring bij verlenging GPK kaart!.

Berichtdoor manja » vr apr 25, 2008 10:21 pm

Ik heb de mijne vorig jaar juni moeten laten verlengen en ik hoefde al niet meer herkeurd te worden omdat ik de kaart al 20 jaar heb, ligt misschien aan de medewerker die ik trof?
Afbeelding
manja
Lid

Reumavorm: ra

Berichtdoor delaatcv2 » za apr 26, 2008 9:08 am

Hoi Manja,
Als je de huidige wettelijke regeling van de GPK kaart leest, bestond er al een mogelijkheid voor een gemeente om ontheffing te verlenen van een herkeuring. In jouw geval is dat waarschijnlijk door de gemeente toegepast doordat ze je al jaren kennen op de afdeling daar. Maar om willekeur van de toepassing van de regeling door gemeenten te voorkomen is de regeling aangepast, wettelijk vastgelegd en landelijk geldend. :!:
Was dit maar voor de gehele WMO uitvoering!!. :evil: Ikzelf heb er geen last van gehad omdat ik "er op uit ga" om gebruik te maken van allerlei technische en financiele mogelijkheden die er zijn voor gehandicapten. B.v. een PGB en een woningaanpassing ect. :ewink:
Maar als je leest hoe verschillende gemeenten in het land omgaan met de WMO dan krijg je tranen in je ogen. :x Geen wonder dat de gemeenten zoveel geld overhouden aan de WMO !!. Het zou tijd worden voor een landelijk werkende organisatie die de uitvoering van de WMO op zich zou nemen. Maar in Den Haag hebben ze altijd andere idiote ideeen voor die weer op weerstand stuiten of niet uitvoerbaar zijn.
Via diverse internet sites houd ik me regelmatig op de hoogte van de ontwikkelingen voor ouderen en gehandicapten. Daardoor kun je snel reageren op nieuwe onwikkelingen indien wenselijk.
By the way: Ikzelf vind dat, gezien het ongedwongen taalgebruik op deze site er (vooral) verschillende dames zijn die zonder meer een boek zouden kunnen schijven wat goed leesbaar zou zijn. Dit maakt de site leuk leesbaar. :ewink:
Groeten,
Ad de Laat.
delaatcv2
Lid

Berichtdoor jokebruis » za apr 26, 2008 10:25 am

Hahahaha, Ad jij zou daar zelf ook voor in aanmerking komen met je mooie en vooral correcte taalgebruik!

gr Jen
Met z'n allen in het RA schuitje,soms is de zee mooi en kalm en soms denk je dat je verdrinken gaat
jokebruis
Lid

Reumavorm: RA,Artrose

Berichtdoor delaatcv2 » za apr 26, 2008 10:45 am

Hi Jen,
Dank je voor het compliment :ewink: en wanneer ik met mijn "kennis" over o.a. PGB - woningaanpassing- belastingzaken voor gehandicapten ect. iemand van dienst kan zijn met een advies dan verneem ik het graag.!
Groet,
Ad.
delaatcv2
Lid

Berichtdoor manja » za apr 26, 2008 1:50 pm

De WMO, ook daar kunnen hele boekwerken over geschreven worden, het zou makkelijker zijn voor mensen met een handicap, tot nu toe is het alleen maar ellende, de gemeentes willen er zo weinig mogelijk geld aan uit geven met als gevolg achteruitgang. Kijk alleen maar naar de thuiszorg die uitgekleed is.
Afbeelding
manja
Lid

Reumavorm: ra

Berichtdoor jannie » za apr 26, 2008 6:38 pm

Inderdaad Manja. Ben het volkomen met je eens. liefs Jannie.
Afbeelding
jannie
Lid

Reumavorm: poly artrose

Berichtdoor jokebruis » za apr 26, 2008 7:38 pm

Hemel ja de WMO...Ik weet er ook alles van,jammer genoeg! Alleen als mijn man op uitzending is krijg ik hulp om me te helpen met de kids naar school brengen,aankleden etc,terwijl hij heel vaak op oefening is en dan sta ik ook alleen voor! Bij ons doet de gemeente niet zelf de indicatie, wel het CIZ.Ik heb een argessieve vorm van RA en dat staat ook papier maar hulp,hola nee hoor,je moet maar mantelzorg regelen,maar dan moet je familie dichtbij hebben of ze überhaupt wel hebben,of rekenen op vrienden en buren.Er wordt geen rekening gehouden met het feit dat hulp van die mensen niet blijvend is,en dat is ook normaal.Reuma gaat niet over dat blijft en even staat iedereen voor je klaar en dan hebben ze het ook wel gezien.Dus geen hulp betekent steeds over je grenzen heen gaan en meer ontstekingen.Als mijn man thuis komt van het werk dan neemt hij zoveel mogelijk over maar dan ben je zelf al wel een hele dag bezig...Ik heb nu na de opname hulp gekregen om de kids in bad te doen en daarna worden ze een anderhalf uur bezig gehouden zodat ik platte rust kan nemen en dat is het,ik ben hier al blij mee omdat er eerst gezegd werd,mantelzorg enz enz enz,tot de reumatoloog zelf contact heeft opgenomen en toen kon het wel.Volgende week zondag komt mijn man naar huis en tot vrijdag heb ik nu hulp.
En gooi de verzekering niet weg...die kunnen er ook wat van,nou ja onze regering dan.Mijn oudste zoon is gehandicapt en ik ben chronisch ziek en samen hebben we een hoop medicatie nodig,dus kun je eigen risico gaan betalen,terwijl wij maximaal verzekerd zijn.Dat betekent 300 euro per jaar voor ons en ik vind dat een hele hoop geld boven op de 126 euro die we per maand per persoon betalen.Ik belde de univé om mijn beklag te doen en daar werd me medegedeeld,mevrouw op het eind van jaar komt u waarschijnlijk in aanmerking voor een tegemoetkoming vanuit de AWBZ.Goh leuk op het eind van het jaar.Na het afschrijven van de 300 euro kreeg ik pas een brief,ik vind het heel onbeschoft en chronisch zieken worden maar weer eens gen***d :twisted: .

Jen
Met z'n allen in het RA schuitje,soms is de zee mooi en kalm en soms denk je dat je verdrinken gaat
jokebruis
Lid

Reumavorm: RA,Artrose

Berichtdoor jannie » za apr 26, 2008 9:49 pm

Hoi Jen. Ja het is schandalig zoals de mensen behandeld worden. Of dat je het wel allemaal kan betalen word niet naar gevraagt. Hoeveel mensen zitten er niet in de schuld door dit gedoe allemaal. En mensen met chronische ziekte die zo behandeld worden. Bijna geen hulp. En jij heb nog wel een gehandicapt kind. En jij zelf kan al niet veel doen door je eigen ziekte. Ik heb hier geen woorden voor. Schandalig gewoon. Liefs Jannie.
Afbeelding
jannie
Lid

Berichtdoor delaatcv2 » zo apr 27, 2008 9:03 am

Hoi Jannie en andere personen "in een moeilijke situatie",

Het is betreurenswaardig op welke wijze mensen die ernstig gehandicapt zijn of ouderen die problemen hebben worden behandeld. :twisted:
Er zijn twee grote organisaties in Nederland die DE belangen van onze bevolkingsgroep behartigd, n.l de Chronische zieken-en gehandicaptenraad. Je vind deze op http://www.cg-raad.nl. en Per Saldo op http://www.pgb.nl :ewink:
Ik zend regelmatig een e-mail naar deze raad en/of per saldo met vermelding van misstanden in de WMO en uitvoeringsmaatregelen in de zorg.
Ook naar de staatssecretaris van Welzijn (Jetje) stuur ik deze e-mails.
Dus mijn advies is: bestook deze instanties zoveel mogelijk met jullie verhaal en situatie en leef/gezinsomstandigheden en leg uit dat dit niet langer zo kan en verzoek hun in voorkomend/toekomstig beleid hiermede rekening te houden.
Op dit moment is het beleid t.a.v. de zorg sterk aan verandering onderhevig in ontwikkeling (lees=verandering) richting 2009. Daarom is het belangrijk juist NU je klachten massaal te melden bij de voornoemde instanties zodat die druk kunnen uitoefenen op het kabinet.!! :ewink:

En Jannie: V.w.b. de indicatie stelling door het CIZ "heb ik iets voor je":
Weet je wie de kosten draagt van de zorg die door het CIZ worden geindiceerd en vastgesteld? : juist ja, het "zorgkantoor" en wie betalen dat zorgkantoor?: juist ja o.a. jouw zorgverzekeraar!!.
Mijn sterke indruk (maar ik kan het niet waarmaken) is dat wanneer je bij een "minder ruimhartige" zorgverzekeraar bent aangesloten deze ook minder ruimhartig is in het toekennen van zorgkosten. M.a.w.: Het CIZ weet bij jouw aanvraag (want dat moet je invullen bij de aanvraag)bij wie je verzekerd bent en kan daar hun indicatie op afstemmen of je zwaarder of een lichtere indicatie/zorg nodig hebt.!
Ikzelf heb een goede zorgverzekeraar en ik heb veel hulp nodig omdat ik erge reuma heb en geheel geen kracht meer in mijn handen en veel pijn in schouders. Ook nog andere lichamelike klachten.
Ben erg aangewezen op hulp van echtgenote maar heb een redelijk ruim PGB budget van mijn zorgkantoor en ben daar heel tevreden mee. Het CIZ had wel de nodige vragen maar ik heb duidelijk uit kunnen leggen wat er speelde en daarmede konden zij instemmen. (CIZ Nijmegen)
Ik kan b.v. indien mijn vrouw ziek is of op vakantie wil de thuiszorg betalen vanuit mijn PGB. Omdat ik rolstoelgebonden ben heb ik een auto/taxi vergoeding van mijn zorgverzekeraar. Ook heb ik een sta-op stoel en trippelstoel van mijn zorgverzekeraar in bruikleen. Nooit problemen gehad.
Het lijkt mij stug dat jij in de situatie die je beschrijft niet de juiste indicatie kunt krijgen met het daarbij benodigd PGB budget!.
V.w.b. de WMO zou ik naar de plaatselijke politieke partij gaan die dit hoog in haar vaandel heeft staan. In mijn gemeente hebben ze dit ter harte genomen en een redelijke vergoeding voor hh werk vastgesteld. Ook het RIGOM (organisatie op gebied van maatschappelijke zorg) of een sociaal raadsman kan bij de gemeente veel bereiken.
Zo zijn er meer richtingen die je kunt bewandelen. Ik zou mijn tanden hier in zetten in jouw situatie!!
Dus kijk e.e.a. goed na en "stap wellicht over". Een probleem kan zijn of een nieuwe verzekeraar je accepteerd, gelet op je aandoening(en).
Desalnietemin redenen om e.e.a. eens uit te zoeken.

Succes en groeten.
Ad de Laat.
delaatcv2
Lid

Berichtdoor jannie » zo apr 27, 2008 6:26 pm

Dank je wel Ad. Ik zal eens informeren. Maar het gaat niet zozeer om mij. Ik heb nog een dochter die me kan helpen. Ik bedoel in het algemeen. Maar mocht het zover komen. Dan heb ik alvast het de naam waar ik inlichtingen kan vragen. Ik rij een scootmobiel en heb een douchestoel. Maar een verhoogde wc kreeg ik niet. Omdat 10 voor mij te hoog is. En die instantie heeft alleen maar 10. Dus die hebben we zelf gekocht. En zo'n stoel kan ik ook krijgen. Maar ik ben klein behuist dus ik heb gezegt dat ik hem nu nog niet wil. En daar gaat het mij ook allemaal niet om. Het gaat er mij om mensen de hulp nodig hebben in huis. Dat die vaak afgescheept worden. Ik kijk maar naar m'n eigen. Ik heb polyartrose het zit dus in al m'n gewrichten. Kan met m'n handen ook bijna niks meer. Toen ik hulp aanvroeg. Werd er gezegt u heb nog een dochter thuis. En u man is er ook nog die kunnen goed helpen. Misschien als m'n dochter het huis uit is. Dat ik dan iemand krijg voor het grote werk. Maar dat zien we dan wel weer. Zal binnen kort er toch om moeten vragen. Want m'n dochter wil op haar eigen gaan wonen. Ze is pas nog voor vier en een halve maand weg geweest naar Thailand. Dus toen had ik ook geen hulp. Toen heeft een goede vriendin geholpen. Maar ja die heeft zelf een druk leven. Dus die kan dat ook niet blijven doen. Maar in ieder geval heel erg bedankt. Gr. Jannie.
Afbeelding
jannie
Lid

Berichtdoor delaatcv2 » zo apr 27, 2008 8:03 pm

Graag gedaan Jannie en denk er om: blijven vechten he?. :ewink:
Btw: Mijn zus (ik heb er 3), die 7 jaar ouder(68)is dan ik ,en toch zijn we samen tegelijk jarig , heeft ook poly arthrose. Zij heeft daarbij nog hartritmestoornissen en een te hoog chlorosterol en heeft voor de arthrose een corset om op de been te blijven. Ook van haar verhalen weet ik wat jij door moet maken. Ook haar gemeente stelt dat de "familie en kinderen" maar moeten bijspringen. En de gemeenten maar geld overhouden!!. Het moet niet gekker worden in dit land. :evil:
groet,
Ad.
delaatcv2
Lid

Berichtdoor jannie » ma apr 28, 2008 12:31 am

Hoi nee inderdaad niet. Het is te gek voor woorden dat ze zo met mensen om gaan. Die al zoveel te verduren hebben. En dan ook nog niet worden geholpen. Maar ik blijf zeker vechten. Ik moet 5 mei het ziekenhuis in voor een nieuwe heup. Waarschijnlijk heb ik dan een beetje verlichting. Maar wat leuk dat jij en je zus op de zelfde datum geboren zijn. Gr. Jannie.
Afbeelding
jannie
Lid

Keer terug naar Links