R.A. heeft mijn leven verbeterd

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

R.A. heeft mijn leven verbeterd

Berichtdoor Motormuisje » wo aug 28, 2019 12:11 am

Begin 2016 van totaal gezond en klachtenloos in 2 weken naar totaal afhankelijk zijn van anderen door de pijn. Een maand later werd RA gediagnosticeerd, de agressieve variant wat ook longfibrose heeft veroorzaakt en ik het met 50% longcapaciteit moest doen. De medicijnencocktail werd samengesteld (MTX-pen, Prednisolon en Foliumzuur) en bij iedere controle bijgesteld indien nodig. Iedere maand ging het beter en kreeg ik steeds meer m'n vrijheid terug, het gebruik van een damper (was paar jaar eerder eindelijk gestopt met roken) bleek een uiterst gunstig effect te hebben op de verklevingen in de longen en ondertussen was ik ook begonnen met fysiotherapie.

Gedurende 2017 is de Prednisolon geheel afgebouwd en vervangen door Paracetamol en Naproxen, ik leerde met de blijvende beperkingen om te gaan maar ook proberen de grenzen steeds iets verder weg te leggen. In principe kon ik bijna alles weer doen in een redelijk tempo zonder teveel pijn. De longen vertonen steeds minder verklevingen en de capaciteit neemt langzaam maar zeker toe, in november zat het op 70%.

In 2018 werd ik genezen verklaard zodat het UWV mij uit de ziektewet kon schoppen, dus kwam ik weer terug in de WW (ik was al werkloos toen ik ziek werd). Om toch wat te doen te hebben, ben ik vrijwilligerswerk gaan doen, personenvervoer van ouderen en gehandicapten. Eind dat jaar was ik er klaar mee dat de ziekteperiode door mogelijke werkgevers als te bezwarend werd bevonden, dus besloot ik mijn carrière van 20 jaar administrateur/accountant te eindigen en iets totaal anders te gaan doen. In december wist ik het (vrachtwagenchauffeur) en dat was nogal een schok voor velen want het zou veel te zwaar voor me zijn, dat kun je niet of dat is toch niets voor jou. Tja... Persoonlijke percepties en vooroordelen... Maakt niet uit, ik ben eigenwijs dus ik zie wel hoever ik kom. Lukt het niet, dan heb ik het in ieder geval geprobeerd.

In 2019 werd ik eerst nog even geconfronteerd met een zware longontsteking door een opgelopen bacterie (duurde twee maanden), na de controles bij reumatoloog en longarts was het maximaal haalbare bereikt, oftewel weinig last van de R.A. bij de huidige medicatie (dagelijks 1000mg Paracetamol, 500mg Naproxen, 2x per week 5mg Foliumzuur en wekelijks 15mg MTX). Ook de longen zien er mooi egaal uit, zonder verklevingen, capaciteit 80%, beter dan dit wordt het niet meer.
Daarna heb ik bij een paar bedrijven een dag meegedraaid, kreeg hun respect wat weer andere deuren voor mij opende. In april ben ik bij een groothandel in biologische producten begonnen als bezorger van boodschappen aan huis met een koelbus. Daarna kwam ik als bijrijder op de vrachtwagen terecht en dat was behoorlijk zwaar werk (winkeldistributie met rolcontainers) en na een dienst van 10 uur voelde ik mij gesloopt, maar dat was ook te verwachten.
In de weken daarna werd mijn lichaam sterker, ontstond er enige handigheid en houd ik het beter vol. Heerlijk werk en precies wat ik wil: uitdaging in fysiek knallen, verantwoordelijkheid over de producten en wagen, een kort praatje met de klanten en daarna weer de geestelijke rust van het rijden. Ondertussen heb ik de theoriecertificaten behaald en een bedrijfsongevalletje gehad (zwaar gekneusd onderbeen wat maar langzaam geneest) maar omdat de rijlessen goed gaan, doe ik toch gewoon binnenkort het rijexamen. Moet lukken en het hoeft niet meteen perfect, dat komt vanzelf met de jaren.

Kortom een lang verhaal om te zeggen dat zonder de R.A. ik waarschijnlijk nooit het spreekwoordelijke roer zou hebben omgegooid. De angst voor een ingrijpende verandering heeft mij er te lang van weerhouden om te gaan doen wat al tientallen jaren door mijn hoofd spookt. Dankzij de R.A., het in een diep zwart gat zijn gedonderd en er grotendeels weer langzaam op eigen kracht er uit heb kunnen klimmen, geeft daarna de durf en kracht om ook andere bergen te verzetten. Waarschijnlijk heb ik ook geluk gehad dat deze ziekte zo goed onder controle is gekomen, het had ook anders kunnen zijn vandaag de dag.
De enige juiste richting is MIJN weg, ook al loopt die soms dood... 8)
Motormuisje
Lid

Reumavorm: Reumatoïde Artritis

Re: R.A. heeft mijn leven verbeterd

Berichtdoor vrolijkmeisje » vr aug 30, 2019 5:49 pm

Goed zeg! Wat een mooie wending heeft je leven genomen (of heb JIJ met je leven genomen)!
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Re: R.A. heeft mijn leven verbeterd

Berichtdoor Motormuisje » vr aug 30, 2019 11:40 pm

Dankjewel.
De enige juiste richting is MIJN weg, ook al loopt die soms dood... 8)
Motormuisje
Lid

Reumavorm: Reumatoïde Artritis

Keer terug naar Reumatoide artritis