JAK-remmer of abatacept?

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

JAK-remmer of abatacept?

Berichtdoor Helpbrand » za mei 25, 2019 9:17 pm

Het is al een tijd geleden dat ik hier schreef. Dat was ten tijde van de zwangerschappen van mijn dochters die inmiddels beide op school zitten.
Ik heb lange tijd veel baat gehad bij tocilizab infusen. Echt heel fijn. Helaas lijkt het erop dat het niet voldoende meer werkt, ik heb steeds meer pijn en gezwollen polsen enzo. De prednison is flink verhoogd om de boel weer rustig te krijgen.
Overlegd met de reumatoloog en zij zegt dat ik kan kiezen uit Abatacept of JAK-remmer. Ik heb zoveel mogelijk gelezen over beide medicijnen en ik weet het niet. Pittige bijwerkingen. Ik realiseer me dat tocilizumab (grotendeels) dezelfde bijwerkingen heeft maar toch. Waar ik het meest moeite mee heb? Gewichtstoename en depressie.

Wat zijn jullie ervaringen? Wat zouden jullie kiezen en waarom?

Ik heb alle andere medicijnen tegen RA geprobeerd, ze hebben allemaal niet gewerkt met uitzondering van remicade. Dat werkte een half jaar. Tocilizumab heeft ongeveer 8 a 9 jaar goed gewerkt in combinatie met mtx.
Helpbrand
Lid

Reumavorm: RA

Re: JAK-remmer of abatacept?

Berichtdoor jeanny » za mei 25, 2019 11:02 pm

Heb abatacept ook gebruikt voor mij deed t niks, na drie maanden mee gestopt. Mijn keuze was toen een infuus of jak remmer. Gebruik nu al geruime tijd baricitinib ivm 10 mgr prednisolon. Was ontstekings vrij, nu helaas niet meer, maar geen drama's. Ben nog steeds content met de keuze. Die injecties zijn niks voor mij. (Heb dr genoeg gehad) . T infuus is voor mij het allerlaatst wat ik zal proberen. Het blijft persoonlijk. Succes met kiezen.
jeanny
Lid

Reumavorm: ra

Berichtdoor Helpbrand » zo mei 26, 2019 7:47 am

Dankjewel voor je reactie jeanny. Niet fijn dat je niet meer ontstekingsvrij bent. Wel nog goed te doen of niet?
Infusen vind ik geen bezwaar, heb ze al heel lang en vind het geen ramp. Prikken lukt echter al lange tijd niet meer zo goed, dus daarom zou het fijn zijn als dat niet meer hoeft.
Helpbrand
Lid

Berichtdoor jeanny » zo mei 26, 2019 10:50 am

Het gaat prima. Af en toe last van mijn knie,maar dat is het dan. De ontsteking daar wil niet weg dus in juli een prednisolon injectie. Dan zal ik wel weer ontstekingsvrij zijn naar verwachting.
jeanny
Lid

Reumavorm: ra

Berichtdoor Helpbrand » zo mei 26, 2019 11:57 am

Dat is fijn :-)
Helpbrand
Lid

Berichtdoor Dorine » za jul 13, 2019 3:12 pm

Sinds november 2018 gebruik ik nu xeljanz ( 2dd1 tablet) ,( jakremmer), naast de mtx 15 Mg en prednison. ( hiervoor heb ik een paar maanden olumiant gehad ( ook een jakremmer)maar het effect gong na twee maanden over ). Plotseling in begin januari ging het opeens helemaal goed . Ik was al twee jaar aan het tobben geweest dus ik kon het bijna niet geloven .. maar het zette door ! De prednison heb ik inmiddels helemaal gestopt . Ik heb naar mijn weten geen bijwerkingen en kom niet aan in gewicht . Wel heb ik vermoedelijk van de mtx twee keer een tromboflebitis ( aderontsteking)gehad op beide voeten. ( zeldzame bijwerking mtx) maar ja zeker weten doe je het niet en stoppen met mtx is voor mij nu nog geen optie .. ga wel vragen of dosering naar beneden kan. Al met al ben ik super tevreden met xeljanz,
Dorine
Lid

Reumavorm: Sarcoïdose /ra

Berichtdoor Helpbrand » za jul 13, 2019 5:31 pm

Dat klinkt goed Dorine. Hoopvolle berichten dit.

Ik moet zeggen dat het momenteel iets rustiger lijkt. De prednison is afgebouwd en het gaat alleszins redelijk.
Eind deze week weer telefonisch contact met de reumatoloog. Zij wil graag dat ik ga overstappen, ik twijfel al een tijdje en weet ook niet of ik nu wel akkoord ga.

Het is lastig. Ik weet wat ik heb nu, ook al is dat niet grandioos, en het is maar afwachten wat ik straks krijg...
Helpbrand
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » za jul 13, 2019 7:05 pm

Ik heb ook inmiddels anderhalf jaar Xeljanz en ben er ook heel tevreden mee.
Ik heb de MTX inmiddels een klein beetje afgebouwd (van 15 mg naar 10 mg in injecties). Het blijft goed gaan.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Keer terug naar Reumatoide artritis