Ra/orencia

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

Re: Ra/orencia

Berichtdoor JINTHE » do jan 18, 2018 9:05 pm

JINTHE schreef:
JINTHE schreef:Jullie kennen het vast wel. Je gaat naar de apotheek voor medicatie die je al lang gebruikt en krijgt een ander merk. Tefen volgens de apotheek: de verzekering. Vanmiddag weer zoiets. Ik gebruik dermovate creme voor de psoriasis. Vanmiddag kreeg ik de crème in een Spaanse verpakking met een spaanse naam. Met een Nederlandse sticker op de verpakking geplakt waarop de ingrediënten stonden. Wel een nederlandse handleiding in de verpakking. De creme is wit en de normale dermovate creme is doorzichtig. De spaanse is ook minder vet. Neem maar weer contact op met het Radboud of dit wel kan. Pfff is al de zoveelste keer dit jaar.
JINTHE
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor JINTHE » do jan 18, 2018 9:06 pm

Sorry problemen met versturen
Daarom 3x.
JINTHE
Lid

Berichtdoor Hermione » do jan 18, 2018 11:57 pm

ik heb al heel veel verschillende soorten van mijn medicijnen gehad, maar nog geen problemen ondervonden. Zo heb ik griekse maagbeschermers, al 3x een andere allergiepil, verschillende soorten prednisontabletten, enz.
Zolang het doet wat het moet doen, ik de verschillende tabletten goed uit elkaar kan houden, en ik geen extra bijwerkingen krijg, dan vind ik het prima. Als ik ze zelf moest betalen, zou ik daar ook voor kiezen, dus waarom niet.

het enige waar ik op een gegeven moment om gevraagd heb, is om róze 5mg prednisontabletten. De witte die ik een tijdje had, leken sprekend op de 2mg prednisontabletten die ik ook heb, en dat was gedoe.
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor JINTHE » vr jan 19, 2018 9:26 am

Ik heb al wel verschillende bijwerkingen gehad. De rose prednisolon gaf mij benauwdheidsklachten en uitslag. Bij de witte geen last. Kwam door de toegevoegde rose kleur. Ik gebruik nu alleen de witte.
JINTHE
Lid

Berichtdoor Hermione » vr jan 19, 2018 12:27 pm

dan is het wel goed om erop te letten inderdaad.
Hermione
Hermione
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » zo jan 21, 2018 12:21 am

Ha, dan ben ik toch niet de enige Lalage :-).
Hermione, dat slecht slapen en lang wakker liggen herken ik van bij het gebruik van prednisolon. Ik vraag me ook wel eens af of het met de beginnende overgang te maken heeft. Ik ben tenslotte bijna 49. Ik heb 2 week geleden een paar dagen me heel hyper gevoeld, beetje manisch. Of door de prednisolon (humeurverandering) of door het slaaptekort. Ik heb een van die dagen maar eens flink gewinkeld, en inderdaad kwam ik met een flinke tas nieuwe kleding thuis (gelukkig was het wel uitverkoop waardoor de schade meeviel).
Ik heb trouwens het idee dat de prednisolon de verkoudheid die ik onder de leden zou kunnen hebben onderdrukt. Dus niet zo snotterig als voor ik begon, tegelijk gaat het ook niet helemaal weg, en ik ben al 5 week op weg met de prednisolon nu weer.
Grappig dat ik tot nu toe veel zieke mensen om me heen heb, ook collega's. Ook mijn vriend is best flink verkouden geweest. Mijn weerstand is kennelijk nog niet onderdrukt door de medicatie, want alles gaat aan mij voorbij. Gelukkig maar, maar toch ook wel bijzonder.
Een week op weg met de Xeljanz en een week op de dosering van 10 mg prednisolon ipv 15 mg. Het gaat hier nog steeds prima, hoewel ik gisteren heb meegelopen aan de fakkeltocht tegen de gaswinning hier in de provincie, dat was toch 3 uur lang staan en lopen. Op het laatst had ik weer een heel vervelend prikkende teen (iets wat geen enkele arts mij nog echt heeft kunnen verklaren) en vandaag was opeens in die voet de achillespees weer wat stijf. Ben ik raar gaan lopen door die teen? Was het lopen toch te veel voor de achillespees? Vandaag maar even flink rustig aan gedaan.
Hier nog steeds niets te klagen hoor. Ik voel me supergoed en geniet nog erg van het gewoon lekker kunnen lopen ipv het strompelen met veel moeite van een paar week geleden. Het verschil is zo groot.
Ik krijg trouwens geen meldingen meer van nieuwe berichtjes hier terwijl dat wel staat aangevinkt. Raar.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Lalage » zo jan 21, 2018 7:04 pm

vrolijkmeisje schreef:Ik heb trouwens het idee dat de prednisolon de verkoudheid die ik onder de leden zou kunnen hebben onderdrukt. Dus niet zo snotterig als voor ik begon, tegelijk gaat het ook niet helemaal weg, en ik ben al 5 week op weg met de prednisolon nu weer.
Grappig dat ik tot nu toe veel zieke mensen om me heen heb, ook collega's. Ook mijn vriend is best flink verkouden geweest. Mijn weerstand is kennelijk nog niet onderdrukt door de medicatie, want alles gaat aan mij voorbij. Gelukkig maar, maar toch ook wel bijzonder.

Ik heb hetzelfde! Ben zelfs nog niet verkouden geweest deze winter, terwijl ik normaal wel een paar keer de klos ben. Misschien hebben wij die virussen al een keer gehad?
Ik ben wel een beetje bang voor de griep, nu blijkt dat deze versie niet in de griepprik zat. Hopelijk gaat die ook aan ons voorbij...
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor vrolijkmeisje » zo jan 21, 2018 8:09 pm

Ik begrijp dat er een mild griepvirus rondgaat, en dat we met de griepprik toch wel enigszins beschermd zijn. Hopelijk kunnen we die dan, als we hem toch oplopen, toch goed en snel opruimen.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor JINTHE » zo jan 21, 2018 8:47 pm

Denk dat ik wel een virus te pakken heb. Het snotteren was er weer af. Maar mijn keel voelt nu weer aan als schuurpapier. Maar de hele familie had hetzelfde. Paar dagen snotter de snotter-paar dagen van ik voel me beter- weer opnieuw hetzelfde liedje. Dus.... wachten maar even af. Veel drinken en snoepjes om te zuigen nu.
JINTHE
Lid

Berichtdoor JINTHE » vr jan 26, 2018 7:55 pm

Vanmorgen bloed laten prikken voor uitgebreid leveronderzoek. Hoop dat het meevalt.
Btw zijn er meer mensen die dit al eens mee hebben gemaakt die verhoogde ALAT.
JINTHE
Lid

Berichtdoor Henk » za jan 27, 2018 3:20 am

Mijn ALAT is sinds augustus 2010 28 keer bepaald. Normaal voor mij tussen 13 en 25 met uitzondering van 1 keer (31 mei 2013) toen de uitslag 58 was (meer dan <41, maar mijn toenmalige reumatoloog raakte er niet van in paniek :roll: ).
Voor meer informatie zie (bijvoorbeeld) mijn favoriete laboratoriumsite https://www.nvkc.nl/zoek-een-test?id=132
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor Hermione » za jan 27, 2018 12:37 pm

nope, nog nooit afwijkende bloedwaardes gehad, niet van de lever- en nierwaardes, en niet van de ontstekingswaardes. Ik kan mijn halve lijf ontstoken hebben, en dan nog niets te zien in mijn bloed.
Hermione
Hermione
Lid

Berichtdoor JINTHE » za jan 27, 2018 2:45 pm

Henk bedankt voor de site. Mijn Alat is 59 en moet < 35 zijn. In oktober was die 40. Daarvoor altijd tussen de 2 en de 10. Behalve februari vorig jaar, toe ook 57. Weet niet wat de testen in mijn streekziekenhuis waren omdat ik die meestal niet te zien kreeg of heel vluchtig kon zien bij de reumatoloog op de computer als ik er naar vroeg.
Enfin we wachten maar af. De omeprazol en de naproxen kunnen de boosdoener zijn. Heb in oktober nog een MRI van mijn lever gehad en die was goed volgens de MLD arts. Ik heb nl plekjes op de lever. Hoef ook niet terug te komen.
JINTHE
Lid

Berichtdoor Henk » za jan 27, 2018 5:40 pm

Zoals je op de site kon lezen:
"Bij mensen die geen leverziekten hebben is de ALAT-activiteit bij mannen kleiner dan 45 U/l en bij vrouwen kleiner dan 35 U/l. Aan licht verhoogde waarden, zonder klachten, wordt niet direct een betekenis toegekend. Pas wanneer de waarde meer dan tweemaal de genoemde bovengrens is, is verder onderzoek naar de oorzaak gewenst."

Onder de 60 is dus zeker geen reden tot paniek.
Prettig weekeinde.
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor JINTHE » zo jan 28, 2018 5:54 pm

Henk, ieder mens is uniek. Papier is geduldig. Mijn reumatoloog zal wel zijn redenen hebben voor verder onderzoek. Zolang ik niet weet waar de verhoging vandaan komt maak ik mij wel zorgen.
JINTHE
Lid

VorigeVolgende

Keer terug naar Reumatoide artritis