Ra/orencia

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

Re: Ra/orencia

Berichtdoor vrolijkmeisje » vr aug 11, 2017 5:20 pm

Is jullie ervaring met prednison dat het vrij snel werkt en dat het daarna qua werking vergelijkbaar blijft? Of mag ik er rekening mee houden dat de prednison nog iets meer kan opleveren dan wat ik meteen in het begin als effect had?
Uit jullie verhalen begrijp ik dat het snel werkt en ook weer snel stopt met werken als je afbouwt. Mag ik dan nog iets meer verwachten nu ik een week prednison gebruik dan wat nu het resultaat is? Of is het maximale resultaat al snel bereikt?
Misschien is dit ook wel een lastige vraag als je al lange tijd prednison gebruikt hoor.

Nee, ik heb echt het idee dat de Orencia bij mij geen enkele bijwerking geeft. Van de prednison heb ik het idee dat ik een tikje sneller wat zweterig ben, wat sneller warm. Maar ik zou daar niet de term verhoging aan willen geven.
Gisteren heb ik de Orencia niet goed geprikt. Ik kon mijn vetplooi niet goed vasthouden waardoor de vloeistof deels niet in mijn been is beland. Ik heb vandaag wel een blauwe plek op die plek, en er zat ook een lichte verdikking, zoals ik dat telkens heb de volgende dag. Dus ik ga er maar vanuit dat er ook voldoende wel is binnengekomen.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor jeanny » vr aug 11, 2017 7:06 pm

moeilijke vraag van de prednison, ik zelf bleef stabiel met 15 mg per dag,misschien werkt het nog een beetje door maar het maximale is denk ik wel bereikt. Misschien mag je verhogen tot 20 mg tijdens je vakantie en daarna weer naar 15mg. Net wat je zegt als je het wat langer gebruikt weet je niet meer hoe het in het begin was. Heb even contact met een apotheek/ reumaconsulent dan weet je het zeker.
jeanny
Lid

Reumavorm: ra

Berichtdoor JINTHE » vr aug 11, 2017 10:45 pm

Ik gebruik nu 2 eneenhalve nu per dag. Als ik meer pijn krijg ga ik weer naar 5 mg. En dat helpt altijd direct. Maar helemaal pijnloos ben ik nooit geweest met prednisolon. Voor mij haalt het de scherpe kantjes eraf. Omdat de reuma zich rustig houd op dit moment, wil ik nog meer minderen. Ik moet woensdag naar de reumatoloog en dan overleg ik. Jeanny, ik ben ook wel eens wat rillerig savonds. Aan de andere kant kan ik ook erg zweten bij wat zon. Vooral uit mijn hoofd. In de auto gaat dan de airco aan. Anders een sjaal om mijn hoofd om het vocht op te vangen.
JINTHE
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Henk » za aug 12, 2017 2:15 am

jeanny schreef:Dames,
even over bijwerkingen, hebben jullie ook last van rillingen of hele lichte verhoging ? Bijv. 'savonds op de bank.

Heb ik iets gemist of is dit forum nu echt een breiclubje geworden? :roll:
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor Hermione » za aug 12, 2017 11:22 am

(als je dat vervelend vindt, waarom lees je deze draad dan???)

Moeilijk vraag Vrolijk Meisje. Het kan nog best wat meer betekenen voor ontstekingen, maar niet persé dat jij daar dan iets van merkt op de korte termijn. Het is een goede pijnstiller, maar dat heeft ook een risico: je denkt dan, oh het gaat een stuk beter, dan ga je meer doen, terwijl je intussen nog wel ontstekingen hebt die eigenlijk ontzien moesten worden.
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor vrolijkmeisje » za aug 12, 2017 11:38 am

Na maandag heb ik weer rustig aan gedaan, deels ook omdat mijn knieën toch weer pijnlijker werden. Ik heb gisteren dan weer voor het eerst wat door de stad gefietst. Kleine afstanden. Lijkt geen negatief effect te hebben. Ik ga maar gewoon zien hoe het volgende week gaat in Berlijn. Desnoods loop ik met meer pijn en heb ik daar dan daarna de blaren van. Die neem ik dan maar voor lief.
Ik begrijp dat de prednison ook echt een effect op de ontstekingsactiviteit heeft. Mijn knieën zijn bv nu ook minder stijf doordat ze minder vol vocht zitten. Ook dat helpt.
(en geeft volgens mij weer een ander effect: doordat dat vocht wegtrekt lijken de banden en spieren in de knieën wat te veel ruimte te hebben waardoor mijn knie soms opeens verkeerd lijkt te schieten, wat een pijnsteek geeft. Maar volgens mij heb ik ook wel een lichte hypermobiliteit die hier een rol bij speelt. Ik had als kind bij ruig spelen hier ook al soms last van, dat mijn knie verkeerd schoot).
Alles bij elkaar ben ik nog steeds heel blij met de prednison (en hoop ik inderdaad dat de Orencia het snel overneemt).
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor JINTHE » za aug 12, 2017 12:04 pm

(Een breiclubje??, voor mij het orenciaclubje of uitlaatklepclubje)
Vrolijkmeisje hou de moed erin!! Komt vast goed!!
JINTHE
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » za aug 12, 2017 12:12 pm

Ja, dat breien is niet echt een goed idee op het moment. Te belastend voor mijn handen.
Maar ik vind het heel fijn om hier even met elkaar te kunnen uitwisselen. Precies waar een forum met lotgenoten volgens mij voor bedoeld is.
Jullie zijn de eersten waar ik aan denk als ik informatie wil horen. Bij de apotheek bv krijg je echt geen zinnige informatie.
Ik wil graag ervaringen van anderen horen, en een beetje het idee hebben dat we samen sterker staan dan alleen.

Ja, laten we samen de moed er in houden Jinthe! Ik hoop vooral dat jij de Orencia nu beter gaat verdragen!
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor Henk » za aug 12, 2017 3:05 pm

Hermione schreef:(als je dat vervelend vindt, waarom lees je deze draad dan???)

Onder andere omdat mijn aanwezigheid in deze draad eerder wel op prijs werd gesteld.
Niet door jou, maar 'what's new'. :roll:
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Berichtdoor JINTHE » za aug 12, 2017 5:01 pm

Henk, we zijn allemaal lotgenoten. Waarom dan zo'n sarcastische opmerking? De ervaring die je kunt delen met elkaar is goud waard. Bovendien heb je soms een uitlaatklep nodig met mensen die je begrijpen. Dat jij dat een "breiclupje" noemt vind ik jammer.
JINTHE
Lid

Berichtdoor Henk » za aug 12, 2017 5:35 pm

Korte uitleg:
Wanneer deelnemers/deelneemsters van een forum de rest gaan aanspreken met 'dames', dan krijg ik de indruk niet langer welkom te zijn.
En wanneer mensen door blijven en blijven gaan over een onderwerp(je), noem ik dat een breiclubje. Sarcastisch, nee... hooguit licht ironisch.
Dat ik een hekel heb aan kwakzalvers en aan mensen zonder kennis, die zich voordoen als experts, moge inmiddels duidelijk zijn. Zo ook dat ik moeite heb met mensen met een ingegroeide teennagel, die hun nood komen klagen op de afdeling oncologie. Maar dit terzijde...
Het ga je zo goed als mogelijk.
Henk
Lid

Berichtdoor Lalage » za aug 12, 2017 5:51 pm

Moet je ongesteld worden Henk? :mrgreen:
Ik vind het wel fijn dat hier wat gezelligheid ontstaat, want vaak is het stil op dit forum. Dus ik hoop dat je erbij blijft, want ik vind jouw bijdrages ook waardevol.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor JINTHE » za aug 12, 2017 6:44 pm

Henk, kan me alleen maar aansluiten bij het antwoord van lalage. Misschien heb jij een andere voorstelling van dit forum. Ik ga er nog steeds vanuit dat je beter te doen kunt hebben met een ervaringsdeskundige. Verder vind ik ook dat het best wat losser (gezelliger) mag zijn op een forum. Heb door mijn dieet weinig recepten van iets lekkers. Nu heerlijke recepten gekregen van één van mijn medeforummers. Daar is het forum dus ook voor en niet alleen voor artikelen over onze ziektes. Hoewel ik hier ook heel blij mee ben hoor. En Henk, de dames zijn de orenciagebruiksters, mocht zich een heer melden, zal de aanhef zeker anders worden. :ewink: Blijf schrijven Henk op dit forum, alle info is waardevol.
JINTHE
Lid

Berichtdoor Dani- » za aug 12, 2017 9:45 pm

Laten we, jullie het gender neutraal houden?

Henk je bent waardevol en dat weet je best wel..

Ik vind het fijn om te lezen! Dan maar brei, haak of andere hobby-club. Hoewel dat verdomd moeilijk gaat met (mijn) reuma handen..
Dani-
Lid

Berichtdoor JINTHE » zo aug 13, 2017 8:25 pm

Gender neutraal. Heb eens gekeken wat ik dan als aanhef kan gebruiken. Er zijn geen duidelijke regels. Dus.......
Orenciagebruikers en andere lezers en schrijvers (pfff) (niemand vergeten)mrgreen: , ik heb vandaag een superdag gehad. 47 km gefietst. Weinig pijn en haast geen ontstekingen. Zou de orencia beginnen te werken????
JINTHE
Lid

VorigeVolgende

Keer terug naar Reumatoide artritis