Mtx

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

Mtx

Berichtdoor Ing1973 » zo aug 28, 2016 8:23 am

Goedemorgen allemaal, hier weer een nieuweling :) . In het kort zal ik wat over mijzelf vertellen. Sinds 3 jaar diagnose ra. Toen meerdere medicijnen gehad, laatste jaar 2x 200 Plaquenil, en 2x 200 celocoxib . Laatste 4 maanden ging het in n rap tempo achteruit . De ene ontsteking na de andere. Gister voor het eerst begonnen met Mtx . Wat ik nu slik: 4x Mtx 1x per week, 1x per week foliumzuur , elke dag 1 x cad poeder, 1x per dag 10 mg prednisolol, 2x per dag 100 mg Plaquenil , 2x per dag celocoxib, 2x per dag pantoprazol en nog 1x per week alendroninezuur. Zo, dat was m'n lijstje. Gisterochtend dus gestart met Mtx, naar vier uurtjes begonnen m'n darmen op te spelen, maar ik kreeg ook het gevoel dat ik overreden was door n bus, vreselijke pijn in m'n gewrichten en spieren. Is dit een normale bijwerking?? Tis nu zondag, en t gaat wel wat beter, maar dat gevoel in m'n gewrichten en spieren is nog aanwezig. Kunnen en willen jullie mij advies geven?
Ing1973
Nieuw lid

Reumavorm: Reumatische artritis

Re: Mtx

Berichtdoor vrolijkmeisje » di aug 30, 2016 6:49 pm

Ik heb zo'n ervaring gelukkig niet met MTX. Wel had ik last van een lichte misselijkheid, en (misschien zelfbedachte) vermoeidheid.
Mij hielp het om de pilletje meteen na het eten op de volle maag te nemen, en daarna eventueel vettigheid te gaan eten. Daarmee lukte het redelijk de misselijkheid onder controle te houden.
Later ben ik overgegaan op injecties. Die gebruik ik nu nog. Vroeger na het ontbijt, op mijn vrije dag. Ik had altijd het idee dat ik er geen fitte dag door had. Inbeelding? Ik weet het niet.
Toen ik op die dag standaard ging werken ben ik overgegaan op de injectie 's avonds na het eten. Ik heb nu weinig last meer. Ik hoef 's avonds niet zo veel meer en ga een paar uur later al naar bed.

Hopelijk gaat het de volgende keer beter, maar als dit niet zo is zou ik contact opnemen met je arts om te overleggen.
Sterkte!
Laatst bijgewerkt door vrolijkmeisje op wo aug 31, 2016 10:59 am, in totaal 1 keer bewerkt.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Ing1973 » wo aug 31, 2016 6:22 am

Waarom lukt het me niet om te antwoorden?
Ing1973
Nieuw lid

Berichtdoor Ing1973 » wo aug 31, 2016 6:30 am

Nu wel dus, dank vrolijkmeisje, voor je antwoord.
Gister had ik n belafspraak met m'n reumatoloog. Alles besproken, foliumzuur wordt verhoogd met 2 tabletten, nu dus 3.
Prednisolol wordt 2x per dag 10mg. Hopen dat t vurige nu ff weggaat, 13 september mag ik weer terug naar haar.
Waarom ben jij de injecties gaan gebruiken? Ook toch voor de bijwerkingen? Ik wil heel graag blijven werken, ik ben 43, vrouw, werk in betere schoenenwinkel ....lekker he...vetersstrikken, maar de klant helpen wij. Ik werk 32 uur, en wil dit ook graag blijven doen, dus ik hoop dat de foliumzuur volgende week sneller aanslaat
Greetz , Ing
Ing1973
Nieuw lid

Berichtdoor Pelagius » wo aug 31, 2016 11:01 am

Hoi,

Volgens de documentatie zijn bijwerkingen aan maag en darm het meest voor de hand liggend. Het voordeel van injecties is dat die bijwerkingen gelijk minder zijn.
Door een bus overreden zijn herken ik niet direct. Wel weet ik dat in mijn geval zo'n 24 uur na de injectie ik even fysiek afschakel en tot weinig nog in staat. Vandaar mijn keuze om 's avonds te injecteren waardoor ik een dag later tegen bedtijd last krijg. Zo heeft het minder impact op mijn leven.
Extra pijn lijkt mij geen acceptabele bijwerking, je zou er juist op vooruit moeten gaan. Dus goed om hierover in gesprek te blijven met reumatoloog en consulent.
Nog een eigenschap van MTX is dat het tot 2 maanden kan duren eer je op de voordelen stuit. Dus het heeft even tijd nodig soms. Maar goed, laat het vooral aan de echte deskundigen over of iets erbij hoort of niet. Ik kan alleen mijn eigen ervaring delen.

Hopelijk ervaar je snel verbetering en minder hinder.
Pelagius
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor vrolijkmeisje » wo aug 31, 2016 11:14 am

Ik ben volgens mij overgegaan op injecties toen ik van 6 pilletjes naar 10 pilletjes per week ging.
Toen ik weer terug ging naar een wat lagere dosis omdat ik er Humira bij ging gebruiken zijn het injecties gebleven.
Injecties worden volgens mij veel gegeven bij mensen als de pillen leiden tot erge bijwerkingen.
En die injecties zijn heel prima te doen hoor, dus mocht dat aan de orde komen, maak je er niet te veel zorgen over :-)
Maar hopelijk helpt de verhoging van de foliumzuur!

Ik ben 47 jaar en werk 24 uur in de hulpverlening. Veel achter de computer ook, naast het voeren van gesprekken. Typen is pijnlijk maar ik probeer goed af te wisselen.
Verder ben ik actief voor een politieke partij, waar veel tijd in gaat zitten.
Ik kreeg reuma toen ik 29 was. Het was meteen heel heftig waardoor ik in de ziektewet raakte. Ik kon niet meer autorijden, en al snel kon ik amper meer lopen. Alles was ontstoken.
Na anderhalf jaar was ik weer voor mijn volledige 24 uur aan het werk. Sindsdien heb ik niet meer voor de reuma in de ziektewet gezeten (ow, toch, vorig jaar 3 maand toen ik mn kunstpols had gekregen, maar al na 6 week kwam ik weer wat uren werken). Ik zal altijd proberen om te blijven werken, omdat ik van die eerste keer nog weet dat stilzitten echt funest is. Toen ik in 2003 weer overal ontstekingen kreeg ben ik me naar mn werk blijven slepen in mijn auto met automaat. Ik werkte toen 5 uur per dag op 4 dagen, en zat 4 uur per week in de ziektewet. Gelukkig had ik werk wat ik kon blijven doen. En er werd flink rekening met mij gehouden. Als ik iets moest printen nam een collega het even voor me mee bv. Ik ben toen wel weer volledig afgekeurd, maar ben blijven werken. Ik heb geen idee of ik in 2016 met dezelfde problemen ook afgekeurd zou raken.

Veters strikken, echt niet mijn hobby :-)
Maar zo moet ik regelmatig handen geven, daar ontkom ik niet aan, dus om mensen te waarschuwen gebruik ik op die momenten zo veel mogelijk een polsbrace. Na het handen geven doe ik hem af :-)

Hopelijk ga je snel baat hebben van de MTX!
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor adeb65 » di okt 04, 2016 1:35 pm

Ik ben om die reden gestopt met MTX

de remedie was erger dan de kwaal, mijn reuma was nog in begin stadium
en was 5 van de 7 dagen een zombie, ook met injecties overigens,mijn darmen accepteerden de pilletjes ook niet

ben met plaquenil en paracetaml met codeïne verder gegaan
eenmalig ontsteking in teengewricht, daar is een injectie ingegaan en toen was het gelukkig weg
nu sinds augustus heb ik naproxen erbij, mijn handen en voeten speelden toch wat op

hopen dat ik het zo weer poosje red :)

Gr
Astrid
adeb65
Lid

Reumavorm: artritus

Berichtdoor Ing1973 » wo okt 05, 2016 9:32 am

Hoi allemaal,

Zo, gister m'n eerste injectie mtx gehad. Van de pillen waren de bijwerkingen te erg en te lang. Nu de dag na de injectie valt het mee, ben wel wat misselijk en moe, maar dit is veel beter te doen als slikken.
Hoe gaat het bij jullie op dit moment?
Groetjes , Ing
Ing1973
Nieuw lid

Berichtdoor mariposa » do okt 06, 2016 7:42 pm

Hoi, ik heb MTX maar 4 weken gebruikt, bij mij was het middel ook erger dan de kwaal. Maar misschien een tip voor de misselijkheid: ik nam er gemberwater bij en was niet misselijk. Heb MTX alleen nooit zonder gember ingenomen dus kan ook niet zeker weten dat dit er echt voor zorgde dat ik niet misselijk was... Maar het proberen waard denk ik. Wat ik deed: water koken, gember erbij en even meekoken, dan volledig afkoelen en opdrinken voor inname van MTX. Gember is ook ontstekingsremmend dus ik neem het ook nog elke dag in de thee.
Sterkte iedereen!
mariposa
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Ing1973 » di okt 18, 2016 3:27 pm

Zo, daar ben ik weer s. Net voor de derde x de wekelijkse injectie gezet. Dit bevalt me zoveel beter. Tis nu dinsdagmiddag, ben al wel wat moeier als normaal, en n loom gevoel in de spieren. Geen misselijkheid meer, heeeeerlijk.
Maar nu, wel iets anders vervelends...... ik lig badend vh zweet snachts in bed. Echt compleet met zeiknatte haren, en n bezweet bovenlichaam word ik wakker.
Zal dit ook een bijwerking zijn, of zullen de nachtelijke opvliegers om de hoek kijken???
Groetjes, Ing
Ing1973
Nieuw lid

Berichtdoor Hermione » wo okt 19, 2016 11:42 am

dat kan ook komen van ontstekingen. Ik zweet 's nachts alleen maar opvallend, als ik actieve ontstekingen heb.
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor Fredy » wo jan 18, 2017 1:12 pm

Dit is de 1e keer dat ik hier reageer. Ik lees al wel een poosje de postings.
Wat mij opvalt zijn alle negatieve berichten over medicijnen. Toen ik dus eind oktober begon met methotrexaat, was ik op het ergste voorbereid. Echter ik heb nergens last van. Ik gebruik nu 6 tabletjes per keer. Dat is natuurlijk niet zoveel en ik gebruik verder geen medicijnen tegen de reuma. Wel elke dag, uitgezonderd de dag van de methotrexaat, foliumzuur. Vitamine B12 spuit ik al minstens 10 jaar.
Enige tot nu toe is, dat ik nog geen verbetering ervaar van mijn klachten. Dat kan natuurlijk ook komen, omdat ik het nog niet zolang gebruik of omdat de dosis niet zo hoog is
Fredy
Nieuw lid

Reumavorm: atritis

Berichtdoor adeb65 » wo jan 18, 2017 2:03 pm

Hallo fredy

nou, dan heb je mazzel, en hoop zeker voor je dat dat zo blijft

MTX heeft wel even nodig om te gaan werken inderdaad

succes

Astrid
adeb65
Lid

Reumavorm: artritus

Berichtdoor vrolijkmeisje » wo jan 18, 2017 2:43 pm

Ik denk dat de meeste mensen weinig klachten hebben van mtx, en goed reageren op medicatie, waardoor die mensen minder behoefte hebben aan een forum. De positieve geluiden hoor je minder. Toen ik geen klachten had kwam ik hier ook veel minder.
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor Arkan » wo jan 18, 2017 2:47 pm

Ik neem ook 6 tabletjes MTX en de andere dagen foliumzuur.
Daarnaast neem ik nog Motifene en spuit Enbrel, daarbij sinds een week Tradonal Odis als pijnstiller.

En ik klaag ook niet over nevenwerkingen. Ben alleen altijd heel erg moe, maar dat kan ook door de Reuma zelf komen natuurlijk.
Mijn haar verven in combi met al die medicijnen zorgde ook voor extreme haaruitval. Verder gaat alles prima.

Ik ben blij dat ik het geluk heb dat ik de meeste medicatie goed verdraag, ben in het verleden wel met bepaalde dingen moeten stoppen wegens te hoge bloeddruk of duizeligheid.

Voor de meeste reuma-medicatie, en vooral voor MTX geld de regel dat het een hele poos kan duren vooraleer ze werken en je dus het effect ervan ondervindt.
Hoop voor jou dat het spoedig zal helpen en dat je niet achteraf nog last krijgt van bijwerkingen.
Arkan
Lid

Reumavorm: psoriasis artriris

Volgende

Keer terug naar Reumatoide artritis