Operatie/Reconstructie voet: LET OP WAAR JE DIT LAAT DOEN!!

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

Operatie/Reconstructie voet: LET OP WAAR JE DIT LAAT DOEN!!

Berichtdoor Marijke55 » ma jun 08, 2015 1:45 pm

Hallo lezers en/of medepatiënten,

Ik ben nieuw op het forum en zal mezelf eerst kort voorstellen:
Getrouwd; 2 dochters;
RA-patiente sinds eind jaren zeventig; sinds 1988 ook bekend met te traag werkende schildklier;
Medicatie voor RA en schildklier;
T.b.v. de RA gebruik ik sinds 7 jaar 'biologicals' (eerst Humira; nu Enbrel), met zeer goed resultaat!

Graag deel ik hier mijn meest recente operatie-ervaring (eerder al een aantal andere operaties ondergaan; m.n. aan mijn handen), in de hoop dat andere personen met soortgelijke klachten hier wat aan zullen hebben:
In verband met pijn- en zenuwklachten aan mijn (rechter)voet (ik kon nog maar kleine afstanden wandelen zonder last van mijn voet(en) te krijgen), ben ik door de reumatoloog doorverwezen naar een orthopeed in hetzelfde ziekenhuis. Begin april 2014 had ik mijn eerste én laatste afspraak bij de desbetreffende orthopeed:
A.d.h.v. röntgenfoto’s en een zeer kort onderzoek van mijn voeten werden 3 behandelmogelijkheden voorgesteld:
1. Niets doen en orthopedisch schoeisel (ik draag al een aantal jaren semi orthopedische schoenen met afwikkelbalken en inlegzolen)
2. Gedeeltelijke Clayton procedure (vastzetten van de grote teen en het losmaken en rechtzetten van de 2e en 3e teen)
3. Gehele Clayton procedure (vastzetten van de grote teen en de kopjes uit de andere tenen verwijderen)
Zowel na operatie 2 als na 3 zou ik voor altijd ‘vastzitten’ aan orthopedische schoenen.

Ik hield een zeer onplezierig gevoel over aan het consult bij de orthopeed, omdat
- ik me totaal niet gezien voelde (na binnenkomst werd n.a.v. de röntgenfoto’s meteen gezegd: “Dit is een echte klassieke reumavoet”; mijn sok heb ik alleen hoeven uittrekken, zodat de orthopeed kon bekijken of het de voet was van de foto’s (zo kwam het in ieder geval op mij over); de voet is niet eens vastgepakt en bekeken/gevoeld en het leek alsof de behandelmogelijkheden 'opgesomd' werden vanuit het boek (dit zijn de behandelopties bij een ‘klassieke reumavoet’….);
- ik overrompeld werd door de gegeven behandelopties (de manier waarop het werd gebracht), waardoor de ernst van mijn voetproblemen ‘ineens’ tot mij doordrong.
De manier waarop het consult verliep, gaf mij niet het vertrouwen dat de voorgestelde behandelopties voor mij ook daadwerkelijk de beste opties waren. Aan de reumatoloog heb ik dan ook om een verwijzing voor een second opinion gevraagd in de St. Maartenskliniek (SMK) in Ubbergen. En…. wat ben ik verschrikkelijk blij dat ik dat gedaan heb!!!

In de SMK werd ik eind januari 2015 (een wachtlijst van ruim een half jaar) wél met aandacht gezien door de orthopeed in opleiding en door de verantwoordelijk orthopeed mevrouw Witteveen!! Het operatievoorstel kwam zeer deskundig op me over en gaf me direct het vertrouwen dat ik nu wél op de juiste plaats terecht was gekomen:
Door nieuwe inzichten en operatietechnieken zou het een operatie worden met zoveel mogelijk behoud van de eigen functionaliteit van de voet (de grote teen wordt o.a. recht gezet mét behoud van de afwikkelfunctie) en na de operatie is er geen noodzaak meer van orthopedische schoenen!! De Clayton procedure werd eigenlijk als ‘ouderwets’ van tafel geveegd…

Ik was zeer verbaasd over het grote verschil in operatie-voorstel in 'mijn ziekenhuis' en de SMK en heb dan ook een brief aan de eerst genoemde orthopeed geschreven en gevraagd of hij op de hoogte is van de nieuw(st)e inzichten en technieken. Aangenaam verrast was ik, dat ik een reactie heb ontvangen (met een kopie naar de klachtencommissie van het ziekenhuis), maar ook erg verbaasd dat hij en de andere orthopeden in de maatschap NIET op de hoogte waren van de nieuwste ontwikkelingen op dit gebied.

Op 2 april j.l. ben ik geopereerd:
De grote teen is rechtgezet (2 schroeven in geplaatst); de 2 ernaast liggende tenen weer terug in de kom gezet (7,5 week pinnen in gezeten) en van de wreef is weer een stabiel gewricht gemaakt m.b.v. 3 schroeven (van spalkgips --> naar (hak)loopgips --> naar lopen met ondersteuning van een Walker (nu nog 2 weken; voet mag zonder Walker nog niet belast worden) --> in de laatste week van juni starten met langzaamaan weer lopen in een 'gewone schoen'.
Een heel traject dus (3 maanden herstellen na de operatie), maar ik weet waar ik het voor doe: weer pijnloos kunnen lopen!!

Ik ben gelukkig uiteindelijk op de juiste plek terecht gekomen, maar ik moet er niet aan denken dat ik gekozen had voor de halve of de hele Clayton procedure en ik daarna zou horen over de mogelijkheden die de SMK had kunnen bieden… Nu keek ik met vertrouwen uit naar de operatie en naar de betere kwaliteit van leven daarna!!

Naar aanleiding van bovenstaande vragen? Ik beantwoord ze graag!
Marijke55
Nieuw lid

Reumavorm: RA

Re: Operatie/Reconstructie voet: LET OP WAAR JE DIT LAAT DOE

Berichtdoor Wrenchman » ma jun 08, 2015 8:12 pm

Hallo Marijke, welkom hier.

Goed dat je eigenwijs bent geweest! Hopelijk loop je straks weer als een kieviet!
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Berichtdoor carineheuvel » do aug 03, 2017 10:49 am

Hoi Marijke,

Fijn dat je tevreden bent met de behandeling in de SMK. Ik ben aan de beurt voor voetoperaties, en vroeg me af of jij nu inderdaad weer lange afstanden kan lopen in gewone schoenen? Kan je ook weer op blote voeten lopen? (Dat kan ik nmlk niet..)
Verliep de wondoperatie voorspoedig? (Deze is vaak ook vertraagd toch bij reuma patienten; bij mij wel iig)

Alle reacties welkom van ervaringen van voetoperaties (recht zetten hamertenen, hallux valgus; aan pak "klassieke" reumavoet ;)

Dankjewel voor reactie alvast!

Carine
carineheuvel
Nieuw lid

Berichtdoor Marijke55 » vr aug 04, 2017 7:27 pm

Hallo Carine,

Over de voetreconstructie die ik in 2015 aan mijn rechtervoet heb ondergaan (Sint Maartenskliniek / Orthopeed mevrouw A. Witteveen) ben ik meer dan tevreden :D
Van nature heb ik brede voeten, maar de geopereerde voet is smaller geworden en pijnloos wandelen in een 'gewone schoen' was weer mogelijk!! Of dat ook langere afstanden kunnen zijn weet ik nu nog steeds niet, want toen ik weer kon wandelen, werd ik beperkt in afstand door mijn linkervoet (veel pijn bij het lopen). Die voet bleek ook toe aan een reconstructie, die inmiddels ook is uitgevoerd (nov. 2016: hallux valgus, middenvoet verstevigd met 5 schroeven, klauwtenen, teen over andere teen --> weer netjes er tussen gezet, pezen en spieren omgezet etc etc)
Op de foto's voor de laatste operatie was te zien, dat mijn linkervoet er eigenlijk slechter aan toe was dan de rechtervoet indertijd. Drs. Witteveen kon ook een minder zekere uitkomst van de reconstructie geven en weer in een gewone schoon lopen zou sowieso niet meer kunnen, helaas.
Het herstel van de reconstructie links heeft langer geduurd dan van de rechtervoet, door de slechte genezing van de 7 operatiewonden (mbv een zgn. vacu-pomp (onder het gips) kwam er pas wat schot in) en het heel langzaam weer aan elkaar groeien van een bot van mijn grote teen dat doormidden was gesneden en ingekort (waardoor 8 weken extra in de 'Walker' gelopen en elke dag 4 uur met een 'botgroei-stimulator' zitten). Ben nu eigenlijk pas een maand weer aan het lopen (met dank aan een zeer goede fysiotherapeute!, die precies aanvoelde wat mijn voet na 7 maanden weinig bewegen nodig had om weer vertrouwen te krijgen in het lopen).
Maar goed, het lopen gaat nu met grote sprongen vooruit en zonder pijn!! Ik heb er alle vertrouwen in dat het uiteindelijke resultaat prima zal zijn. Wel voor zowel links als rechts (anders loop je niet 'in evenwicht') in schoenen met verstijfde zool, afwikkelbalk en inlegzolen. Maakt mij niet uit; als ik maar pijnloos kan lopen!!
Enne, op blote voeten lopen kan ik wel, maar liever niet té lang.

Heel veel succes met jouw operatie!
Ook in de SMK?

Hartelijke groet,
Marijke
Bekend met RA sinds 1978
Marijke55
Nieuw lid

Keer terug naar Reumatoide artritis