22 en fibromyalgie??

Het forum waarin het voornamelijk gaat over fibromyalgie.

Moderator: Martijn

Re: 22 en fibromyalgie??

Berichtdoor tinus » di mei 13, 2014 11:00 am

Henk, wat ik me al langer afvraag: ben jij vroeger schoolmeester geweest?
"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt".
Huub Buijssen.
tinus
Lid

Reumavorm: RA - AP

Berichtdoor essy » di mei 13, 2014 2:59 pm

dolfijn schreef:
essy schreef:Hoi Essy,
nee ik slik verder geen extra vitaminepillen waar b12 in zit.
ik zou ook nog eens een kijkje nemen op het vitamine d forum :)
weet je toevallig hoe hoog je vitamine d waarde moet zijn?
bedankt voor de tip! die pilletjes zijn een stuk goedkoper, dan de divisun die ik bij de apotheek weg heb. hoeveel pilletjes heb je dan voor die 4 euro?

Hoi Dolfijn,

Er zitten 300 pilletjes in een potje, 1 pilletje is 1000IE
Er zijn er ook voor kids en die zijn geloof ik een euro goedkoper en dan is 1 pilletje 200IE. Mijn zoon slikt 1600IE en krijgt er dus 1 van mij en 3 uit zijn potje :wink: Dus je kan alle kanten op maar als ik jou was zou ik wel even advies vragen bij het D forum ook betreft die waarde, volgens mij is vanaf 80 een mooie waarde wat ergens op begint te lijken.
Vitamine D kun je wel overdoseren, ik heb eerst mijn waarde laten prikken ben toen gaan slikken op advies van het D forum en 3 maanden later weer naar de huisarts om te prikken om zeker te weten dat ik niet overgedoseerd ben :wink: want ik ben geen deskundige maar een leek maar doe niet zomaar wat en als straks de zon volop schijnt dan kan ik lekker stoppen met de pilletjes en in september weer verder gaan :esmile:
Ik zie je daar wel verschijnen, ben ook benieuwd wat ze jou adviseren.
Groetjes essy

Als mijn divisun pilletjes op zijn, zou ik eens bij de kruidvat kijken, want is een stuk goedkoper.
Eerst maar eens afwachten of er nog wat uit de onderzoeken is gekomen (duurt helaas nog een aantal week) en dan zou ik daar ook eens vragen of ze mijn vitamine d waarde nog eens willen prikken, om te kijken of de waarde nog weer wat omhoog is gegaan..
Had jij ook allerlei vage klachten toen jou vitamine d waarde aan de lage kant was en hoeveel weken / maanden duurde het voordat je klachten verdwenen of heb je inmiddels ook nog klachten?
Groetjes,[/quote]

Hai Dolfijn, ja wachten duurt lang he, sterkte ermee!
Ik pb je vandaag of morgen wel even :wink:
essy
Lid

Berichtdoor Henk » di mei 13, 2014 4:16 pm

tinus schreef:Henk, wat ik me al langer afvraag: ben jij vroeger schoolmeester geweest?

Schoolmeester? Gelukkig niet, want daar zou ik absoluut ongeschikt voor zijn... zeker in deze tijd.
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor dolfijn » wo mei 14, 2014 11:03 pm

essy schreef:
dolfijn schreef:
essy schreef:Hoi Essy,
nee ik slik verder geen extra vitaminepillen waar b12 in zit.
ik zou ook nog eens een kijkje nemen op het vitamine d forum :)
weet je toevallig hoe hoog je vitamine d waarde moet zijn?
bedankt voor de tip! die pilletjes zijn een stuk goedkoper, dan de divisun die ik bij de apotheek weg heb. hoeveel pilletjes heb je dan voor die 4 euro?

Hoi Dolfijn,

Er zitten 300 pilletjes in een potje, 1 pilletje is 1000IE
Er zijn er ook voor kids en die zijn geloof ik een euro goedkoper en dan is 1 pilletje 200IE. Mijn zoon slikt 1600IE en krijgt er dus 1 van mij en 3 uit zijn potje :wink: Dus je kan alle kanten op maar als ik jou was zou ik wel even advies vragen bij het D forum ook betreft die waarde, volgens mij is vanaf 80 een mooie waarde wat ergens op begint te lijken.
Vitamine D kun je wel overdoseren, ik heb eerst mijn waarde laten prikken ben toen gaan slikken op advies van het D forum en 3 maanden later weer naar de huisarts om te prikken om zeker te weten dat ik niet overgedoseerd ben :wink: want ik ben geen deskundige maar een leek maar doe niet zomaar wat en als straks de zon volop schijnt dan kan ik lekker stoppen met de pilletjes en in september weer verder gaan :esmile:
Ik zie je daar wel verschijnen, ben ook benieuwd wat ze jou adviseren.
Groetjes essy

Als mijn divisun pilletjes op zijn, zou ik eens bij de kruidvat kijken, want is een stuk goedkoper.
Eerst maar eens afwachten of er nog wat uit de onderzoeken is gekomen (duurt helaas nog een aantal week) en dan zou ik daar ook eens vragen of ze mijn vitamine d waarde nog eens willen prikken, om te kijken of de waarde nog weer wat omhoog is gegaan..
Had jij ook allerlei vage klachten toen jou vitamine d waarde aan de lage kant was en hoeveel weken / maanden duurde het voordat je klachten verdwenen of heb je inmiddels ook nog klachten?
Groetjes,

Hai Dolfijn, ja wachten duurt lang he, sterkte ermee!
Ik pb je vandaag of morgen wel even :wink:[/quote]

Ja wachten duurt zeker lang. dankjewel:)
ok , ik zie je berichtje wel verschijnen!
dolfijn
Lid

Berichtdoor Goli » ma mei 26, 2014 12:33 am

Als je zelf vitamine D koopt dan kun je beter in de vorm van een visolie tablet
kopen, in deze vorm wordt het veel beter opgenomen door je lichaam.

Zelf heb ik de kauwtabletten vitamine D met calcium voorgeschreven gekregen van de huisarts.
Dat werkt ook veel beter dan een goedkoop pilletje van de drogist die je direct door moet slikken.
Goli
Lid

Reumavorm: fibromyalgie, hernia

Berichtdoor dolfijn » za mei 31, 2014 9:09 pm

Goli schreef:Als je zelf vitamine D koopt dan kun je beter in de vorm van een visolie tablet
kopen, in deze vorm wordt het veel beter opgenomen door je lichaam.

Zelf heb ik de kauwtabletten vitamine D met calcium voorgeschreven gekregen van de huisarts.
Dat werkt ook veel beter dan een goedkoop pilletje van de drogist die je direct door moet slikken.

bedankt voor de tip! :)
dolfijn
Lid

Berichtdoor Goli » zo jun 01, 2014 5:20 pm

Graag gedaan
Als je die vitamine D net als ik de rest van je leven moet blijven gebruiken
dan zou de dokter een recept voor je moeten laten uitschrijven.
Dan haal je ze gewoon bij de apotheek.
Goede vitamine D supplementen zijn duur als je die steeds zelf moet betalen.

Uit voedsel haal je sowieso niet voldoende vitamine D.
Ca. 80 % haal je uit zon en die hebben we niet voldoende in Nederland
Goli
Lid

Berichtdoor dolfijn » ma jun 02, 2014 10:34 pm

Goli schreef:Graag gedaan
Als je die vitamine D net als ik de rest van je leven moet blijven gebruiken
dan zou de dokter een recept voor je moeten laten uitschrijven.
Dan haal je ze gewoon bij de apotheek.
Goede vitamine D supplementen zijn duur als je die steeds zelf moet betalen.

Uit voedsel haal je sowieso niet voldoende vitamine D.
Ca. 80 % haal je uit zon en die hebben we niet voldoende in Nederland

Worden de vitamine d supplementen bij jou vergoed of word het wel gewoon van je eigen risico afgehaald?
Uit vette vis haal je volgens mij wel voldoende vitamine d, maar in ander voedsel zit het inderdaad vrij weinig.
Maar ik eet geen vis en zit eigenlijk ook vrij weinig in de zon, verbrand nog al snel.
De internist waar ik ook al ben geweest heeft mij aangeraden om dagelijks wel een vitamine d supplement te blijven gebruiken.
dolfijn
Lid

Berichtdoor Goli » ma jun 02, 2014 10:57 pm

Nee ook vette vis is voor de meeste mensen niet voldoende.
Je moet het echt van de zon hebben.

Het gaat wel van het eigen risico af, maar ik ben daar in de eerste paar maanden van het jaar
al doorheen, omdat ik veel medicijnen heb en regelmatig bezoekjes aan het ziekenhuis breng.
Goli
Lid

Berichtdoor Eekhoorn » vr aug 08, 2014 4:16 pm

Dolfijn, even terug naar die B12. Je hebt eerder dus geïnjecteerd maar daarmee ben je gestopt.

Zoals hier al aangegeven mag je niet stoppen met B12 tenzij de oorzaak van het tekort is weggenomen. Dat laatste is volgens mij niet het geval bij je. Dus waarom ben je gestopt c.q. heeft je arts je verteld dat je moest stoppen?

Ik herken veel B12-gebreksklachten in je startpost, dus ik denk dat je hier echt aandacht aan moet besteden. 'Fibro' blijkt soms gewoon een B12-tekort; zie bijvoorbeeld viewtopic.php?f=11&t=4686&sid=251efad6e7be47b1f3cd6186ebce6ca6#p46010 .

dolfijn schreef:Worden de vitamine d supplementen bij jou vergoed of word het wel gewoon van je eigen risico afgehaald?
Uit vette vis haal je volgens mij wel voldoende vitamine d, maar in ander voedsel zit het inderdaad vrij weinig.
Maar ik eet geen vis en zit eigenlijk ook vrij weinig in de zon, verbrand nog al snel.
De internist waar ik ook al ben geweest heeft mij aangeraden om dagelijks wel een vitamine d supplement te blijven gebruiken.

Als je weinig vitamine D binnenkrijgt (via eten en/of de zon) dan is dat laatste inderdaad verstandig. In ander eten dan vette vis zit gewoon te weinig vitamine D om op een gezond peil te blijven. Zeker in de winter. Dus ik denk dat de internist gelijk heeft.

Als je dat D-supplement via een artsenvoorschrift krijgt, wordt het uit je eigen risico betaald totdat je daar doorheen bent. Je kunt dus het beste proberen te voorzien of je je eigen risico wel of niet zult volmaken. Zo ja, dan kun je het beste om een voorschrift vragen. Zo nee, dan is het veel goedkoper naar de drogist te gaan.
Eekhoorn
Nieuw lid

Reumavorm: geen

Berichtdoor dolfijn » ma aug 25, 2014 2:53 pm

Ik ben al een tijdje niet meer op de site geweest vandaar mijn wat late reactie.
Mijn b12 waarde was na de injecties weer goed, dus kon ik stoppen met de injecties volgens de arts.. b12 tekort heb ik ongeveer 6 jaar geleden gehad, ik weet zo niet meer wat mijn waarde toen die tijd was. In september 2013 ben ik bloed wezen prikken, vanwege allerlei klachten mijn b12 waarde was toen 316. Volgens mijn huisarts is deze waarde hoog normaal..
Paar week terug heb ik mijn vitamine d nog eens laten prikken om te kijken wat de waarde nu is en heb toen ook gelijk de vitamine b12 nog eens laten controleren.
De b12 was nu 309, dus wel iets gedaald.. de vitamine d was nu 68.

Op internet heb ik gelezen dat b12 en vitamine d in hetzelfde stukje darm opgenomen worden, en mijn d waarde gaat wel omhoog, dus de vitamine d supplementen worden wel opgenomen. Dan lijkt mij dat de vitamine b12 ook wel goed word opgenomen.. alleen vind ik het raar dat mijn b12 waarde wel iets gedaald is, terwijl ik nog steeds dezelfde dingen eet.

Als je dat D-supplement via een artsenvoorschrift krijgt, wordt het uit je eigen risico betaald totdat je daar doorheen bent. Je kunt dus het beste proberen te voorzien of je je eigen risico wel of niet zult volmaken. Zo ja, dan kun je het beste om een voorschrift vragen. Zo nee, dan is het veel goedkoper naar de drogist te gaan.[/quote]

Weet jij zo welke vitamine d supplementen goed zijn en niet heel duur zijn?
dolfijn
Lid

Vorige

Keer terug naar Fibromyalgie