Sporten jullie?

Hier kunt u lekker kletsen met de anderen!

Moderator: Martijn

Sporten jullie?

Berichtdoor Mark » zo jan 06, 2013 2:08 pm

Hey,

Mijn reuma kan helaas niets aan gedaan worden, dat betekend dat ik veel pijn heb en op de bank zit. De kilo's komen echter eraan, en tot mijn schrik toen ik op de weegschaal ging staan, ben ik veel te dik geworden.

Nu zou ik graag willen sporten maar ik zit met veel pijn, wat doen jullie zoal?
Afbeelding
Mark
Lid

Re: Sporten jullie?

Berichtdoor Hermione » zo jan 06, 2013 4:04 pm

Het enige wat ik voor elkaar krijg zonder nieuwe peesonstekingen te krijgen, zijn oefeningen voor de rug. Ik begon ermee omdat ik bang was om een hernia te krijgen, dat was de reden om ermee te beginnen. Ze zijn perfect voor de spieren van de rug, heupen, en buik. Toen ik ermee begon was ik zó vastgegroeid, dat ik maar 1 oefening per keer kon doen en dan had ik verschrikkelijke pijn. Met veel doorzetten, en langzaam aan steeds meer, ben ik gekomen tot 5x per week de dubbele hoeveelheid van de oefeningen, en heb ik mijn bewegelijkheid weer terug.
Verder zit ik op het moment ook grotendeels op de bank vanwege peesontstekingen onderaan de voeten, en ik heb mijn voedselinname daarop aangepast. Ofwel, ik eet minder... ;)

Succes, en groeten,
Bijlagen
Oefeningen na Hernia Operatie.pdf
(30.18 KiB) 226 keer gedownload
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor AnnemiekV » zo jan 06, 2013 5:30 pm

Ik deed fysiofitness, maar heb dat opgezegd, omdat ik er een gruwelijke hekel aan had. Wel op zich goed te doen, met begeleiding en lichte gewichten. Spierkracht is niet verbeterd hiermee, maar ook niet slechter geworden.
Nu wil ik graag gaan aquajoggen of zo, iets met zwemmen want dat doe ik wel graag. Evt wil ik nog gaan wandelen, ik woon vlakbij het water, dus de omgeving leent zich er wel voor om lekker in de buitenlucht te zijn.
Skeeleren deed ik erg graag, maar is sinds 3 jaar helaas onmogelijk, maar wie weet...in de toekomst?
De oefeningen die Hermione heeft bijgevoegd zijn erg fijn, die heb ik tijdens revalidatie ook geleerd. Ik ben er toen hartstikke soepel van geworden, en had toen ook nog wat extra oefeningen voor de nek. Denk dat ik me die ook maar weer eens ter harte ga nemen!
AnnemiekV
Lid

Reumavorm: Bechterew

Berichtdoor Hermione » zo jan 06, 2013 5:56 pm

Hoi Annemieke,
heb jij die oefeningen voor de nek op papier? Ik heb een tijd gezocht naar goed oefeningen daarvoor, maar kan niet zoveel vinden.
groetjes, en ik ben benieuwd naar je uitslag (morgen toch?)
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor Benjaminneke » zo jan 06, 2013 6:52 pm

Hoi,

Ik ben sinds een paar jaar gestopt met sporten, want het had bij mij averechts effect.
In plaats van energie te krijgen ben ik doodop, en heb dagen, zoniet weken nodig om hiervan bij te komen.
Ook heb ik na het sporten een gruwelijke hoofdpijn, en doet alles in mijn lijf zeer.

Als ik binnenkort hopelijk een volledige diagnose heb, hoop ik in aanmerking te komen voor fysiofitness onder begeleiding,
zodat ik toch nog wat kan bewegen zonder dat het me teveel belast!

Groetjes Benjaminneke.
Je kunt je leven niet veranderen, het leven verandert jou.

- M-J.Ramaekers
Benjaminneke
Lid

Reumavorm: poly-artrose fibro

Berichtdoor puntje » zo jan 06, 2013 6:53 pm

Lastig, ik wandel veel in het bos en ook door de weeks veel in de buurt. Afvallen is moeilijk. Misschien weet een diëtist raad. Met wat je wel kan eten en wat niet of wat minder vet is. Ik hoorde laatst dat vloeibare boter om in te bakken, beter is, dan zo'n pakje boter, daar val je al vanaf.

Ik denk als ik geen hondje had gehad, dat ik nog steeds in mijn stoel of bank had gezeten en dat ik er ook minder goed vanaf was gekomen. Maar door mijn woefs moet ik naar buiten en krijg ik toch mijn beweging. Een paar mensen hebben mij in beginperiode gezegd, jachthonden-sport op een hondenschool, lukt niet, waren wel meer de mensen met honden, maar ik heb het toch gedaan. Ik dacht jullie zeggen van niet, ik zal laten zien dat we het alle 2 kunnen. En het gaat mij goed af. Doe het nu al een hele tijd. Mijn hondje doet het zware werk en ik loop mee en als een dummie te zwaar wordt, dan vraag ik het aan mijn hond of ze het even wil vasthouden. En dan is ze helemaal happy.

Ik kan moeilijk zeggen begin met roken, want dat is ook niet goed voor de reuma, maar van roken van je weer af, omdat de stofwisseling anders wordt en je minder tussendoortjes neemt, dus dit is geen goed advies, niet beginnen met roken.

Misschien toch is wat je met de reumatoloog, reuma-verpleegkundige of fysio moet overleggen. Vooral niet opgegeven, zelfs een heel klein beetje beweging, dat is een klein beginnetje.
puntje
Lid

Reumavorm: Reuma Artritis

Berichtdoor AnnemiekV » zo jan 06, 2013 9:20 pm

Hermione schreef:Hoi Annemieke,
heb jij die oefeningen voor de nek op papier? Ik heb een tijd gezocht naar goed oefeningen daarvoor, maar kan niet zoveel vinden.
groetjes, en ik ben benieuwd naar je uitslag (morgen toch?)

Helaas niet op papier, zal eens kijken of ik dat ergens op internet tegenkom. Waren voor de nek en schouders, maar wel heel belangrijk om bij deze oefeningen je schouders heel ontspannen af te laten hangen!
Morgen inderdaad de uitslag, die zal,ik hier vermelden als er wat bruikbaars uitkomt.

Fysiofitness kan trouwens altijd wel hoor, ik kreeg het toen al niet vergoed, dus weet niet of het nu wel vergoed wordt trouwens. Kostte 29,00 per maand voor eens per week gaan. Werd een test van te voren gedaan om te kijken hoe de conditie ervoor staat, en ook wat je belemmeringen en klachten zijn. Daarop wordt dan een programma op maat gemaakt, met oefeningen, krachttraining en cardio.
AnnemiekV
Lid

Reumavorm: Bechterew

Berichtdoor Sarieke » zo jan 06, 2013 10:10 pm

Hallo allemaal.
Ik ben via de fysiotherapeut geattendeerd op fysio therapie in het zwembad. Met extra brede trap en hulp om in het water te komen begonnen, .....dat gaat niet zonder pijn hoor. Maar helpt wel.
Eerst overheerste de spierpijn haast de pijn. Maar na doorzetten , en oefenen, is er geen verschil meer merkbaar, maar wel dat ik gemakkelijker kan bewegen, en dat is het waard.
Ik ben bij de reuma patiënten vereniging in onze regio, nu op fysio/ zwemmen. Was verleden jaar 16,00 euro voor de reuma vereniging, per jaar.
En per maand 20,00, voor zwemmen en oefeningen/ of zwemmen met fysiotherapie, 25,00 per maand.
Je kan met heel veel dingen, mee doen , met de reuma patiënten vereniging. Misschien een idee , om er naar te informeren in je eigen omgeving.
Zelf ben ik er erg blij mee, want ik heb er veel baad bij gehad, en zal er zeker mee doorgaan.
Hartelijke groeten Sarieke.
Sarieke
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor Sonic » ma jan 07, 2013 2:43 pm

Ik doe 1x p.w Fysiofitness onder begeleiding.

Wel heftig om te doen, maar heb daarna wel wat meer energie en het geeft me een goed gevoel.
Sinds het sporten 10kg afgevallen !
Maar eerlijk is eerlijk, het blijft een strijd tegen jezelf....
Sonic
Lid

Reumavorm: Artritis Psoriatica

Berichtdoor puntje » ma jan 07, 2013 7:15 pm

Dit is mijn sport. Jachthondentraining met mijn woeffie. Dit woefje is gewoon perfect. Zo erg lief en zacht karakter, dat krijg ik nooit weer. Ze is heel speciaal voor mij. Harde aanpak, werkt bij deze hond niet. Alles met moet speels en met stem, liefde gebeuren. Dus wandelen in het bos en dan mijn hondje het werk laten doen, waarvoor een golden oorspronkelijk is gefokt.

Hier een filmpje, door iemand genomen in de groep waar we trainen:
http://vimeo.com/album/2170170/video/56863011

Ze is wat kleiner als de show-golden, weegt 26 kilo en heeft de oorspronkelijke bruin-gouden golden kleurt. Mijn mening is, dat mijn Tik alles heeft, wat ik verlang van mijn huis en sport hondje. En luisteren wat ze kan. Gewoon super. Ik hou zo erg veel van dit hondje niet in woorden uit te drukken. Gewoon voor mij toppertje top. Liever als lief. Het is het hondje waar ik heel erg veel van hou.
puntje
Lid

Reumavorm: Reuma Artritis

Berichtdoor zeeuws meisje » ma jan 07, 2013 8:58 pm

Ik ga 1x per week naar een reumaoefengroep in het zwembad. Warmer water als normaal en het is ook best gezellig. Ik ben er wel de rest van de dag doodmoe van

Ik ga ook 1x per week fitnessen in een sportschool. Ik deed altijd fysiofitness, maar dat stopte op de plek waar ik dat deed en een echt alternatief was er niet voor mij (ik heb niet altijd een auto ter beschikking dus kan niet zo makkelijk verder weg, woon op platteland zonder goed ov) dus ben maar naar een gewone sportschool gegaan. Dat is ook heel zwaar, en over mijn grens gaan wordt direct afgestraft door wat dagen ziek zwak en misselijkheid. Maar met 5 minuten fietsen, 5 minuten lopen en wat oefeningen op die apparaten ben ik toch aan het bewegen.

Omdat ik veel te dik ben, en graag wil afvallen probeer ik ook iedere dag minimaal een half uur te wandelen. Dat is erg lastig omdat ik enorm veel last van enkels, knieen en heupen heb, maar ik probeer het wel te doen. Heb inmiddels nordic walking stokken staan (nog niet gebruikt) om de actieradius wellicht nog wat groter te gaan krijgen. Alleen als het echt stortregend ga ik niet.

Wat ik ook probeer is in huis meer te bewegen, ook al voel ik me rot. Toch die trap op om wat boven te brengen, toch even die was vouwen etc. Zomers werk ik graag voor zover het gaat in mijn tuin. Steeds 10 minutjes en dan een half uur zitten.
zeeuws meisje
Lid

Reumavorm: RA/SLE

Berichtdoor DaisyD » wo jan 09, 2013 6:51 pm

Ik ga momenteel vier ker per week naar een gewone sportschool. Ik doe wat ik kan. Crossstrainer en fietsen lukt meestal wel, en van de apparaten neem ik degenen voor been- en buikspieren, en niets voor armen aangezien ik door de reuma veel last heb van mijn rechterpols en rechterelleboog. Ik heb vorig jaar een periode niets kunnen doen door de reuma en een tijd prednisolon geslikt, dus ik was tien kilo aangekomen die er nu weer af zijn getrained. Daarnaast wandel ik veel met mijn hond. Tot 2009 had ik een eigen paard, maar dat gaat echt niet meer. Een paard moet dagelijks verzorgd worden en beweging krijgen, en daar is mijn gezondheid niet goed en stabiel genoeg voor. Paardrijden is voor mij dus helaas verleden tijd.
DaisyD
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Metallica » do jan 10, 2013 1:50 pm

Ik ga één keer per week naar de sportschool. Ik heb daarvoor bij de physiotherapeut in een groep met lotgenoten fitness gedaan, maar mijn zorgverzekeraar wilde dat niet voor altijd vergoeden, dus ik probeer nu op de sportschool te doen wat ik daar geleerd heb.

Maar ik moet zeggen dat het in een groep wat gemotiveerder werkt.

Verder heb ik van de physio een aantal oefeningen mee gehad die ik elke dag zou moeten doen. Voornamelijk voor mijn buikspieren zodat die mijn rugwervels kunnen ontlasten. Maar dat schiet er vaak bij in moet ik bekennen.
Na een dag werken ben ik blij als ik even rustig kan gaan zitten.
Metallica
Lid

Reumavorm: artrose

Berichtdoor Rene » vr jan 11, 2013 9:53 am

Elke doordeweekse ochtend staat ik om 05:00 probeer langzaam wakker te worden.

van 05:15 tot 05:30 --> begint ik met wat rustiger rek en strek oefeningen het liefst buiten maar te laatste tijd regent het nogal vaak.
van 05:30 tot 06:30 --> taichi en/of qi gong of loopt wat wushu vormen.

Dan ben ik om 06:30 helemaal wakker en fris, gauw ff douchen nog wat wakkerder en frisser en ga ik naar me werk.

Lekker gewerkt en gauw weer naar huis.

van 18:15 tot 18:45 doe ik nog wat rustiger rek en strek oefeningen is wel nodig na een dag achter een computer naar een scherm staren.

Taichi en/of qi gong is goed voor iedereen die wil gaan sporten.
Je gebruikt al je spieren,
Het houdt je gewrichten/pezen soepel :ebiggrin: :econfused: :( voor zover we nog soepel zijn natuurlijk
en is zo belastend als je het zelf wil maken.

Rene
Rene
Lid

Berichtdoor zeeuws meisje » vr jan 11, 2013 1:57 pm

Hoi Rene
Wat je zegt over Tai chi is helemaal waar. Ik heb zelf een budo achtergrond (kyokushinkai karate en judo)en veel van de karate technieken gebruik ik nu nog, maar dan langzaam uitgevoerd. De snelheid gaat niet meer vanwege de stijfheid, maar de bewegingen nog wel. Ook de ademhalingstechnieken zijn handig om te blijven doen.

Mijn fysio zegt altijd dat ik voor iemand die al bijna 15 jaar reuma heeft nog heel erg soepel ben, hoewel ik echt wel bewegingsbeperkingen heb helaas.
zeeuws meisje
Lid

Reumavorm: RA/SLE

Volgende

Keer terug naar Kwebbelhoek!